رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند

۹۲ درصد آب نهاوند در بخش کشاورزی صرف می شود

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۷:۴۸:۰۸
کد خبر: ۳۹۷۶۴۱
۹۲ درصد آب نهاوند در بخش کشاورزی صرف می شود
باقری گفت: بیش از 92 درصد مصرف آب در شهرستان در بخش کشاورزی است که برداشت بی‏‎رویه از سفره‎های آب زیرزمینی موجب شده سال به سال از سطح آب سفره‎ها کاسته شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند:

150 هکتار از مزارع نهاوند به کشت کلزا اختصاص یافت

[خبرگزاری فارس: 150 هکتار از مزارع نهاوند به کشت کلزا اختصاص یافت]

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: امسال بیش از 150 هکتار از مزارع کشاورزی نهاوند به کشت کلزا اختصاص یافته است.

احمد باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند با اشاره به وجود شرایط مناسب برای کشت محصولاتی چون کلزا اظهار کرد: بیش از 75 هزار هکتار اراضی قابل کشت آبی و دیم در نهاوند وجود دارد که این شهرستان را به قطب تولید محصولات کشاورزی و دامی تبدیل کرده است.

وی گفت: از آن جایی که در شرایط بی‎آبی و کم‌آبی قرار داریم ترویج کشت محصولات کم‎آب‎بر در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه نهاوند پایلوت کشت محصولات کم‎آب‎بر در استان است، افزود: کشت محصولاتی مثل کلزا و گشنیز توانسته نهاوند را به شهر کلزا و گشنیز در استان تبدیل کند.

به گفته وی بالغ بر 60 درصد محصول کلزا و 90 درصد محصول گشنیز استان همدان توسط کشاورزان نهاوندی کاشته می‌شود.

باقری ادامه داد: بیش از 92 درصد مصرف آب در شهرستان در بخش کشاورزی است که برداشت بی‏‎رویه از سفره‎های آب زیرزمینی موجب شده سال به سال از سطح آب سفره‎ها کاسته شود.

وی افزود: طبق نظر کارشناسان هر سال بیش از 75 سانتیمتر سطح آب پایین می‌رود که زنگ خطری برای مردم، مسئولان و کشاورزان است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند به مزایای کشت دانه‌ روغنی و کلزا گفت: در هر دانه روغنی کلزا بیش از 45 درصد روغن خام نهفته است.

این مسئول با بیان اینکه میزان کشت این محصول در مقایسه با سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته است، افزود: برخی شرایط از جمله عدم همکاری مناسب نهادهای بیمه‌گزار و قیمت پایین آن در مقایسه با دیگر محصولات موجب شده کشاورزان فقط 150 هکتار از اراضی خود را به کشت کلزا اختصاص دهند.

باقری با بیان اینکه سال قبل این میزان 300 هکتار بود که این مقدار سطح زیر کشت جای تأمل دارد، گفت: امسال تدابیر لازم برای تشویق کشاورزان برای کاشت محصولات کم‎آب‏‎بر از جمله کلزا مهیا شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز