رئیس اداره محیط زیست نهاوند:

آتش سوزی ۱۰ هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده ملوسان

۱۳۹۵/۰۷/۰۱ - ۰۸:۲۵:۰۲
کد خبر: ۴۵۹۹۵۸
آتش سوزی ۱۰ هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده ملوسان
عباس نجاری گفت: امسال وقوع هفت مورد آتش‌سوزی عمدی ۱۰ هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده ملوسان طعمه حریق شد که با کنترل اداره محیط زیست این حریق‌ها مهار شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند اظهار داشت: منطقه حفاظت شده ملوسان با مساحت حدود 9 هزار و 500 هکتار در 24 کیلومتری شمال غربی شهرستان نهاوند واقع شده است و با سیمای کوهستانی، دره‌ها و پناهگاه‌ها به طور رسمی از سال 89 به عنوان منطقه حفاظت شده شهرستان نهاوند معرفی شد.

وی تصریح کرد: منطقه حفاظت شده ملوسان از نظر تقسیم‌بندی حوزه آبریز اصلی کشور جزء حوزه آبریز کرخه و زیر حوزه گاماسیاب محسوب می‌شود و این منطقه به خاطر دارا بودن منابع آبی بهتر پوشش گیاهی مناسب‌تری نسبت به سایر مناطق حفاظتی استان دارد و برای مشکل کمبود آب دغدغه کمتری دارد.‌

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند افزود: 152 گونه جانوری در منطقه حفاظت شده ملوسان وجود دارد که این گونه‌ها شامل 34 گونه خزنده، 34 گونه پستاندار، 4 گونه دوزیست، 17 گونه ماهی و 63 گونه پرنده است.

وی تأکید کرد: گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده ملوسان شامل قوچ و میش، از پستانداران شامل گراز، سمور، گرگ، شغال، رودک، روباه، خرگوش، کفتار و از پرندگان شامل عقاب، شاهین، چکاوک، زده پر، دلیجه، پری شاهرخ و از خزنده‌ها شامل انواع مارها، سه خانواده سوسمار و دو خانواده لاک‌پشت است.    

نجاری بیان کرد: همچنین این منطقه دارای 138 گونه علفی، سه گونه درختی، 9 گونه درختچه‌ای و 12 گونه بوته‌ای است.

وی به سرشماری وحوش منطقه حفاظت شده ملوسان اشاره کرد و گفت: سرشماری بهاره وحوش منطقه حفاظت شده ملوسان با 15 نفر پرسنل و با همکاری اداره کل محیط زیست همدان در امسال انجام شد و نتایج این سرشماری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان داد تغییر محسوسی در آمار وحوش این منطقه انجام نگرفته است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند عنوان کرد: از ابتدای امسال با حمایت اداره کل محیط زیست استان همدان فعالیت‌های بسیار خوبی در مناطق حفاظتی استان و به تبع آن در منطقه حفاظت شده ملوسان انجام گرفته که در 30 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی تأکید کرد: یکی از این فعالیت‌ها بحث رصد و کنترل جدی حریق‌ها و آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده ملوسان بود که امسال در دستور کار قرار گرفت ولی با این وجود امسال هفت مورد آتش‌سوزی عمدی در این منطقه اتفاق افتاد و 10 هکتار از اراضی این منطقه طعمه حریق شد که با کنترل اداره محیط زیست این حریق‌ها مهار شدند.

نجاری اظهار داشت: سامانه فوریت‌‎های زیست محیطی 1540 نیز برای نخستین بار در شهرستان نهاوند راه‌اندازی شد و شهروندان می‌توانند از طریق این سامانه که 24 ساعته فعال است تخلفات زیست محیطی از قبیل شکارهای غیرمجاز، حریق‌ها و تخلیه زباله در مناطق ممنوعه را گزارش دهند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند افزود: تشکیل بانک اطلاعاتی در بحث غارشناسی نیز امسال در شهرستان اجرا و تأمین اعتبار شد و غارهای شهرستان GPS‌زنی شدند و مساحت و موقیعت جغرافیایی آنها تعیین شد و این اطلاعات در بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شوند.

وی با بیان اینکه بحث آموزش به محیط بانان شهرستان امسال سه برابر شده است، تصریح کرد: محیط بانان منطقه حفاظت شده ملوسان امسال 105 ساعت آموزش تخصصی را گذارندند که این آموزش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر افزایش داشته است.

نجاری بیان کرد: در کنار همه این فعالیت‌ها باید برای حفاظت و صیانت از محیط زیست و عرصه‌های طبیعی در جامعه فرهنگ‌سازی لازم انجام بگیرد و در این راستا آموزش‌های لازم به افراد جامعه داده شود و دانش زیست محیطی را به سواد زیست محیطی تبدیل کنیم.

وی تأکید کرد: حفاظت از محیط زیست یک وظیفه ملی است و حفظ محیط زیست و وحوش باید برای همه افراد جامعه یک دغدغه باشد و حفظ وحوش به عنوان بانک ژنتیکی که در آینده برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد، ضروری است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نهاوند نوان کرد: تجهیز مناطق حفاظت شده به سیستم هلی‌شات (دوربین کنترل از راه دور) ضروری است و منطقه حفاظت شده ملوسان نیز به خاطر دارا بودن دره‌های صعب‌العبور باید به این سیستم مجهز شود چرا که با نصب این سیستم آمارگیری و پایش، کنترل منطقه و برخورد با متخلفان و شکارچیان به نحو مطلوب‌تری انجام می‌گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز