مدیر جهاد کشاورزی نهاوند

نهاوند قطب تولید گوشت استان همدان است

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۱۰:۰۲:۳۳
کد خبر: ۴۱۱۰۲۶
نهاوند قطب تولید گوشت استان همدان است
احمد باقری گفت: شهرستان نهاوند به‌سبب اینکه بیش از 320 هزار رأس دام سبک و سنگین دارد و قطب تولید گوشت استان همدان است

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود مانند سال‌های گذشته  به‌طور متوسط از هر هکتار یونجه بین 12 تا 13 تن علوفه‌  از مزارع یونجه نهاوند برداشت ‌شود و با توجه به اینکه سطح زیرکشت این محصول در شهرستان نهاوند 3600 هکتار است در هر دوره 43 هزار تن یونجه برداشت شود.

وی گفت: شهرستان نهاوند به‌سبب اینکه بیش از 320 هزار رأس دام سبک و سنگین دارد و قطب تولید گوشت استان همدان است نیازمند تولید علوفه یونجه برای تأمین خوراک دام‌ها است بنابراین هرسال سطح زیر کشت یونجه در این شهرستان درحال‌ توسعه و گسترش است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: کشاورزان نهاوندی برای تولید علوفه یونجه برای تعلیف دام‌های خود از انواع ارقام بذر یونجه پربازده مناسب با شرایط آب‌وهوای نهاوند به‌صورت بومی و مکانیزه شده استفاده می‌کنند که در طول دوره کاشت محصول از بهار تا پاییز حداقل 4 دوره به شکل مکانیزه برداشت می‌شود.

باقری بیان کرد: دامداران و کشاورزان نهاوندی از ارقام پر محصول پایه کوتاه و پایه‌بلند پهن‌برگ استفاده می‌کنند که به دو صورت دیم و آبی کشت می‌شود و برای جلوگیری از مصرف آب نزدیک به 90 درصد از مزارع یونجه نهاوند به شکل بارانی آبیاری و تمامی مراحل کاشت داشت و برداشت آن  مکانیزه است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: سطح زیر کشت یونجه استان نزدیک به 50 هزار هکتار است و سالانه 650 هزار تن یونجه در آن تولید می‌شود که به‌تنهایی در شهرستان نهاوند از 3600 هکتار سطح زیر کشت و در 4 چین 170 هزار تن یونجه تولید می‌شود.

وی گفت: یونجه یکی از اصلی‌ترین علوفه‌های تولیدی استان و شهرستان نهاوند که با شرایط آب‌وهوای در نهاوند به علت استقبال دامداران، کشاورزان و وجود زمین‌های مرغوب و آب فراوان و سوددهی خوب و مقرون‌به‌صرفه بودن علاوه بر نیاز دامداران شهرستان به سایر نقاط کشور مانند استان‌های قم، اصفهان و شیراز به‌صورت بسته‌بندی صادر می‌شود.

وی افزود: در شهرستان نهاوند با توجه به آب‌وهوای معتدل کوهستانی عمر مفید بذر یونجه کاشته شده بین 6 تا 9 سال می‌باشد درحالی‌که در بعضی از مناطق  استان و کشور عمر مفید بین 6 تا 7 سال است و به‌مرور زمان عملکرد تولیدی آن کاهش می‌یابد.

 

نظر شما