معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد کشور

۵۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور در افق ۱۰ ساله باید از محصولات دانش بنیان باشد

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۰۹:۱۷:۳۲
کد خبر: ۴۰۳۰۶۹
۵۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور در افق ۱۰ ساله باید از محصولات دانش بنیان باشد
ابراهیم فراهانی‌ واشقانی گفت: باید در افق 1404 کشور، 50 درصد تولید ناخالص ملی از تولیدات و محصولات شرکت های دانش‌بنیان باشد که این مساله یکی اهداف و وظایف اصلی دانشگاه آزاد است.

 به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد کشور در نخستین جشنواره کارآفرینان برتر دانشگاهی در دانشگاه آزاد همدان افزود: شعار اصلی دانشگاه در این دوره مدیریتی، گذار از دانشگاه آموزش محور، پژوهش‌محور و کارآفرین است که برگزاری این جشنوراه در راستای این شعار اجرایی شده است.

فراهانی‌ واشقانی با اشاره به دوره‌های کارورزی و مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، گفت: آموزش در کشور با آموزش مدرن جهان هماهنگی ندارد، به طوری که مشخص شده آموزش یک طرفه در کلاس مفید واقع نمی‌شود، بنابراین آموزش کشور باید مساله محور و پروژه محور باشد و موضوع خاصی برای دانشجو تعریف شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان، یکی از سیاست های اصلی دانشگاه در چارچوب سیاست‌های کلان کشوری است عنوان کرد: نقش اصلی کارآفرینی، ایجاد مراکز رشد و تاسیس شرکت‌های دانش بنیان است و دانشگاه آزاد گام‌های بلندی را برای این موضوع برداشته است.

وی تصریح کرد: این دانشگاه 85 مرکز رشد در کشور تاسیس کرده که در این مراکز 712 واحد فناور و شرکت مستقر است که براساس برنامه دانشگاه تعداد این مراکز تا پایان سال 96، باید به 150 مرکز برسد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد کشور اضافه کرد: دانشگاه آزاد اعتباری افزون بر 170 میلیارد ریال به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مراکز رشد هزینه کرده که هیچ دانشگاهی در سطح کشور نتوانسته این میران هزینه کند.

فراهانی‌ واشقانی ادامه داد: دانشگاه آزاد 35 هزار عضو هیات علمی و 40 هزار کارمند داشته که هیچ نهادی این گستردگی را ندارد اما این میزان کافی نیست و گام‌های بزرگتری باید برداشته شود.

وی یکی از نقاط ضعف کشور را نبود ارتباط بین دانشگاه با دانش‌آموختگان دانست و گفت: هیچ دانشگاهی در سطح کشور به اندازه دانشگاه آزاد در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینی نقش نداشته است.

وی در بخش دیگری به ارتباط بین صنعت و دانشگاه اشاره و اظهار کرد: تا زمانی که این تعامل نزدیک وجود نداشته باشد نمی‌توانیم ارتباطی بین صنعت دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان برقرار کنیم.

وی به نقش دانشگاه آزاد در تجاری شدن محصولات اشاره کرد و گفت: نمایشگاه دستاوردهای دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد در اواخر اردیبهشت به مناسبت 34 امین سال تاسیس این آزاد برگزار می‌شود و در این نمایشگاه دستاوردهایی که تجاری شده و یا ظرفیت تجاری شدن دارند ارائه می‌شود.

 

نظر شما