هشدار رئیس هیات کوهنوردی استان

مردم بدون اطلاع وارد هر غاری نشوند

۱۳۹۵/۰۱/۱۷ - ۱۱:۵۷:۳۶
کد خبر: ۳۸۸۵۱۲
مردم بدون اطلاع وارد هر غاری نشوند
مهدی کرمی گفت: هرگز بدون بستن طناب وارد غار نشوید مگر اینکه گره انتهای طناب را ببینید و اطمینان حاصل کنید که طناب چک شده است.

رئیس هیات کوهنوردی استان در گفتگو با با خبرنگار برنا در خصوص حادثه خفگی یک فرد میانسال در غار فامنین گفت: باتوجه به متصاعد شدن حجم قابل توجهی گاز کربنیک (کربن دی اکسید CO2) و بادرنظرگرفتن این نکته که این گاز از اکسیژن سنگینتر بوده این حادثه رخ داده است.

وی افزود: بخاطر محفوظ بودن سطح دریاچه از هرگونه جریان هوا و باد، این گاز در اعماق حفره تجمع کرده است به گروهها و افرادی که قصد فرود در این حفره را دارند اکیدا توصیه می شود که درصورت داشتن سابقه هرگونه بیماری تنفسی و قلبی از فرود به این غار جدا خودداری کنند.

مهدی کرمی تصریح کرد: بسیاری از غارهای ایران در کو ههای آهکی یا غیرآهکی، نخست بر اثر ایجاد شکا فهای کمابیش پهن و طولانی، به وسیله گسله ها و سپس به وسیله را هیافتن آب دارای گازکربنیک در آنها به مرور زمان گسترده تر شده و در آنها چکنده ها و چکیده ها و دیگر شکلهای حاصل از رسوب و نشست آهک ایجاد شده اند.

وی افزود: گاز خطرناک دیگری که غارنوردان را تهدید می کند گاز کربنیک 2 CO است.این گاز بدون رنگ و بدون بو است.در برخی از غارها این گاز متراکم شده، باعث خفگی افراد می گردد. به  مردم و غار نوردان و بازدید کنندگان هشدار داده می شود ضمن رعایت مسائل ایمنی و فنی و با حضور تیم پشتیبان در بیرون غار، در گروه های کم تعداد تردد کنند.

رئیس هیات کوهنوردی استان خاطر نشان کرد: هرگز بدون بستن طناب وارد غار نشوید مگر اینکه گره انتهای طناب را ببینید و اطمینان حاصل کنید که طناب چک شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز