معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان

مصرف سم و کود در استان همدان کمتر از میانگین کشوری است

۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۰۹:۱۶:۵۴
کد خبر: ۴۱۷۷۰۳
مصرف سم و کود در استان همدان کمتر از میانگین کشوری است
پرورش با تأکید براینکه تولید محصول سالم از دغدغه‌های اصلی سازمان است، گفت: کاهش کود و سم در دستور کار است البته میانگین مصرف کود ما نسبت به کشور عدد پایینی است.

به‌گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان در جمع خبرنگاران، با اشاره به کشت محصولات پرآب‌بر در استان، اظهار کرد: هیچ محصول پرآب‌بری که استراتژیک نباشد مورد حمایت جهادکشاورزی نیست و اگر مشکلی باشد اخطارهای لازم داده می‌شود.

وی درخصوص کشت هندوانه در برخی مزارع استان نیز یادآور شد: کشاورزان در هندوانه‌کاری سه آیتم استفاده از مالچ، سیستم تیپ و حالت نشاء را رعایت می‌کنند به‌طوریکه مصرف آب در این کشت به حداقل رسیده است.

پرورش عنوان کرد: بیش از  95 درصد از مزارع در سال گذشته مجهز به سیستم تیپ شدند و اگر چنانچه هندوانه کشت می‌شود به صورت محدود است اما برای کشت سایر محصولات برنامه کشت داریم.

وی تأکید کرد: در کشت سیب‌زمینی، چغندرقند و آفتابگردان به دنبال رعایت الگوی کشت در مزارع هستیم به‌طوریکه امسال در برابر چغندرکاران ایستادیم تا براساس برنامه کشت صورت بگیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به طرح ساماندهی مراکز توزیع سموم و کودهای کشاورزی، تصریح کرد: کمیته مشترکی با سازمان صنعت، معدن و تجارت داشتیم که  70 درصد از مراکز توزیع سم و کود استان ساماندهی شده و مابقی نیز تا پایان تیرماه ساماندهی می‌شود به‌طوریکه تمامی سموم نباتی تحت پوشش صنف و مجوز فنی سازمان جهادکشاورزی توزیع خواهد شد.

وی با تأکید براینکه تا سال گذشته بیش از هزار نوع مواد کودی در کشور عرضه می‌شد که نیاز بود ساماندهی شود، خاطرنشان کرد: ساماندهی در دستور کار است و به کلیه تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان مهلت داده شده تا نیمه امسال کد آیسیک گرفته و پروانه بهره‌برداری داشته باشند و به دنبال این هستیم تا زمان پایان مهلت مواد کودی توزیع شود و اگر رعایت نشود از توزیع جلوگیری می‌شود.

پرورش با بیان اینکه کشت محصولات کم‌آب‌بر  مورد حمایت سازمان جهادکشاورزی است، گفت: کشت کلزا به جد در دستور کار است و امسال خوشبختانه بسته حمایتی از جمله بیمه، برای این محصول ایجاد شده است.

وی با اشاره به خرید تضمینی کلزا در استان یادآور شد: شرکت غله این محصول را خرید می‌کند و برنامه‌ریزی شده که هر کیلو کلزا 2530 تومان خرید و تحویل کارخانه روغن‌کشی استان همدان شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی در خصوص اجرای کشاورزی حفاظتی در استان نیز بیان کرد: کشاورزی حفاظتی بسته‌ای کامل است که اجرای آن از سال 87 با 1700 هکتار آغاز شده و امروز 34 هزار هکتار انجام شده و قرار است در برنامه ششم به 100 هزار هکتار برسد که امسال 60 هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است.

پرورش تأکید کرد: کشاورزی حفاظتی یکی از آیتم‌هایی است که در توسعه پایدار نقش اساسی دارد و باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود که در نهایت منجر به اقتصادی کردن تولید خواهد شد.

وی اظهارکرد: سالانه 42 هزار تن کشمش در استان تولید می‌شود که سال گذشته 30 هزار تن از کشمش استان صادر شد که نشان‌دهنده این است که عدد خوبی است.

پرورش در خصوص خرید دو محصول اساسی گندم و جو نیز خاطرنشان کرد: برای خرید گندم آمادگی کامل وجود دارد که کشاورزان مشخصات خود را در سامانه ثبت کرده و باگرفتن معرفی‌نامه از مراکز جهادکشاورزی در شهرستان‌ها می‌توانند به مراکز خرید مراجعه کرده و محصول را به قیمت 1270 تومان تحویل دهند.

وی ادامه داد: خرید جو  در بورس کالا صورت می‌گیرد و کشاورز باید قبل از تحویل محصول به جهادکشاورزی مراجعه و فرمی تهیه کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی با تأکید براینکه تولید محصول سالم از دغدغه‌های اصلی سازمان است، گفت: کاهش کود و سم در دستور کار است البته میانگین مصرف کود ما نسبت به کشور عدد پایینی است.

پرورش تصریح کرد: در بحث امنیت غذایی به دنبال تولید محصول سالم با مانیتورینگ کردن سموم و آفات و به حداقل رساندن استفاده از کود و سموم هستیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز