مدیرکل آموزش و پرورش همدان:

۷۰۰ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان امسال وارد فضای آموزشی استان می شوند

۱۳۹۵/۰۴/۱۰ - ۱۰:۴۲:۴۶
کد خبر: ۴۲۴۷۰۲
۷۰۰ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان امسال وارد فضای آموزشی استان می شوند
عبدالرضا فولادوند افزود: دانشگاه فرهنگیان که مهمترین تامین کننده نیروی انسانی آموزش و پرورش است امسال توانسته اولین فارغ التحصیلان خود را وارد مدار آموزش کند و در سالجاری ۷۰۰ نفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه وارد فضای آموزشی استان می شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان؛ مدیرکل آموزش و پرورش همدان با اعلام مطلب فوق افزود: دانشگاه فرهنگیان که مهمترین تامین کننده نیروی انسانی آموزش و پرورش است امسال توانسته اولین فارغ التحصیلان خود را وارد مدار آموزش کند و در سالجاری ۷۰۰ نفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه وارد فضای آموزشی استان می شوند.

وی گفت: از بین این افراد ۳۵۰ فارغ التحصیل رشته ابتدایی اول مهرماه وارد مدار آموزشی می شوند و ۳۵۰ نفر نیز در مقطع بهمن ماه وارد آموزش و پرورش استان خواهند شد.

فولادوند از تجمع بیش از حد نیروهای خانم در ناحیه یک و ۲ و کمبود نیروی آقا در آموزش و پرورش شهر همدان خبر داد و افزود: با ساماندهی نیروی انسانی این مشکلات رفع می شود.

وی گفت: آموزش و پرورش همدان از لحاظ نیروی انسانی در سطح ملی وضعیت مطلوبی دارد به طوری که به ازای هر ۱۰ دانش آموز یک معلم داریم در حالی که در برخی استان ها همچون سیستان و بلوچستان به ازای هر ۱۶ دانش آموز یک معلم وجود دارد.

وی یادآور شد: سال گذشته ۳۶ هزار نیرو داشتیم که ۲ هزار نفر آنها بازنشسته شدند و ۲۵ هزار دانش آموز به مجموعه آموزش و پرورش همدان اضافه شده است.

فولادوند گفت: همدان در آموزش ابتدایی کمبود نیرو دارد اما در شهر همدان ۵۰۰ نیروی مازاد داریم که باید برای ساماندهی این نیروها به سمت تخصصی تر کردن تدریس پیش برویم و از نیروهای متخصص برای بالا بردن کیفیت آموزش استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: استقرار پایه دهم و هدایت تحصیلی دانش آموزان سوم متوسطه اول ورودی پایه دهم مهم ترین بخش پروژه مهر سال ۹۵ است.

فولادوند افزود: سال گذشته پایه دهم نداشتیم و امسال اولین سالی است که پایه دهم استقرار می یابد و آموزش کتب درسی و آموزش معلمان این پایه جزو اولویت های آموزش و پرورش است.

وی اظهار داشت: طبق تاکید مجلس شوراس اسلامی بر هدایت تحصیلی دانش آموزان و پذیرش دانش آموز به تناسب رشته ها باید بر اساس نیازهای جامعه، بازار کار و فضاهای آموزش عالی، رشته های تحصیلی را تقسیم کنیم و ساماندهی این رشته ها را انجام دهیم.

فولادوند خطاب به دانش آموزان گفت: دانش آموزان باید بدانند علاقه به تنهایی برای انتخاب رشته تحصیلی کافی نیست و حدود ۳۵ درصد از امتیازات را سوابق تحصیلی دانش آموزان، ۱۰ درصد نظر دانش آموزان،پنج درصد نظر اولیا، ۱۰ درصد نظر دبیران، ۱۰ درصد نظر مشاوران، ۱۵ درصد نمرات آزمون سنجش استعدادها و ۱۵ درصد آزمون وضعیت دانش آموزان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: پروژه مهر ۹۵ وسیع ترین و مشکل ترین طرحی است که فرهنگیان استان در طول سال تحصیلی در راستای اجرای آن تلاش می کنند و کمیته های پنج گانه پروژه مهر در استان همدان فعال هستند تا در آغاز سال تحصیلی ۹۵ ، شاهد بازگشایی به هنگام مدارس و شور و نشاط دانش آموزان باشیم.

