معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استا

عشایر قبل از ۱۵ اردیبهشت حق ورود به مراتع استان همدان را ندارند

۱۳۹۵/۰۱/۱۸ - ۰۸:۳۱:۴۵
کد خبر: ۳۸۸۷۴۵
عشایر قبل از ۱۵ اردیبهشت حق ورود به مراتع استان همدان را ندارند
عیسی بختیاری گفت: عشایر نباید قبل از ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری وارد عرصه‌های منابع طبیعی استان همدان شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان؛ معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه زمان ورود عشایر طبق ابلاغ سازمان منابع طبیعی 15 اردیبهشت‌ ماه سال جاری اعلام‌ شده است، خاطرنشان کرد: از ورود عشایر قبل از زمان اعلام‌ شده به سامانه‌های عشایری «مراتع ملی» جلوگیری می‌شود.

بختیاری با اشاره به اینکه استان همدان، 822 هزار هکتار مرتع برای استفاده دام دارد، گفت: این میزان مرتع جوابگوی تنها 600 هزار واحد دامی است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در ادامه یادآورشد: این در حالی است که عشایر به علت بیکاری، تعداد دام‌های خود را افزایش داده‌اند به طوری که بیش از سه برابر ظرفیت مرتع، دام وارد اراضی ملی استان می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: ورود زودهنگام دام به مراتع باعث از بین رفتن گونه‌های گیاهی خواهد شد و ورود تعداد بالاتر از حد مجاز آن‌ها نیز باعث از بین رفتن گونه‌های خوش‌خوراک می‌شود.

وی افزود: رعایت زمان ورود و خروج یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین اقدامات به منظور مراقبت از مراتع و گونه‌های گیاهی است که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در حال انجام این وظیفه است.

بختیاری تاکید کرد: برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر، در دی‌ماه به مناطق قشلاقی رفتیم تا عشایر را توجیه کنیم که باید در 15 اردیبهشت‌ماه وارد عرصه‌های منابع طبیعی شوند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خاطرنشان کرد: شماره تماس‌های عشایر از آن‌ها گرفته‌ شده است و اخبار ورود و خروج به‌ صورت پیامکی به اطلاع آن‌ها می‌رسد.

این مسئول با بیان اینکه عشایر برای ورود به عرصه‎های منابع طبیعی نیاز به پروانه دارند، گفت: میزان تعداد دام‌های مجاز آن نیز در پروانه آن‌ها قید شده است.

بختیاری با بیان اینکه استان همدان دارای 69 سامانه عشایری است که عشایر باید در آن مستقر شوند، افزود: عشایر طبق تبصره 28 قانون حفاظت از منابع طبیعی، باید سالانه عوارض پروانه دامی خود را پرداخت کنند، در غیر این صورت پروانه آن‌ها ابطال می‌شود.

وی در آخر گفت: هزینه پرداخت عوارض به ازای هر دام، سالانه 450 تومان پیش‎بینی شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز