معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری

قیمت آب باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود

۱۳۹۵/۰۴/۲۲ - ۰۹:۵۲:۱۰
کد خبر: ۴۳۰۰۱۲
قیمت آب باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود
محمودرضا عراقی با تأکید بر اینکه قیمت آب باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: وقتی مصرف آب کنترل نشود و میزان مصرف هر فرد مشخص نگردد، عدالت نیز اجرا نخواهد شد بنابراین باید مصرف آب توسط شرکت آب‌منطقه‌ای کنترل و برداشت از آن را با توجه به ظرفیت‌ چاه‌ها مشخص کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری همدان با بیان اینکه اقلیم استان همدان بیشتر خشک و نیمه خشک است، افزود: افزایش جمعیت، تغییر الگوی مصرف، ارتقای وضعیت بهداشتی جامعه و برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی از ظرفیت سفره‌های آبی دشت‌ها فزونی گرفت و باعث افت این منابع شد.

محمودرضا عراقی اظهار کرد: این اتفاق در جای جای نقاط کشور رخ داده اما در استا‌ن‌هایی چون همدان که معاش مردم به کشاورزی وابسته است، کمبود آب خود را بیشتر نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه کشاورزی ما مدرن نیست و تقریباً به صورت  سنتی عمل می‌شود که در میزان مصرف آب نیز تأثیرگذار است، ادامه داد: هرچند اقداماتی در حوزه آبیاری‌های مدرن انجام شده اما به حل کامل مسئله کم آبی منجر نشده، بنابراین باید الگوی کشت استان را مطابق اقلیم منطقه تغییر داده و اقدامات ترویجی مناسب صورت گیرد.

عراقی با بیان اینکه حمایت و تسهیلات حوزه کشاورزی در راستای الگوی کشت مناسب برنامه‌ریزی شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر  هزینه برق برای کشاورزی بسیار ناچیز بوده و از بخش‌های دیگر کمتر است و یا بهایی برای آب توسط کشاورز پرداخت نمی‌شود، اما باید تسهیلات و یارانه را برای کشت‌های استراتژیک و کم آب‌بر ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه از لحاظ قانونی ما نمی‌توانیم کشاورز را مجبور به فعالیت خاصی کنیم چون اختیار زمین خود را دارد، گفت: اما با یارانه هدفدار می‌توان کشاورزان را به سمتی سوق داد که به سوی تأمین کالاهای استراتژیک بروند.

معاون عمرانی استاندار همدان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مجلس هرگونه برداشت از سفره‌های زیرزمینی را رایگان اعلام کرد و به کشاورزان کمک کرد هر چقدر تمایل داشتند مصرف کنند، اظهار کرد: باید به بخش کشاورزی یارانه داده و حمایت شود، اما این حمایت و یارانه به تولید و محصول نهایی اختصاص یابد.

وی افزود: به عنوان مثال ما بگوییم گندم و جو را خرید تضمینی می‌کنیم اما آب مجانی نباشد زیرا این تفکر را القا می‌کند که آب ارزش ندارد و صرفه‌جویی در آن لازم نیست.

عراقی با تأکید بر اینکه قیمت آب باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: وقتی مصرف آب کنترل نشود و  میزان مصرف هر فرد مشخص نگردد، عدالت نیز اجرا نخواهد شد بنابراین باید مصرف آب توسط شرکت آب‌منطقه‌ای کنترل و برداشت از آن را با توجه به ظرفیت‌ چاه‌ها مشخص کرد.

وی با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند، جلوگیری از اضافه برداشت‌ها و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز به این کنترل کمک خواهد کرد، ادامه داد: البته کشت گلخانه‌ای که باعث می‌شود با مصرف آب کمتر در کمترین سطح زیر کشت ممکن، محصول بیشتری تولید کنیم، نیز به صرفه‌جویی در آب کمک کند؛ البته این امر در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

معاون عمرانی استاندار همدان با تأکید بر اینکه وزارت نیرو، میزان استفاده آب را از هر دشت استان مشخص کرده که باید آن را رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در یک برنامه 20 ساله باید بتوانیم بخشی از افت سفره‌های زیرزمینی را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه با سهم آبی که برای هر دشت مشخص شده، جهاد کشاورزی باید استراتژی خود را مشخص کند، گفت: باید با توجه به میزان آبی که در نظر گرفته شده، مقدار تولید محصول، ایجاد اشتغال و بهره‌وری مشخص شود و جهاد کشاورزی نقش عمده‌ای در این زمینه دارد.

 

نظر شما