رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

در بیمارستان های همدان با مشکل کمبود تخت مواجه هستیم/حوزه سلامت نباید وارد حاشیه شود

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۱۷:۴۷:۰۱
کد خبر: ۴۴۴۰۷۳
در بیمارستان های همدان با مشکل کمبود تخت مواجه هستیم/حوزه سلامت نباید وارد حاشیه شود
حبیب‌الله موسوی‌بهارافزود: 2 هزار و 500 تخت بیمارستانی در استان وجود دارد اما در حال حاضر با مشکل کمبود تخت مواجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشست خبری با تبریک روز خبرنگار با بیان اینکه خبرنگاران چشم بیدار جامعه هستند، اظهار کرد: این قشر زحمتکش از طرف مردم پیگیر امور در جامعه هستند.

وی با بیان اینکه حوزه خبرنگاری جایگاه مهمی است و امیدوارم تلاشگران این عرصه همواره دارای امنیت شغلی، روانی،‌ اجتماعی، جانی و ... باشند، افزود: اصحاب رسانه استوانه اصلی دموکراسی در جامعه دموکراتیک هستند و بابت تحقق دموکراسی تاوان بسیاری می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مدیران باید بدانند خبرنگاری ابزاری برای ارتقای جایگاه آنها نیست و نباید از این قشر استفاده ابزاری شود، گفت: از طرفی خبرنگاران نیز باید بدانند، سینه مدیر سیبل تیراندازی نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت تأکید داریم مدیران از حاشیه به دور باشند، خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم مسائل سیاسی، جناحی و ... موجود در جامعه به حوزه سلامت رخنه نکند چراکه در نهایت همه جناح‌های سیاسی نیز به حوزه سلامت نیاز پیدا خواهند کرد.

موسوی‌بهار با بیان اینکه حوزه بهداشت و درمان حد و مرزی ندارد و ما وظیفه خدمت‌رسانی به هر فرد در هر آیین و کیشی هستیم، افزود: همواره تأکید داریم که در سایه آرامش کار صورت گیرد.

وی خطاب به جمع گفت: حوزه سلامت را وارد حاشیه نکنید و اجازه این کار را نیز ندهید چراکه حوزه دانشگاه علوم پزشکی حوزه گسترده‌‌ای است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه همواره سعی کرده‌ایم ارتباط خوبی با خبرنگاران داشته باشیم، افزود: در هر موقعیتی سعی‌کرده‌ایم پاسخ خبرنگاران را بدهیم این را به عنوان فرصت تلقی کرده‌ایم که اگر بخواهید مدیری را در این زمینه معرفی کنید که همواره پاسخگو بوده، فکر می‌کنم من هستم.

وی با بیان اینکه هیچ مخاطره‎ای برای خبرنگاران وجود ندارد و می‌توانند خبر تهیه کنند و قطعاً به مرور بهتر از این نیز خواهد شد، در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز حکیم بوعلی سینا، روز پزشک و روز همدان، گفت: برنامه‌ای به همین مناسبت پیش‌ رو است که امیدواریم در خور و شان این بزرگان برگزار شود.

موسوی‌بهار با بیان اینکه در برگزاری برنامه این روز علوم پزشکی همدان پیشقدم بوده و چهار سال پیش اجرای برنامه ادای احترام به مقام شامخ بوعلی را پیشنهاد دادیم و اجرایی شد، افزود: بعداً این روز را به نام بوعلی گذاشتند.

وی با بیان اینکه امسال پیشنهاد واگذاری ستاد اجرایی این مراسم را به دانشگاه علوم پزشکی داده‌ایم که با استقبال نماینده ولی فقیه و استاندار مواجه شد، گفت: امیدواریم در این روز برنامه مهم و اثرگذاری را اجرا کنیم و در حوزه گردشگری نیز گردشگرپذیر باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه از این موضوع قصد برندسازی را داریم، افزود: می‌خواهیم این روز به عنوان برند شهر همدان مطرح شود.

وی با اشاره به تشکیل شورای اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی، گفت: در این حوزه مسؤولان مختلفی را برای انجام کار در نظر گرفته‌ایم.

موسو‌ی‌بهار با بیان اینکه در حوزه پزشکی نیاز به ارتقای اخلاق پزشکی است، خاطرنشان کرد: اکنون در این زمینه وضعیت خوب است اما چون حوزه پزشکی و طبابت حوزه حساسی است کمترین نقص، بروز می‌کند و ما از این وضعیت رضایت نداریم.

وی بیان کرد: در بیمارستان بعثت سالانه 60 هزار عمل جراحی انجام می‌گیرد که حتی بروز یک خطا نیز قابل قبول نیست چراکه حرفه پزشکی با سلامت مردم در ارتباط است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در حوزه بهبود وضعیت هتلینگ بیمارستان‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: بیمارستان‌های استان از لحاظ ارتقای زیرساخت و تأسیسات وضعیت خوبی پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته خبرهایی در خصوص وضعیت بد بیمارستان بهشتی از صدا و سیما منتشر شد و من نیز از انتشار این خبر خرده نگرفتم و آن را تأیید کردم، افزود: این امر منجر به اختصاص بودجه‌ای برای بازسازی این بیمارستان شد چرا که ما نیز دوست داشتیم وضعیت بیمارستان بهتر شود.

 موسوی‌بهار با بیان اینکه اکنون اکثر طبقات بیمارستان شهید بهشتی بازسازی شده است، گفت: در سال 94، 50 میلیارد تومان تجهیزات بیمارستانی وارد استان شد که 8 میلیارد تومان آن را وزارت بهداشت داده بود.

وی با بیان اینکه 38 میلیارد تومان این مبلغ را دانشگاه خود مستقل تهیه کرد، افزود: سال گذشته از جمله اقدامات مهم ما تجیهز بیمارستان قلب فرشچیان بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه 75 دستگاه آمبولانس جدید وارد استان شده که اگر 20 دستگاه جدید نیز وارد شود، تعداد 62 دستگاه آمبولانس جدید وارد استان شده است، گفت: این تجیهزات به دنبال اجرای برجام به کشور و به استان وارد شد.

وی با بیان اینکه در ایران نحوه توزیع بیماری شبیه کشورهای صنعتی است و در رأس بیماری‌ها، بیماری‌های غیرواگیر بوده است، افزود: دو برنامه اصلی در این راستا دنبال می‌شود که از ان جمله بحث اجرای طرح 247 و 724 بوده که آمادگی برای درمان بیماری‌ سکته قلبی و مغزی را اعلام می‌کند.

موسوی بهار با اشاره به برنامه در دست پیگیری در خصوص مبارزه با مصرف دخانیات، گفت: متاسفانه معضل مصرف سیگار در استان وجود دارد و برای جلوگیری از مصرف این مواد نیاز به مشارکت همه‌جانبه است.

وی با بیان اینکه در بحث مصرف قلیان از استان‌های کنترل شده محسوب می‌شویم، افزود: مصرف الکل در جامعه کم نیست و وزارت بهداشت برنامه کاهش مصرف آن را دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اهمیت به افزایش فعالیت جسمی و رژیم غذایی مناسب، خاطرنشان کرد: ارتقای سطح سلامت و وضعیت کشور با ورزش و مطالعه امکانپذیر است و با این دو اقدام بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا تعداد بیمارستان‌های استان افزایش نداشته و هنگامی که جمعیت شهر همدان 200 هزار نفر بود، تعداد بیمارستان‌ها به 6 مورد می‌رسید و اکنون نیز که جمعیت به 800 هزار نفر نیز رسیده، همان تعداد است؟ گفت: افزایش تعداد بیمارستان‌ها طرح ملی است و استانی نیست.

موسوی‎بهار ادامه داد: اما اتفاق بزرگی که در این زمینه رخ داد تغییر مصوبه بیمارستان قلب فرشچیان به بیمارستان بزرگ بود که در خصوص آن می‌گفتند همان بیمارستان اکباتان است و فقط به مکان جدید انتقال داده شده است.

وی ادامه داد: تعداد بیمارستان مهم نیست و مهم این است که ما توانسته‌ایم تجهیزات بیمارستانی را ارتقا دهیم.

وی در پاسخ به سئوال همین خبرنگار که گفت «چرا وضعیت فعلی بیمارستان فاطمیه خوب نیست و نوزادان بسیاری در آن می‌میرند که اخیراً نیز به دلیل عدم عمل سزارین نوزادی در این بیمارستان مرد و خانواده او به این وضعیت نیز شکایت کرده‌اند آیا می توان واژه نوزادکشی را برای این بیمارستان گذاشت؟ حال اینکه شما تنها صورت‌مسئله را پاک کرده‌اید و رئیس بیمارستان را کنار گذاشتید» گفت: به کار بردن کلمه نوزادکشی خوب نیست؛ ما را به حاشیه نبرید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه رئیس قبلی این بیمارستان در آزمون فوق تخصص شرکت کرده و پذیرفته شده و باید از ابتدای مهرماه در کلاس‌ها حضور یابد و به همین خاطر کسی را جایگزین این فرد کرده‌ایم، افزود: یک رسانه برای ما حکم صادر کرده و عنوان قصور پزشکی را به کار برده است در حالی که تغییر رئیس بیمارستان به این قضیه ارتباطی ندارد.

وی با بیان اینکه شکایت‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و یک کار تخصصی است، گفت: آیا اگر به شما بگویند که کاری انجام داده‌اید در حالی که چنین نبوده ناراحت نمی‌شوید؟ حال اینکه من در طول یک سال تنها از یک روزنامه شکایت کردم و بعد از شکایتم نیز گذشتم.

در ادامه خبرنگار دیگری نیز در این رابطه اظهار کرد: ما نیز این خبر را پوشش دادیم اما حکم صادر نکرده‌ایم در حالی که پدر این نوزاد روزی به دفتر روزنامه ما آمد و توضیحاتی را در این خصوص ارائه داد.

وی افزود: پدر این نوزاد گفت که رئیس بیمارستان گفته که ما هر عمل سزارین را انجام دهیم توبیخ و جریمه می‌شویم آیا چنین چیزی وجود دارد؟.

موسوی‌بهار ادامه داد: رئیس بیمارستان نمی‌تواند چنین حرفی بزند چراکه ما عمل‌های سزارین نیز در این بیمارستان داریم و در بخش «ان.آی.سی.یو» نیز نوزادانی نگهداری می‌شود که با وزن 700 گرمی و... به دنیا آمده‌اند و خدمات بسیاری صورت می‌گیرد و اگر نوزادی به دلایل قصور پرسنل بیمارستان بمیرد ما نیز نمی‌گذریم.

این خبرنگار افزود: ما در طرح این موضوع غرضی نداریم اما بیمارستان فاطمیه مشکلات بسیاری دارد که اخیراً نیز یک خبرگزاری در رابطه با اینکه در راهروی بیمارستان مادران بستری می‌شوند خبری انتشار داد چرا باید این وضعیت حاکم باشد؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ما نیز می‌گوییم بیمارستان فاطمیه مشکل دارد اما باید گفت با این وضعیت که پروژه عظیم چهار طبقه در حال ساخت است و فعلاً کمبود جا وجود دارد پس کجا باید بیماران را بستری کرد؟.

وی با بیان اینکه 80 درصد از این پروژه در حال انجام بود که مسؤولان شهری آن را متوقف کردند اما خوشبختانه مساعدت انجام شده و پروژه در حال ساخت است، گفت: باید قدردان آن پرستاری شد که در راهرو بیماران را بستری می‌کند تا به آنها خارج از وظیفه خدمات ارائه دهد.

موسوی بهار با بیان اینکه بیمارستان را به عدد شمارش نمی‌کنند و به تخت محاسبه می‌‎کنند، افزود: 2 هزار و 500 تخت بیمارستانی در استان وجود دارد اما در حال حاضر با مشکل کمبود تخت مواجه هستیم.

وی گفت: نجات همدان در ایجاد بیمارستان 700 تا 800 تختخواب و جنرال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه شرکت در رشته‎های پزشکی نشان از گرایش به این رشته است و همچنان رشته پزشکی اشتغالزاست و در حوزه تخصصی نیز هیچ رشته‌ای خالی نمانده است، افزود: طبیعی است برخی رشته‌ها گرایش بیشتری داشته باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز