لالجین رسما جهانی شد

۱۳۹۵/۰۴/۲۰ - ۰۸:۱۶:۲۴
کد خبر: ۴۲۸۷۹۷
لالجین رسما جهانی شد
محمد ناصر نیکبخت از تایید نهایی عنوان" شهر جهانی سفال " برای لالجین خبر داد

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان ؛ استاندار همدان از تایید نهایی عنوان" شهر جهانی سفال " برای لالجین خبر داد و گفت: لالجین همدان به عنوان شهر سفال و سرامیک برای ثبت جهانی به شورای عالی صنایع دستی کشور پیشنهاد شده بود که اطلاعات مورد نیاز در این زمینه جمع‌آوری و طرح اولیه تهیه و ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: مرحله داوری در اردیبهشت‌ماه با حضور پنج داور انجام و این پرونده با نظر مثبت داوران در مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی با حضور روسای پنج قاره مطرح و مورد تایید نهایی قرار گرفت که مرحله ثبت جهانی بزودی انجام خواهد شد.

نیکبخت تصریح کرد: بی تردید، این رویداد مهم فرصتی نو و بی بدیل را برای استان در عرصه بین المللی فراهم آورده و ثبت شهر لالجین به عنوان شهر جهانی سفال تاثیر مستقیم بر رونق گردشگری خارجی، اقتصاد محلی، اشغال‌زایی و توسعه صادرات صنایع‌دستی منطقه خواهد داشت.

استاندار همدان در آخر از تمام کسانی که برای این رخداد تلاش کرده اند بویژه نماینده ولی فقیه در استان تشکر کرد و خواستار تداوم توجه همگان به شهر جهانی سفال شد.

لازم به یادآوری ست، گروهی از داوران شورای جهانی صنایع دستی چندی پیش با سفر به شهر لالجین از توابع شهرستان بهار در استان همدان برای بررسی شرایط این شهر و ثبت آن به عنوان شهر سفال جهان از کارگاه ها و فروشگاه های آن بازدید کرده و آن را مورد قضاوت قرار دادند.

لالِجین یکی از شهرهای شهرستان بهار در استان همدان و به عنوان مرکز تولید سفال خاورمیانه شناخته می شود 80 درصد از جمعیت 17 هزار نفری این شهر به پیشه سفالگری، سرامیک‌ کاری و شغل های وابسته همچون نقاشی سفالینه‌ها، بسته‌بندی، خرید و فروش محصولات سفالی اشتغال دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز