مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان

ایجاد ۲۴ فروچاله در دشت های همدان

۱۳۹۵/۰۴/۰۸ - ۱۰:۳۱:۰۰
کد خبر: ۴۲۳۶۸۰
ایجاد ۲۴ فروچاله در دشت های همدان
عزالدین با اعلام اینکه تاکنون 24 فروچاله در دشتهای همدان ایجاد شده که بیشتر در دشت کبودراهنگ بوده است

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان علت اصلی ایجاد فروچاله‌ها را برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی عنوان کرد و گفت: آب ماده هیدرولیکی است که به دلیل حجم و فشار خود، لایه‌های زمین را به صورت پایدار نگه می‌دارد.

مرتضی عزالدین عنوان کرد: با خالی شدن آبخوان، لایه هیدرولیک ضعیف شده و فشار آن کاهش می‌یابد که به همین دلیل زمین نشست کرده و فروچاله یا شکافهایی در زمین ایجاد می‌شود.

وی با اعلام اینکه بشترین فروچاله‌ها، افت و شکاف زمین در دشتهای کبودراهنگ و فامنین بوده است، گفت: در هفت هشت سال گذشته فروچاله‌ای در دشتهای همدان ایجاد نشده ولی احتمال اینکه هر لحظه فروچاله در همگی دشتهای همدان ایجاد شود وجود دارد.

عزالدین با بیان اینکه سالانه 250 میلیون مترمکعب کسری مخزن در استان همدان وجود دارد، گفت: دشتهای همدان به دلیل افت زیاد منابع آب زیرزمینی همیشه با تهدید ایجاد فروچاله و افت زمین مواجه هستند چراکه از بین رفتن هیدرولیک آب جبران‌پذیر نبوده و دیگر امکان جابه‌جایی زمین از طریق آب به صورت هیدرولیک وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه تاکنون 24 فروچاله در دشتهای همدان ایجاد شده که بیشتر در دشت کبودراهنگ بوده است، عنوان کرد: برای برون رفت از مشکلات به دنبال مدیریت علمی آب بوده و برداشت آب با مدیریت صورت گیرد در غیر این صورت باید منتظر اتفاقات ناخوشایند دیگری نیز بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز