معاون استاندار همدان:

تالاب آق‌گل را احیا می‎کنیم

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۱۱:۲۹:۴۶
کد خبر: ۴۲۵۴۸۶
تالاب آق‌گل را احیا می‎کنیم
محمودرضا عراقی خواستار ایجاد کارگروه مشترکی با حضور مسؤولان مرتبط استان مرکزی و همدان در خصوص تالاب آق‌گل شد و بر انسداد چاه‎های غیر مجاز اطراف تالاب تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون امور عمرانی استاندار همداندر نخستین جلسه احیای تالاب آق‌گل ملایر با بیان اینکه ما به دنبال تحقق شعار «تالاب آق‎گل را احیا می‌کنیم» هستیم، اظهار کرد: به منظور احیای این تالاب برای خود تعهد ایجاد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم توجه زیست‎محیطی را مد نظر قرار داده است، گفت: موضوع احیای تالاب آق‌گل امری مهم و البته پیچیده است.

معاون عمرانی استاندار همدان با اشاره به اظهاراتش در یکی از جلسات مبنی بر اینکه «من و اجداد آبی‌ام مقصر بوده‎ایم» ادامه داد: اگر برای هر مشکلی دنبال مقصر باشیم راه به جایی نخواهیم برد بلکه باید درصدد رفع مشکل برآییم.

وی با اشاره به ارتقای آگاهی مردم نسبت به مباحث زیست‎محیطی، آن را به فال نیک گرفت و بیان کرد: در راستای عملیاتی شدن امور باید بسیاری از الگوها تغییر کند که مردم باید در این زمینه در رأس امور بوده و ما را یاری دهند.

عراقی با بیان اینکه تصمیمات در گذشته به صورت نقطه‎ای بود، اظهار کرد: تنش امروز استان‎ مرکزی و همدان در خصوص حق‎آبه تالاب آق‌گل، از کوچکترین تنش‌های حوزه آبریز است.

وی ادامه داد: در گذشته سد احداث شد اما نیازهای بالادست و پایین‎دست سد مد نظر قرار نگرفت در حالی که باید تمام حوزه آبریز را در یک مدیریت به هم پیوسته مورد توجه قرار داد.

معاون عمرانی استاندار همدان در خصوص کشاورزی در اطراف تالاب آق‌گل افزود: جایگزینی برای آب تعیین نکرده‎ایم، از سوی دیگر برخورد در مسئله آب و چاه‎های غیر مجاز تبعات اجتماعی دارد، هرچند بنده در هیچ جلسه‎ای در این زمینه مماشات نکرده‎ام.

وی توجه به دیپلماسی آب برای برای گرفتن حق‎آبه‎ها را مفید فایده دانست و در ادامه با تشریح اقدامات گذشته در ارتباط با تالاب آق‌گل گفت: بعد از ایجاد خشکسالی‌، مردم بخشی از زمین‎های تالاب را برای کشاورزی استفاده کردند که ما نیز به منظور حفظ اراضی تالاب و جلوگیری از تجاوز به حریم آن؛ نسبت به ایجاد دیوار خاکی در اطراف تالاب اقدام کردیم.

عراقی افزود: از سوی دیگر بخشی از حق‎آبه آق‎گل از طریق زه‌کشی زمین‎های کشاورزی تامین می شد که با افت سطح سفره‎های آب زیرزمینی و افزایش نفوذ آب به زمین، این حق‎آبه نیز از بین رفت.

وی خواستار ایجاد کارگروه مشترکی با حضور مسؤولان مرتبط استان مرکزی و همدان در خصوص تالاب آق‌گل شد و اضافه کرد: در این کارگروه باید از منافع مشترک صحبت شود.

معاون عمرانی استاندار همدان برگزاری کارگروه استانی تالاب آق‎گل را نیز از ضروریات دانست و بر انسداد چاه‎های غیر مجاز اطراف تالاب تأکید کرد.

این مسؤول با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند با هدف مدیریت میزان برداشت آب از چاه‌های مجاز را نیز باید مد نظر قرار داد، افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان نیز باید پایلوت آبیاری نوین و الگوی کشت را در منطقه اطراف تالاب انجام دهد.

وی در پایان سخنانش ایجاد پروژه‌های اقتصادی در این منطقه برای تأمین معاش مردم را از دیگر ضروریات عنوان کرد و خواستار توجه به این مهم شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز