مدیر جهاد کشاورزی همدان:

۹۵ درصد روغن مصرفی داخل کشور وارداتی است

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۱۰:۱۵:۱۶
کد خبر: ۴۵۰۰۶۵
۹۵ درصد روغن مصرفی داخل کشور وارداتی است
جواد رشیدی با اشاره به اینکه میزان استقبال کشاورزان در کاشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا ضعیف است، بیان کرد: 95 درصد روغن مصرفی داخل کشور وارداتی است و به منظور رسیدن به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی، سطح زیر کشت این محصولات باید افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان در مراسم جشن شکرگزاری برداشت محصولات کشاورزی در روستای گنبد اظهار داشت: نخستین قدم در شکر نعمت حفظ منابع آب است و در این راستا بهره‌وری در راستای حفظ آب باید تولید محصول به ازای هر لیتر در آب را مورد محاسبه قرار دهیم و از هدر رفت آب در کشاورزی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه از نظر تخصیص اعتبارات در راستای حفاظت از منابع هیپ نوع محدودیت و نگرانی وجود ندارد، افزود: کاشت محصولات کم آب‌بر و دارای بهره‌وری بیشتر و آبیاری با روش‌های نوین به بهره‌برداران کشاورزی توصیه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به اینکه میزان استقبال کشاورزان در کاشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا ضعیف است، بیان کرد: 95 درصد روغن مصرفی داخل کشور وارداتی است و به منظور رسیدن به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی، سطح زیر کشت این محصولات باید افزایش یابد.

وی تأکید کرد: همچنین در راستای حفظ سطح مواد حیاتی خاک و تولید کشور کشاورزان باید در گسترش کشت کلزا اقدام کنند تا نیازهای کشور تأمین شود.

رشیدی یک گیاه روغنی با نام «کاملینا» شناسایی شده است که بدون مصرف آب و با تکیه بر نزولات آسمانی به صورت دیم کشت می‌شود، افزود: سالانه 30 هزار هکتار زمین‌ آیش در سطح شهرستان همدان وجود دارد بر این اساس این اراضی زیر پوشش کشت دانه‌های روغنی به ویژه این گیاه می‌رود.

وی خطاب به کشاورزان گفت: قنات‌های بسیاری در روستاهای شهرستان همدان وجود دارد که باید اهالی روستایی به منظور بهبود منابع آبی، چاه‌های واقع در مسیر این قنوات را شناسایی کنند و به مسئولان مربوطه برای مسدود کردن معرفی کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه در راستای بهبود منابع آبی و احیای قنوات اعتبار مناسبی اختصاص یافته است، افزود: علف‌های هرز در مسیر قنوات رشد می‌کنند و مانع از انتقال آب می‌شوند که باید مورد توجه کشاورزان قرار بگیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز