مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای همدان خبر داد:

کاهش ۵۰ درصدی افت سالانه دشت کبودرآهنگ درپی اجرای طرح تعادل بخشی

۱۳۹۵/۰۴/۲۸ - ۱۰:۳۷:۳۱
کد خبر: ۴۳۳۲۵۳
کاهش ۵۰ درصدی افت سالانه دشت کبودرآهنگ درپی اجرای طرح تعادل بخشی
مهرداد عباس معین گفت: با اجرای طرح تعادل بخشی افت سالانه سطح آب دشت کبودرآهنگ کاهش 50 درصدی داشته است.

 به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب همدان در جریان بازدید خبرنگاران و سازمان‌های مردم ‌نهاد استان همدان با اعلام اینکه افت سالانه دشت کبودراهنگ 154 سانتیمتر بوده است، تصریح کرد: با اقدامات حفاظتی از جمله انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه‌برداشت چاه‌های مجاز در سال‌های 93 و 94 افت سطح آب در این دشت به 77 سانتیمتر کاهش یافته است که حدود 50 درصد کاهش را نشان می دهد و در چند سال اخیر هیچگونه فروچاله ای در استان ایجاد نشده است.

 وی بیان کرد: فروچاله یک پدیده زمین‌شناسی است که به صورت ناگهانی در زمین‌هایی که سنگ کف منطقه آهکی است به وجود می‌آید ولی فرونشست که در دشت کبودراهنگ نیز وجود دارد به معنای افت تدریجی زمین و حرکت خاک‌های اطراف است.

معین با اشاره به اینکه سال‌های گذشته در منطقه کبودراهنگ هشت فروچاله ایجاد شده است، اظهار داشت: در روستاهای کِردآباد، بابان، نوآباد و خان آباد فروچاله‌هایی وجود دارد که بزرگترین آنها در روستای بابان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل ایجاد فروچاله را وجود سنگ کف آهکی است که آب گازدار سبب ایجاد حفره‌های کوچک و ریزش خاک منطقه می‌شود.

مدیردفتر مطالعات پایه منابع آب همدان بیان کرد: عامل اصلی که سبب می شود فروچاله‌ها ایجاد شوند برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی است که با برخورد و حفاظت مناسب در یکی دو سال اخیر با افت و کسری مخزن مواجه نبودیم.

وی با اعلام اینکه نیروگاه مفتح با تعداد چاه‌ها و مقدار برداشتی تنها دو درصد از میزان برداشت کل دشت کبودراهنگ را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: نمی‌توان افت منابع آبی و ایجاد فروچاله در دشت کبودراهنگ را به نیروگاه مفتح تعمیم داد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز