مدیرکل بهزیستی همدان

۷ هرار نفر در همدان از خدمات ۱۲۳ بهره مند شدند

۱۳۹۵/۰۲/۰۹ - ۱۳:۱۶:۵۷
کد خبر: ۳۹۸۶۴۴
۷ هرار نفر در همدان از خدمات ۱۲۳ بهره مند شدند
اکبر سوری تصریح کرد: سال گذشته 100 هزار و 112 تماس با خط 123 اورژانس اجتماعی در استان همدان برقرار شده است که 7 هزار و 800 نفر در این تماس‌ها خدمات دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیرکل بهزیستی استان همداندر جمع خبرنگاران به مناسبت هفته سلامت با اشاره به مغفول ماندن موضوع سلامت اجتماعی در جامعه کنونی اظهار داشت: مؤلفه اجتماعی سلامت در جامعه بیش از 70 درصد مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه پیشرفت همه جانبه کشور با سلامت اجتماعی حاصل می‌شود، افزود: تاکنون در حوزه سلامت اجتماعی حرکت مناسبی نشده است و این امر سبب نگرانی مسئولان از افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به افزایش انزوای اجتماعی در جامعه بیان کرد: وقتی 15 میلیون پرونده قضایی در کشور پشت نوبت رسیدگی باقیمانده‌اند ناشی از این است که سلامت اجتماعی در کشور حاکم نیست و باید در برنامه‌ریزی لحاظ شود.

وی گفت: وجود خلاء در سیاست‌های روشن حوزه سلامت اجتماعی سبب شده که مشکل اسیب‌های اجتماعی عمیق‌تر شود.

سوری با اشاره به تشکیل رصدخانه سنجش سلامت اجتماعی توسط بهزیستی عنوان کرد: رصد آسیب‌های اجتماعی و مطالبه اقدامات به هنگام از مهمترین اهداف این رصدخانه است و در این راستا اورژانس اجتماعی که مداخله پیش از وقوع آسیب را انجام می‌دهد در این عرصه ورود پیدا کرده است.

وی با اشاره مأموریت‌های بهزیستی اظهار داشت: کمک به ارتقای کیفیت زندگی اقشار آسیب‌پذیر جامعه و انجام طرح‌های سلامت محور با تأکید بر سلامت اجتماعی و توسعه برنامه‌های برنامه‌های پیشگیرانه اجتماعی از مهمترین اولویت‌های این سازمان است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان نیازمحوری، پژوهش محوری و آینده‌نگری را رد حوزه سلامت اجتماعی مؤثر دانست و افزود: برای برقراری سلامت اجتماعی باید حقوق شهروندی، سرمایه اجتماعی، نشاط و مشارکت اجتماعی و امسجام اجتماعی در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در راستای ترسیم جامعه ایران بیان کرد: کشور ما از نظر شادی در بین 157 کشور دنیا رتبه 105 و سلامت اداری رتبه 144 را دارد  و همچنین 23 درصد از مردم کشور سلامت روانی اجتماعی ندارند.

سوری با بیان اینکه فضای مجازی تربیت کودکان را تحت تأثیر منفی قرار داده است، گفت: میانگین صحبت در خانواده‌های ایرانی اگر منجر به نزاع و دعوا نشود، بین 10 تا 15 دقیقه در شبانه‌روز است.

وی با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی در تمام شهرهای استان همدان تصریح کرد: سال گذشته 100 هزار و 112 تماس با خط 123 اورژانس اجتماعی در استان همدان برقرار شده است که 7 هزار و 800 نفر در این تماس‌ها خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه هرم جمعیتی به سمت سالمندی پیش‌‎ می‌رود، عنوان کرد: در سال 2020 ایران هم جزء کشورهایی دارای بیشترین جمعیت با سن بالای 60 سال قرار می‌گیرد.

وی افزود: 9.8 درصد جمعیت استان همدان سالمند هستند که شهرستان تویسرکان تراکم سالمندی بیشتری در سطح استان دارد و بالاتر 11 درصد از جمعیت آن سالمند هستند.

سوری ابراز کرد: خدمات بهزیستی برای افراد بالای 60 سال سن در مراکز شبانه‌روزی، روزانه، ویزیت در منزل و مراقبت در منزل ارائه می‌شود و همچنین طرح توانمندسازی سالمندان برای پیشگیری و تأخیر امر سالمندی و آموزش مهارت‌های زندکی در این دوران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 10 درصد جمعیت استان را معلولان تشکیل می‎دهند، اظهار داشت: وجود 78 هزار معلول جسمی، حرکتی، ذهنی و روانی در استان پیش‌بینی می‌شود که از این تعداد 35 هزار نفر زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان تعداد خدمات گیرندگان از بهزیستی استان را 160 هزار نفر اعلام کرد و افزود: تمام افرادی که دارای مشکلات معلولیت و غیره هستند می‌توانند از بهزیستی خدمات دریافت کنند.

وی با اشاره به فعالیت 43 کمپ ترک اعتیاد دارای مجوز در استان گفت: حدود 40 هزار نفر بهبود یافته و معتاد در استان شناسایی شده است و همچنین در 2 کمپ ویژه زنان که در همدان و نهاوند فعال است سال گذشته 195 نفر خانم در گروه سنی 25 تا 40 سال خدمات دریافت کردند.

سوری با اشاره به استقرار تعدادی مددکار و روانشناس برای مداخله در طلاق‌های توافقی در دادگستری همدان بیان کرد: سال گذشته 2 هزار 657 پرونده طلاق توافقی در استان تشکیل شد که 120 نفر منجر به سازش، 1591 نفر ارجاع به دادگستری برای طلاق و 298 نفر نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه 10 درصد از کودکان استان از مهدکودک استفاده می‌کنند، اظهار داشت: 14 هزار و 76 کودک همدانی سال گذشته در 345 مهد کودک روستایی و شهری استان فعال خدمات دریافت کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز