معاون توانبخشی سازمان بهزیستی همدان

وجود ۳۶ هزار معلول در همدان

۱۳۹۵/۰۴/۲۷ - ۱۳:۰۲:۳۶
کد خبر: ۴۳۲۷۸۲
وجود ۳۶ هزار معلول در همدان
فریدالدین حجت‌الاسلامی از وجود 36 هزار معلول در استان همدان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در همدان، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان ظهر امروز در مراسم جشن جامعه معلولان به مناسبت هفته بهزیستی در تالار فجر اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای دولتی است که پس از انقلاب اسلامی با اقدام شهید فیاض‌بخش 16 نهاد، موسسه و نهاد مختلف با هم ادغام شدند و سازمان بهزیستی در کشور به وجود آمد.

وی با بیان اینکه حوزه توانبخشی بهزیستی یکی از مهمترین، پرکارترین و پرمخاطب‌ترین حوزه‌ها و بخش‌های سازمان بهزیستی است، افزود: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی این سازمان 15 درصد را میزان ناتوانی افراد معلول اعلام کرده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: باید بدانیم که معلولیت خیلی فراتر از ناتوانی در افراد است و بحث شخصی و محیطی در تعیین میزان معلولیت بسیار دخیل است که این میزان معلولیت برای جامعه معلولان دو درصد گزارش شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون 36 هزار معلول در استان همدان وجود دارد که بیش از 34 هزار نفر از آنها در سازمان بهزیستی پرونده دارند و از خدمات مختلف آن بهره‌مند می‌شوند.

حجت‌الاسلامی در خصوص فعالیت بخش توانبخشی بهزیستی تصریح کرد: این خدمات در سه حیطه شامل خدمات پزشکی، توانبخشی حرفه‌ای (کمک به اشتغال و حرفه‌آموزی) و توانبخشی اجتماعی برای مددجویان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه توانبخشی با یک سری چالش‌ها روبرو است، بیان کرد: چالش مهم ما بحث فرهنگی و اینکه متأسفانه جامعه نمی‌داند چگونه با معلول رفتار کند، است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان با بیان اینکه بیش از 30 هزار خانواده زیر پوشش سازمان بهزیستی استان هستند، یادآور شد: بیش از 8 هزار خانواده دارای معلول از سازمان بهزیستی استان مستمری دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: تمام تلاش حوزه توانبخشی بر ارائه خدمات در کوتاهترین زمان ممکن به جامعه معلولان استان است.

حجت‌الاسلامی تاکید کرد: متاسفانه بسترسازی برای حضور معلولان در سطح جامعه با وجود قدمت شهر و ساخت و سازهای مغایر با قوانین شهرسازی براساس نیاز این جامعه نیست که امیدواریم با برداشتن گام‌هایی در زمینه بازنگری دوباره قانون، ضمانت اجرای مصوباتی در خصوص معلولان در جامعه برداشته شود.

وی در پایان به منابع مالی و اعتبار کم این سازمان اشاره کرد و افزود: در کشور آمریکا برای هر بیمار ضایعه نخاعی در سال اول 110 هزار دلار و در سال‌های بعد نیز 100 هزار دلار هزینه می‌شود اما در ایران در طول یک سال برای یک ضایعه نخاعی فقط یک‌هزار دلار هزینه می‌شود.

 

نظر شما