ابن مسئول افزود: محدودیت های مالی اجازه نمی دهد گام های بلند رفاهی برای فرهنگیان برداریم اما با اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان در سال گذشته به طور متوسط سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به حقوق فرهنگیان استان افزوده شد.

فولادوند با بیان اینکه سال تحصیلی ۹۵ با ۱۲ هزار کلاس درس در قالب ۲ هزار و ۸۰۰ آموزشگاه آغاز به کارخواهد کرد ادامه داد: امسال ۲۷ هزار نوآموز داریم و در مدارس روستایی نرم کلاس ها عادی است اما در برخی شهرهای بزرگ استان مثل ملایر و نهاوند و همدان با احداث مسکن های مهر و به دلیل عدم پیش بینی فضای آموزشی و به دلیل تخریبی بودن بعضی از مدارس برخی مدارس دوشیفته شدند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیشترین مشکل را در مقطع ابتدایی خواهیم داشت و اگر اولیای دانش آموزان همکاری کنند تنها امسال با تنگناهای فضاهای آموزشی در استان مواجه هستیم و از سال آینده این تنگناها مرتفع می شود.

فولادوند افزود: آموزش و پرورش نگران حضور دانش آموزان در مدارس تخریبی است و اگر اولیای دانش آموزان همکاری کنند در مدت ۱۴ ماه دوباره این مدارس به چرخه آموزش باز می گردند.

وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید در عین حال که نقدینگی و اعتبارات کم بود اما در بحث تخریب و بازسازی مدارس بیشترین اعتبارات تخصیص داده شد و اگر اولیای دانش آموزان با آموزش و پرورش همکاری کنند می توان فضاهای تخریبی را به سمت فضاهای استاندار سوق داد.

وی گفت: سال ۹۴ اولین سالی بود که یک پایه از مقطع متوسطه حذف و یک پایه به مقطع ابتدایی اضافه شد و این باعث شد در در مقطع ابتدایی کمبود نیرو داشته باشیم که استان همدان با ابتکار عمل خود طرح تخصصی شدن درس های پایه های پنجم و ششم مقطع ابتدایی را اجرایی و نیروهای مازاد در مقطع متوسطه را به سمت تدریس دروس تخصصی در مقطع ابتدایی هدایت کرد.

فولادوند افزود: امسال اولین سالی که بر اساس پیش بینی های طرح تحول پایه ها به صورت ۶-۳-۳ بر سرجای خود قرار می گیرند.

فولادوند وجود آماری مبنی بر زیاد بودن گرایش به اعتیاد در بین فرهنگیان استان همدان را تکذیب کرد و گفت: آموزش و پرورش در بحث مبارزه با اعتیاد همواره پیشرو بوده است.

وی گفت: آموزش و پرورش در بحث آگاه سازی اولیای دانش آموزان مناطق حاشیه شهر اقدامات موثری داشته و کلاس های آموزش خانواده را در راستای معرفی اثرات سوء مصرف مواد مخدر برگزار کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش همدان گفت: دریافت هر گونه وجه به غیر از هزینه بیمه و کتاب در مدارس دولتی ممنوع است و با مدیران متخلف در این زمینه برخورد می شود.

فولادوند همچنین از تدوین سامانه سجاد برای ساماندهی نحوه ثبت نام در مدارس شاهد خبر داد و گفت: برخی درخواست های غیرقانونی که نقض کننده دستورالعمل ها است فشارهایی را بر آموزش و پرورش وارد می کند اما آموزش و پرورش با وجود این فشارها تنها بر اساس قوانین و دستورالعمل ها عمل می کند.

 

نظر شما