هنرمند همدانی برگزیده جشنواره تیرنگ شد

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۸:۱۱:۰۵
کد خبر: ۴۱۰۹۲۱
هنرمند همدانی برگزیده جشنواره تیرنگ شد
در میان برگزیدگان سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر تیرنگ نام هنرمندی از استان همدان به چشم می خورد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، هیئت داوران سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ که در مازندران برگزار شد، پس از بازبینی آثار ارائه شده در دو بخش آیین های نمایشی و اجراهای پژوهشی، آرای خود را اعلام کردند.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان در این باره گفت: در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ که روز جمعه 7 خردادماه 95 در شهر ساری برگزارشد، برگزیدگان این جشنواره معرفی و تجلیل شدند.

تیمور آقامحمدی ادامه داد: رضا فقیهی، نویسنده و کارگردان همدانی با نمایش‌ «آهو بره» در بخش اجراهای صحنه ای و نمایش «رشکی و ماسی» در بخش اجراهای پژوهشی در این جشنواره حضور داشت و توانست برای نمایش «رشکی و ماسی» لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی این جشنواره را در بخش اجرا از آن خود کند.

این نمایش، داستان دو عروسک نوروز خوان به نام های رشکی و ماسی است که با لباس های عجیب و حرکات خنده دار به اجرای نمایش می پردازند و در ازای نوید آمدن بهار از خانه های محل، هدیه و پیشکش جمع می کنند.

رضا فقیهی کارگردان و پژوهشگر ، در حین اجرای نمایش "رشکی و ماسی" ابراز داشت: این آیین از 100سال پیش تاکنون در شهر ملایر ، اراک و روستاهای اطراف برگزار می‎شد و اکنون نیز این آیین به خوبی برگزار می شود و دو شخصیت "رشکی و ماسی" قبل از آمدن عید به میان مردم می روند و مردم را شاد می کنند.

فقیهی وجه تسمیه "رشکی" را شخصیت نامرتب و کثیفی بیان می کند که به علت حمام نرفتن گرفتار رشک یا همان شپش است و خارش بدنش باعث انجام حرکات ناموزون و خنده دار می شود.

وی "ماسی" یا ماستی را فردی سرد و بی مزه معرفی می کند که اخلاق خوبی ندارد ، اما در کنار رشکی ، خنده بر لب مردم می آورد.

فقیهی در پایان با ابراز تاسف از کم اطلاعی جوانان از آیین ها تصریح کرد : جشنواره های این چنینی برای زنده نگه داشتن آداب و رسوم می تواند بسیار مفید باشد.

گفتنی است، سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ که 4 تا 7 خرداد به میزبانی استان مازندران در ساری برگزار شد، میزبان 28استان از سراسر کشور بود.

 

نظر شما