مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان

۶۷ درصد از شهروندان استان زیر پوشش خدمات فاضلاب هستند

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۹:۰۵:۲۱
کد خبر: ۴۲۱۰۶۳
۶۷ درصد از شهروندان استان زیر پوشش خدمات فاضلاب هستند
سید هادی حسینی بیدار با بیان اینکه 67 درصد از شهروندان استان زیر پوشش خدمات فاضلاب هستند، گفت: 270 هزار انشعاب فاضلاب در استان همدان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با شروع فصل تابستان یک تیر ماه هفته صرفه‌جویی است، اظهار کرد: سال 94 به لحاظ کمبود آب، سال سختی بود اما با همدلی رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی این سال به خوبی سپری شد.

وی به بارش خوب سال آبی 95 اشاره کرد و گفت: با این وجود نباید غفلت کرد زیرا از نظر آب‌های سطحی وضعیت خوب است اما به لحاظ آب‌های زیرزمینی سطح منابع پایین رفته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان با تأکید بر مدیریت مصرف اظهار کرد: در سال «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» یک بخش مدیریت مصرف و بهینه است تا بتوان کارها را پیش برد.

وی ادامه داد: در سال 86 تولید آب یک‌هزار و 950 لیتر در ثانیه بود اما در سال 95 با توجه به افزایش انشعابات و مساکن مهر وضعیت تولید به هزار و 600 لیتر در ثانیه رسیده و تولید 300 لیتر در ثانیه کاهش یافته است.

حسینی‌بیدار با بیان اینکه امسال افتتاح 26 تصفیه‌خانه فاضلاب در دستور کار وزارت نیرو است، افزود: تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان رزن نیز بعد از ماه رمضان با حضور وزیر نیرو و استاندار افتتاح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه‌ با هزینه 7.5 میلیارد تومان افتتاح می‌شود و پساب آن برای استفاده کشاورزان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بحث مدیریت مصرف است، افزود: همایش ملی مدیریت مصرف برای نخستین بار 22 تیرماه در همدان برگزار می‌شود که تأکید ویژه آن بر مدیریت مصرف است.

وی اضافه کرد: این همایش علاوه بر رویکرد اقتصاد مقاومتی توجه ویژه به بخش گردشگری داشته و با توجه به حضور مدیران دفتر کاهش آب بدون درآمد در همدان، از نقاط دیدنی نیز بازدید خواهند کرد.

حسینی‌بیدار از برپایی نمایشگاه «عرضه تجهیزات تولید داخل در حوزه آب» در حاشیه این همایش خبر داد و گفت: نشست‌های خصوصی با حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز در این همایش پیش‌بینی شده است.

 وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه خدمات شرکت آبفا در 9 شهرستان و 29 شهر ارائه می‌شود، گفت: 400 هزار انشعاب آب در استان همدان وجود که از پوشش 99.77 درصدی  برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه 67 درصد از شهروندان استان زیر پوشش خدمات فاضلاب هستند، گفت: 270 هزار انشعاب فاضلاب در استان همدان وجود دارد.

این مسؤول با اشاره به تأمین 3 هزار و 200 لیتر آب در ثانیه در استان خاطرنشان کرد: در شهر همدان بخش زیادی از آب‌ها سطحی است که در صورت خوب بودن وضعیت سد، برداشت سطحی بوده و در صورت عدم مطلوب بودن وضعیت سد، درصد کمی برداشت خواهد شد.

حسینی‌بیدار برداشت از آب‌های زیرزمینی در استان را 70 درصد و برداشت از آب‌های سطحی را 30 درصد عنوان کرد و افزود: از رودخانه خاکو به صورت احداث بندی آب به تصفیه‌خانه بهشتی اضافه می‌شود تا در زمان کم آبی از این منبع آبی استفاده شود.

وی یادآور شد: از استخر عباس‎آباد نیز به عنوان یک منبع آب در مواقع کم‎آبی تصفیه و استفاده می‌شود که از این منبع آب 240 لیتر در ثانیه آب تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان انتقال آب به نیروگاه شهید مفتح را استفاده بهینه از پساب فاضلاب دانست و گفت: این مسئله خود نوعی اقتصاد مقاومتی است، زیرا با انتقال پساب به نیروگاه تعدادی از چاه‌های آب نیروگاه مسدود شده است.

وی اضافه کرد: با انتقال پساب به نیروگاه، برداشت از آب‌های زیرزمینی کاهش یافته و 500 تا 1000 متر مکعب آب در اختیار نیروگاه قرار گرفته است.

حسینی‌بیدار با تأکید بر اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب همدان 30 میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارد، افزود: با وجود عدم اتمام کار تصیفه‌خانه فاضلاب، خدمات‎رسانی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه سال قبل مشکل عمده‌ای در شهر مهاجران به لحاظ افزایش مصرف آب بود، گفت: این شهر با تولید خیارشور بخش زیادی از آب این منطقه را صرف این کار می‌کند که امیدواریم با فرهنگ‌سازی بتوانند مدیریت مصرف داشته باشند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان در خصوص اعتبارات شرکت آب و فاضلاب نیز بیان کرد: اعتبارات در اختیار قرار گرفته شده خوب بود، اما تخصیص پایین بود و تنها 30 درصد اعتبارات تخصیص یافت.

وی با اشاره به اینکه 32 درصد شبکه‌های آب فرسوده است، تصریح کرد: 120 میلیارد تومان هزینه برای ترمیم همه شبکه‌ها لازم است که تأمین این اعتبار به یک باره برای شرکت امکانپذیر نیست.

حسینی‌بیدار بیان کرد: سالانه 20 کیلومتر از شبکه آب بازسازی می‌شود که در صورت تأمین اعتبار مورد نظر تا 60 کیلومتر نیز ترمیم می‌شود.

وی پرت آب در استان همدان را 24 درصد و میانگین کشور را 26 درصد دانست و افزود: هدررفت فیزیکی مربوط به نشتی در خطوط انتقال مخازن انشعابات است که این میزان در همدان 14 درصد است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان یادآور شد: هدررفت ظاهری نیز مربوط به برداشت‌‎های غیر مجاز و مصرف آب در فضای سبز است که این رقم در همدان 10.8 درصد گزارش شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز