همه چیز درباره داروهای سرماخوردگی

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۱۱:۲۳:۱۴
کد خبر: ۴۸۲۴۱۸
همه چیز درباره داروهای سرماخوردگی
کارشناس مصرف منطقی دارو و پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه گفت: قرص‌های سرماخوردگی انواع مختلفی دارد که تأثیرات متفاوتی بر روی بدن افراد می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری برنا و به نقل از  پایگاه خبری علوم پزشکی استان همدان، دکتر مجید حنیفه اظهار کرد: سرماخوردگی و آنفلوانزا دو بیماری ویروسی با علائم متفاوت هستند که در فصل سرما و زمستان بیشتر افراد را درگیر می‌کنند.

وی افزود: داروهای سرماخوردگی دسته‌های دارویی مختلفی دارند؛ به طوری که برخی از آن مربوط به داروهای ضداحتقان است و به صورت موضعی، قطره و اسپری‌های بینی مانند نفازولین مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورتی ‌که مجاری بینی و گوش مسدود شده باشند، این داروها مجاری را باز می‎کنند و علائم را بهبود می‏‎بخشند؛ اما افراد مبتلا به پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت، پرکاری تیروئید و اعصاب و روان گروهی هستند که پیش از مصرف داروهای ضداحتقان باید با داروساز داروخانه و پزشک مشورت کنند.

دکتر حنیفه عنوان کرد: اگر مدت زمان مصرف داروهای ضداحتقان موضعی برای گرفتگی بینی بیش از پنج روز طول بکشد، احتقان برگشتی می‌دهد و منجر به کیپ‌تر شدن بینی می‌شود.

این کارشناس مصرف منطقی دارو به ترکیبات داروهای سرماخوردگی اشاره کرد و گفت: دسته‌ای از داروهای سرماخوردگی مربوط به آنتی‌هیستامین‌هاست که بیشتر در سرماخوردگی‌های تابستانی همراه با آبریزش بینی، اشک‌ریزی و علائم عطسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر حنیفه افزود: ترکیبات آنتی‌هیستامین به گونه‌ای است که افراد مسن مبتلا به بیماری پروستات، آب سیاه و مصرف‌کنندگان داروهای خاص بهتر است پیش از مصرف با داروساز و یا پزشک خود مشورت کنند.

وی اظهار کرد: استامینوفن نوع دیگری از داروهای ضدسرماخوردگی است که برای کاهش درد و تب استفاده می‌شود و مصرف کوتاه‌مدت آن، منعی ندارد.

دکتر حنیفه تصریح کرد: بروفن دسته دیگری از داروهایی است که برای کاهش علائم سرماخوردگی و درد استفاده می‌شود؛ اما مصرف آن در افراد مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی، فشار خون و بیماران کلیوی باید با مشورت و تجویز پزشک صورت گیرد.

این کارشناس مصرف منطقی دارو با بیان اینکه قرص‌های شب و روز نوع دیگری از قرص‌های ضدسرماخوردگی مورد استفاده عموم هستند، اظهار کرد: از آنجا که در تهیه این قرص از ترکیبات آنتی‌هیستامین استفاده شده است؛ علاوه بر اینکه موجب خواب‌آلودگی می‌شود، برای افراد مبتلا به بیماری‌های پروستات، آب سیاه، اعصاب و روان و پرفشاری خون توصیه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف ویتامین C، مواد معدنی، روی، عصاره گیاه سرخارگل و شربت‌های تهیه شده از این گیاه و شربت آلوئه‌ورا در تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم سرماخوردگی موثر است.

این کارشناس مصرف منطقی دارو درباره واکسن آنفلوانزا اظهار کرد: واکسن آنفلوانزا از ویروسی است که عامل بیماری آنفلوانزاست؛ بنابراین ارتباطی با سرماخوردگی ندارد و نباید انتظار داشت با تزریق واکسن آنفلوانزا، سرما نخوریم.

وی افزود: کودکان زیر 12 سال، سالمندان، مادران باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص جزو دسته‌ای هستند که حتماً باید پیش از مصرف هرگونه دارو با پزشک خود مشورت کنند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز