مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان

فعالیت یک‌سوم جمعیت شاغلان همدان در حوزه صنایع‌دستی

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۱۳:۱۵:۴۸
کد خبر: ۴۱۳۸۵۷
فعالیت یک‌سوم جمعیت شاغلان همدان در حوزه صنایع‌دستی
علی مالمیر با بیان اینکه 6 درصد یعنی یک‌سوم جمعیت شاغلان استان در حوزه صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: این موضوع نشانگر آن است که استان همدان در حوزه صنایع‌دستی ظرفیت بسیار بالایی در اقتصاد دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در مراسم تجلیل از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی به مناسبت هفته صنایع‌دستی در همدان اظهار کرد: صنایع‌دستی در استان همدان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه از منظر هنر و ظرافت هنری نسل به نسل خلاقیت و نوآوری در افزایش کیفیت صنایع‌دستی ایجاد شده است، گفت: در سطح اقتصاد کلان نیز صنایع دستی شاخص رشد اقتصادی کشور است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان افزود: صنایع‌دستی یکی از حوزه‌هایی است که در افزایش ارزش افزوده اقتصاد نقش بسزایی دارد و از جمله ظرفیت‌های آن افزایش رشد ارزش افزوده و رشد هشت درصدی اقتصادی در سند چشم‌انداز است.

وی با اشاره به اینکه رونق صنایع‌دستی موجب ایجاد ظرفیت و فرصت‌های اشتغال می‌شود، گفت: در استان همدان 21 هزار و 900 کارگاه صنایع‌دستی با 35 هزار و 600 نفر شاغل فعال است.

مالمیر با بیان اینکه 6 درصد یعنی یک‌سوم جمعیت شاغلان استان در حوزه صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: این موضوع نشانگر  آن است که استان همدان در حوزه صنایع‌دستی ظرفیت بسیار بالایی در اقتصاد دارد.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: حوزه صنایع‌دستی با شعار سال بسیار تطبیق دارد چراکه این اقتصاد درون‌زاست و نکته‌ای که در این اقتصاد اهمیت دارد وجود اصالت و تولید نهاده‌هاست که حوزه صنایع دستی دارای این وی‍ژگی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه اگر بخواهیم آورده اقتصادی از صنایع‌ دستی داشته باشیم باید نگاه ویژه‌ای به صادرات و بحث برون‌گرا کردن این صنعت داشت، خاطرنشان کرد: در بخش صنایع‌دستی سال گذشته از گمرک استان 12 میلیون دلار صادرات داشتیم.

وی تأکید کرد: به دلیل اثر مثبت صنایع‌‌دستی، این صنعت بر روی گردشگری استان نیز تأثیر بسیار زیادی دارد چراکه میزان هزینه گردشگران خارجی جزء صادرات محسوب می‌شود.

مالمیر با بیان اینکه صنایع دستی در منظر اقتصاد و تولید یکی از پرمزیت‌ترین حوزه‌هاست، بیان کرد: توجه به بازار و ایجاد اعتماد برای مشتری یکی از دارایی‌های نامشهود ما بوده که در این شرایط راهکار اعتماد و توسعه برند با توجه به تهدیدهای واردات چینی، پرداختن به داوری و اعطای نشان ملی به شاغلان این عرصه است.

وی گفت: اعطای نشان ملی به این هنرمندان در کمیته استانی و سپس در سطح ملی به وسیله پنج داور مورد بررسی قرار می‌گیرد که بر اساس چهار معیار مرغوبیت کالا، همخوانی با توسعه پایدار، اصالت دربرگیرنده طرح‌های درونی و نوآوری در فرآیند تولید خواهد بود.

مالمیر خاطرنشان کرد: در سازمان میراث فرهنگی کشور در راستای این امر در سال‌های 86، 90‌ و 92 در استان همدان 36 مورد عنوان ملی و در سال 94 نیز 43 مورد عنوان ملی کسب شده است.

گفتنی است در این همایش از 18 نفر از هنرمندان دارای نشان ملی، 20 نفر پیشکسوت و پنج نفر از فعالان سفال لالجین تقدیر به عمل آمد.

 

نظر شما