معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای همدان خبرداد:

تغییر منبع تامین آب شرب بلندمدت شهر از سد تالوار به همدان

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۱۰:۴۲:۰۷
کد خبر: ۴۲۶۰۰۱
تغییر منبع تامین آب شرب بلندمدت شهر از سد تالوار به همدان
اسدلله بداغی از تغییر منبع تامین آب شرب بلندمدت شهر از سد تالوار به همدان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه مطالعات آبرسانی از سد تالوار به همدان سال 83 کلید خورده و عملیات اجرایی از سال 86 آغاز شد، افزود: این طرح شامل 138 کیلومتر خط انتقال، سه واحد ایستگاه پمپاژ و یک مورد تصفیه‌خانه اصلی بود.

وی با بیان اینکه سد تالوار از سال 93 آبگیری شده است، تصریح کرد: ولی این سد آبگیری مناسبی نداشته و پتانسیل آبی پیش‌بینی شده محقق نشده که به همین سبب در حال حاضر یک سالی است روی منبع جایگزین مطالعه می‌شود.

بداغی از احتمال تغییر منبع تامین آب شرب شهر همدان خبرداد و اظهارداشت: با توجه به کمیت و کیفیت بهتر منبع جایگزین، مراتب در مراجع ذیصلاح در حال بررسی و نهایی شدن است.

وی با اعلام اینکه یک طرح کوتاه‌مدت و یک طرح بلندمدت برای تامین آب شهر همدان تعریف شده است، بیان کرد: اگر شهر همدان دچار مشکل آب شرب شود براساس طرح کوتاه‌مدت از چاه‌های منطقه گل‌تپه 200 لیتر در ثانیه آب وارد همدان می‌شود که این میزان از طریق چند حلقه چاه تامین می‌شود و از طریق خط انتقال اجرا شده از طرح آبرسانی همدان از سد تالوار امکانپذیر می باشد.

معاون شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه خط انتقال تالوار ظرفیت انتقال 3700 لیتر در ثانیه را دارد، عنوان کرد: در طرح بلندمدت به دنبال این هستیم تا به آبهای مرزی وصل شده و از سد بالادست استان همدان واقع در استان کردستان آب به همدان منتقل کنیم.

وی با اعلام اینکه منبع جایگزین پیشنهادی سد مناسبی است که جایگزین تالوار شده و 63 میلیون مترمکعب آب از این سد به همدان منتقل می‌شود، گفت: از 138 کیلومتر خط انتقال تالوار 122 کیلومتر اجرا شده است.

بداغی تصریح کرد: وزارت نیرو نیز با این طرح موافقت ضمنی داشته و مدارک لازم را برای موافقت نهایی درخواست کرده است که بر اساس جلسات مختلف هم اندیشی کلیت مورد توافق قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه منبع جایگزین در ارتفاع بالاتری قرار دارد حجم عمرانی برای انتقال آب کاهش یافته و یکی از ایستگاه‌های پمپاژ و 45 کیلومتر خط فشار قوی 63 کیلوولت نیز حذف خواهد گردید.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه به وزارت نیرو اعلام شده اعتبار اضافی برای اجرای طرح نیاز نیست، گفت: تاکنون برای خط انتقال تالوار 270 میلیارد تومان هزینه شده که اتمام آن در قالب طرح آبرسانی از منبع جایگزین 280 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 32 میلیارد تومان برای آبرسانی از سد تالوار به همدان مصوب شده بود که 16 میلیارد تومان آن تخصیص یافت، تصریح کرد: برای امسال 23 میلیارد تومان مصوب شده که اعتبار بالایی نیست.

بداغی با اعلام اینکه منبع جایگزین پیشنهادی دارای آب قابل شرب کافی با کیفیت بالا نیز است، عنوان کرد: اگر اعتبارات این پروژه به طور کامل تخصیص یابد طرح آبرسانی به همدان سال 97 تکمیل می‌شود ولی با اعتبارات قطره چکانی نمی‌شود پروژه های بزرگی همچون این طرح آبرسانی را اجرایی کرد.

 

نظر شما