رئیس امور آب شهرستان نهاوند

بهره‌وری آب در کشت خیار بسیار پایین است/نصب کنتور هوشمند بر روی چاه کشت‌های پر آب‌بر

۱۳۹۵/۰۵/۰۲ - ۰۸:۱۲:۵۸
کد خبر: ۴۳۵۵۴۳
بهره‌وری آب در کشت خیار بسیار پایین است/نصب کنتور هوشمند بر روی چاه کشت‌های پر آب‌بر
آرش کولیونداظهار داشت: بهترین راهکار برای جلوگیری از کشت‌های پر آب‌بر نصب کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های آب است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس امور آب شهرستان نهاوند اظهار داشت: بهترین راهکار برای جلوگیری از کشت‌های پر آب‌بر نصب کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های آب است.

آرش کولیوند افزود: با نصب کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های آب بهره‌برداران مجبور می‌شوند بر اساس سهمیه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده است برنامه کشت را مدیریت کنند و این برنامه بهترین روش برای کنترل مصرف آب است.

وی تصریح کرد: اداره امور آب شهرستان نهاوند بهره‌بردارانی را که اقدام به کشت اراضی خارج از پوشش چاه‌ها می‌کنند با اخطار آنها را مجبور به نصب کنتور هوشمند می‌کند و در صورتی که آنها اقدام به نصب کنتور هوشمند نکنند چاه آب آنها پلمپ می‌شود.

رئیس امور آب شهرستان نهاوند افزود: در حال حاضر در شهرستان نهاوند یک‌هزار و 100 حلقه چاه آب مجاز وجود دارد که تاکنون برای نصب کنتور هوشمند بر روی 220 حلقه چاه عقد قرارداد شده است و همچنین بر روی 180 حلقه چاه نیز کنتور هوشمند نصب شده است.

وی تأکید کرد: برای نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب شهرستان پر مصرف‌ها و بهره‌برداران متخلفی که اراضی خارج از پوشش دارند و اضافه برداشت داشته‌اند را در اولویت قرار داده‌ایم و برای چاه‌هایی که تاکنون اقدام به نصب کنتور کرده‌اند جزء بهره‌برداران متخلف و پر مصرف هستند.

کولیوند عنوان کرد: بهره‌بردارانی که سهمیه آب خودشان را مصرف می‌کنند و اضافه برداشت ندارند برای نصب کنتور هوشمند در اولویت‌های بعدی قرار دارند و بهره‌برداران چاه‌های آب شهرستان تا هنگامی که اقدام به نصب کنتور هوشمند نکنند امور آب شهرستان هیچگونه خدماتی به آنها ارائه نمی‌دهد و پروانه چاه آب آنها تمدید نمی‌شود.

وی گفت: برای کنترل مصرف آب چاه‌ها در شهرستان نهاوند دیر اقدام شده است ولی در نظر داریم بر روی همه چاه‌های آب شهرستان کنتور هوشمند نصب کنیم.

رئیس امور آب شهرستان نهاوند بیان کرد: با توجه به وضعیت آب شهرستان نهاوند ما به هیچ وجه با کشت محصولات پر آب‌بر مخصوصا خیار موافق نیستیم و اما برای جلوگیری از کشت محصولات پر آب‌بر توسط بهره برداران هیچ ماده قانونی نداریم.

وی افزود: برای جلوگیری از کشت محصولات پر آب‎بر براساس قانون اداره امور آب می‌توانیم چاه‌هایی را که اضافه برداشت دارند را پلمپ و چاه‌هایی که غیر مجاز هستند را مسدود کنیم.

کولیوند اظهار داشت: امور آب شهرستان نهاوند با همکاری جهاد کشاورزی به منظور فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از کشت محصولات پر آب‌بر اقداماتی از جمله برگزاری همایش‌ها، توزیع پوستر و بروشورها، دادن اخطاریه و اطلاعیه انجام داده است.

وی وظیفه امور آب را مدیریت و حفاظت از منابع آب دانست و گفت: ارائه الگوی کشت به بهره‌بردارن بر عهده جهاد کشاورزی است و اداره امور آب شهرستان نیز در این زمینه با جهاد کشاورزی همکاری می‌کند و سایر نهادها نیز باید در این زمینه با جهاد کشاورزی همکاری داشته تا فرهنگ‌سازی لازم انجام بگیرد.

رئیس امور آب شهرستان نهاوند در ادامه به میزان آب مورد نیاز برای کشت خیار اشاره کرد و افزود: برای کشت هر هکتار خیار 24 هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود که امسال با توجه به اینکه 700 هکتار از اراضی شهرستان نهاوند زیر کشت این محصول رفته است برای کشت 700 هکتار خیار به طور تقریبی 14 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود.

وی ارزش تقربی آب مصرفی برای تولید و کشت هر هکتار خیار را 10 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: بر این اساس کشت این محصول به هیچ وجه توجیه اقتصادی و ارزش افزوده برای شهرستان ندارد و با کشت این محصول مقادیر زیادی از منابع آب شهرستان را هدر می‌دهیم که باید برای کاهش سطح زیر کشت این محصول چاره‌ای بیاندیشیم.

کولیوند عنوان کرد: بهره‌وری آب در کشت خیار بسیار پایین است در صورتی که اگر آبی را که برای کشت خیار استفاده می‌کنیم را مدیریت کنیم و با ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان آب را به صورت آب معدنی صادر کنیم قطعا ارزش افزوده فراوانی را برای شهرستان به همراه دارد.

برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی آب شهرستان نهاوند را با بحران کم‌آبی مواجه کرده است بر این اساس ترویج کشت محصولات کم‌ آب‌بر و دارای توجیه اقتصادی باید در اولویت برنامه‌ها قرار بگیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز