معاون عمرانی استاندار همدان:

مدیریت آب مجازی و افزایش بهره‌وری آب در دستور کار قرار گیرد

۱۳۹۵/۰۴/۲۸ - ۰۷:۱۵:۱۸
کد خبر: ۴۳۳۲۱۰
مدیریت آب مجازی و افزایش بهره‌وری آب در دستور کار قرار گیرد
محمودرضا عراقی با بیان اینکه مدیریت صحیح مصرف چالش‌های آب همدان را برطرف می‌کند گفت: مدیریت آب مجازی و افزایش بهره‌وری آب در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون عمرانی استاندار همدان اظهار داشت: کشور ایران به دلیل کمبود ریزش‌های جوی(به طور متوسط 250 میلمتر در سال) و همچنین نامناسب بودن پراکنش زمانی و مکانی آن زمره کشورهای نیمه خشک و خشک جهان قرار دارد.

وی عنوان کرد: کاهش سرانه آب به دلیل گسترش شهرنشینی و توسعه بخش‌های کشاورزی و صنعت، پدیده‌های اکوسیستمی و کاهش منابع تجدیدشونده آب سبب شده است دست‌اندرکاران بخش آب توجه ویژه‌ای به کنترل مصرف آب و استفاده بهینه از آن معطوف کنند.

وی بیان کرد: توسعه سنتی کشاورزی و عدم توجه به تغییر الگوی کشت به نسبت پتانسیل آبی هر منطقه و توسعه بی‌رویه کشت در حوضه‌های آبی فقیر، محدودیت منابع استراتژیک، حفر مدام چاه‌های غیرمجاز، عدم نظارت فراگیر بر استفاده و بهره‌برداری مجاز و اصولی از چاه‌های موجود، عدم توجه به ظرفیت‌های قانونی پیش‌بینی شده برای صدور پروانه‌های مصرف معقول، عدم توجه به موضوع مهم و اساسی بازچرخانی آب، بالا بودن مصرف سرانه آب نسبت به استاندارد، بالا بودن نسبی مقدار آب بدون درآمد با وجود تلاش‌های سالیان اخیر و قرار گرفتن در وضعیت بهتر نسبت به گذشته و مواردی از این دست منجر به منفی شدن بیلان آبی حوزه‌های آبریز شده است.

عراقی بیان کرد: برنامه‌ریزی و اتخاذ ساز و کاری مناسب که از آهنگی موزون برخودار بوده و بتواند در بحران کنونی که گریبانگیر منابع تامین آب کشور شده است ضمن متوقف کردن رشد مصارف، منجر به حفظ و صیانت از پتانسیل و توان ابی حوضه‌های آبریز شود بسیار ضروری است.

وی با اشاره به اینکه تنها با مدیریت صحیح مصرف آب می‌توان چالشهای پیش‌روی صنعت آب را مرتفع ساخت، گفت: محدودیت منابع آب، تغییرات آب و هوایی، خشکسالی‌ها و کاهش شدید سهم سرانه منابع آب از جمله چالش‌های عمده بخش آب و آبفای همدان است.

معاون امور عمرانی استاندار همدان برداشت و استحصال بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، بهره‌وری پایین و اسراف در مصرف آب کشاورزی، شرب و صنعت، وجود آلاینده‌های روزافزون و فاضلاب‌ها و افزایش روند آلودگی منابع آب، حجم انبوه بدهی‌های انباشته بسیاری از شرکت‌های دست اندرکار آب شهری و روستایی و فاصله زیاد بین هزینه تمام شده و فروش آب به مصرف‌کنندگان را از دیگر چالش‌های این بخش برشمرد.

وی عنوان کرد: فرسوده بودن تاسیسات و عدم بهره‌برداری مناسب به دلیل فقدان ساختارها و منابع مالی موردنیاز، شکاف بین فناوری‌های رایج در کشور و فناوری‌های جدید و فقدان بستر مناسب برای ایجاد جذابیت‌های موردنیاز جهت توسعه مشارکت بخش خصوصی نیز به چالش‌های بخش آب کشور تبدیل شده است.

عراقی مدیریت صدور پروانه بهره‌برداری، تصفیه و بازچرخانی، مدیریت آب مجازی و افزایش بهره‌وری آب، مدیریت الگوی مصرف و نوع بهره‌برداری، کنترل آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی، مدیریت تعارضات و حل مناقشات آبی، روش‌های کاهش تلفات آب و نرخ و تعرفه آب را از راهبردهای اساسی در بخش آب استان همدان برشمرد.

وی تصریح کرد: کنترل تلفات در سیستم‌های تولید و توزیع آب به دلیل جلوگیری از هدررفت منابع و هزینه‌های صرف شده و نیز افزایش بهره‌وری و مدیریت بهینه باعث شده است در سالهای اخیر مسئولان توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.

معاون امور عمرانی استاندار همدان اظهار داشت: امروز آب به حساب نیامده و یا بدون درآمد در شرکتهای آب و فاضلاب که براساس هزینه و درآمد اداره می‌شوند و خدمات‌رسانی مطلوب آنها به این مهم وابسته است به عنوان موضوع بسیار جدی در دستور کار قرار گرفته تا به حداقل خود برسد.

وی با بیان اینکه به همین جهت تحقیق و پژوهش و برگزاری همایشهای دوره‌ای در این خصوص کمک قابل توجهی خواهد کرد، اظهار داشت: امیدوارم شرکت آب و فاضلاب همدان بتواند اقدامات موثری که در سالهای اخیر داشته است در ارائه خدمات رسانی هر چه بهتر به مردم موفق باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز