ایجاد پارکینگ های حاشیه ای هوشمند در ۲۱ معبر شهری همدان

۱۳۹۵/۰۸/۲۶ - ۱۱:۵۳:۵۴
کد خبر: ۴۸۳۳۶۸
معاون عمرانی استاندار همدان، در شورای ترافیک استان همدان بر لزوم ایجاد پارکینگ های حاشیه ای هوشمند، با اولویت معابر پرترافیک شهر تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، در این جلسه محمودرضا عراقی با بیان اینکه امروزه ترافیک به یکی از مسائل پیچیده شهرها تبدیل شده است، گفت: کمبود پارکینگ در شرایط فعلی یکی از معضلات شهرهای کشور و به ویژه کلانشهرها تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در شهر همدان به پارکینگ‌های عمومی زیادی نیازمندیم و در راستای بهره‌گیری هرچه بیشتر از پارکینگ‌های مراکز تجاری، باید این پارکینگ‌ها نیز عمومی شوند.

عراقی با اشاره به اینکه احداث پارکینگ‌های طبقاتی عمومی نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی نیاز شهروندان باشد، اظهار کرد: در همین راستا، ضرورت مدیریت پارکینگ‌های حاشیه‌ای احساس می‌شود و طرح هوشمندسازی پارکینگ‌های حاشیه‌ای باید در معابر پرترافیک اجرایی شود.

وی با عنوان اینکه هر نوع تغییر در مدیریت شهر نیازمند صرف زمان و پذیرش از سوی مردم است، خاطرنشان کرد: اگرچه در ابتدای امر هوشمندسازی پارکینگ‌های حاشیه‌ای ممکن است با مقاومت برخی شهروندان مواجه شود اما در نهایت به نفع عامه مردم است.

محمودرضا عراقی همچنین بیان کرد: مدیران در مواردی که منافع جمعی وجود دارد باید محافظه‌کاری را کنار بگذارند و جلو بروند.

وی تصریح کرد: ضروری است به منظور بررسی بیشتر این مهم، کمیته‌های کارشناسی متشکل از پلیس راهور، اعضای شورای اسلامی شهر و شورای حمل و نقل ترافیک استان تشکیل شود.

وی همچنین یادآور شد: چنانچه پارکینگ‌های عمومی از سوی مردم مورد استقبال قرار گیرند، رغبت بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری در این امر افزایش می‌یابد.

*شماره‌گذاری بیش از 6 هزار خودرو در نیمه اول امسال در استان

رئیس پلیس راهور استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کمبود پارکینگ در شهر همدان همواره از مباحث مورد اعتراض شهروندان بوده است، ‌گفت: موضوع به‌کارگیری پارکبان‌ها شش سال پیش در همدان مطرح شد که البته مشکلاتی را به وجود آورد؛ چراکه کنترل خاصی برای پارکبان‌ها وجود نداشت.

سرهنگ علی فکری ادامه داد: متأسفانه عمده بی‌نظمی‌های موجود در سطح شهرهای استان و به ویژه شهر همدان، از کمبود جای پارک است به ویژه آنکه تنها در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 6 هزار خودرو در سطح استان شماره‌گذاری و تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه چنانچه در نیمه دوم امسال نیز 6 هزار خودروی دیگر شماره‌گذاری شود، باید فضای کافی برای پارک وجود داشته باشد، اظهار کرد: ظرف چند سال گذشته در خصوص پارکینگ‌های حاشیه‌ای و ارائه کارت‌پارک مجموعه اقداماتی انجام شده که البته به دلیل رعایت نشدن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی پلیس راهور مورد حمایت قرار نگرفت.

وی افزود: از آنجا که در طرح هوشمندسازی پارکینگ‌های حاشیه‌ای مطابق اصول قانونی، در نیم‌ساعت ابتدایی پارک در پارکینگ حاشیه خیابان، راننده موظف به پرداخت مبلغی نیست، لذا پلیس راهور با اجرای این طرح موافق است.

سرهنگ فکری همچنین بیان کرد: براساس طرح پیشنهادی پارکینگ‌های حاشیه‌ای، تخلفات پارکبان‌ها نیز به حداقل می‌رسد؛ چراکه در برخی موارد پارکبان‌ها به صورت سلیقه‌ای و به ویژه در مناطق گردشگری به اخذ 10 تا 15 هزار تومان برای جای پارک اقدام می‌کردند.

وی با اعلام اینکه شهر همدان نیازمند اجرای این طرح است، خاطرنشان کرد: از اجرای طرح هوشمندسازی پارکینگ‌های حاشیه‌ای حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص اجرای طرح‌های ترافیکی کوتاه‌مدت در شهر همدان نیز عنوان کرد: در پاره‌ای از مواقع با صرف هزینه‌های اندک، طرح‌های ترافیکی را به صورت کوتاه‌مدت اجرایی کردیم که البته از جمله این طرح‌ها، طرح آرام‌سازی تقاطع سعیدیه بود که با رضایتمندی بالایی همراه بود.

وی افزود: در مجموع، همیشه احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و یا همسطح به نفع شهر همدان نیست؛ چراکه علاوه بر صرف هزینه‌های چند میلیاردی، در کاهش زیبایی شهر اثرگذار است.

*الیاسی: با کلیات طرح پارکینگ‌های حاشیه‌ای موافق هستیم

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه اجرای طرح هوشمندسازی پارکینگ‌های حاشیه‌ای باید با در نظر گرفتن طرح جامع تفصیلی شهر همدان عملیاتی شود، گفت: با کلیات اجرای این طرح موافق هستیم؛ چراکه اجرای این طرح در 70 تا 80 درصد معابر درون‌شهری مشکل ایجاد نمی‌کند.

محمدرضا الیاسی توضیح داد: در اجرای این طرح باید به سایر طرح‌ها نظیر طرح بی‌آرتی که در آینده در بحث مدیریت شهری اجرایی خواهد شد توجه کامل شود؛ چراکه در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

*صوفی: 24 کیلومتر از معابر شهری تحت پوشش پارک‌های حاشیه‌ای

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان هم در این خصوص با بیان اینکه مدیریت پارک‌های حاشیه‌ای از ضروریات است، گفت: با توجه به مشکلات موجود مکانیزاسیون پارک‌های حاشیه‌ای در سال 90 عملیاتی نشد که بر این مبنا، امسال با ورود مشاور و الگوگیری از کلان‌شهر مشهد، این طرح در دست بررسی قرار گرفت.

عباس صوفی افزود: براساس تجربیات شهر مشهد، با ایجاد این نوع از پارکینگ، برابر مقررات فرد تا نیم‌ساعت اول مکلف به پرداخت هزینه نیست و پس از آن هزینه براساس پلاک خودرو در سامانه برای شخص محاسبه می‌شود.

وی عنوان کرد: بر اساس تجربیات، از آنجا که این طرح پس از نیم‌ساعت اولیه پارک هزینه‌بر است از هر 100 خودروی شهروندی، 72 خودرو پس از زمان مقرر پارک را خالی می‌کنند و تحویل می‌دهند.

صوفی با بیان اینکه هم‌اکنون شهر همدان دارای 900 کیلومتر معبر است که از این عدد تنها 24 کیلومتر تحت پوشش پارک حاشیه‌ای است، اظهار کرد: این رقم معادل 3 درصد سطح معابر شهری است.

وی عنوان کرد: چنانچه طرح مدیریت هوشمند پارک‌های حاشیه‌ای عملیاتی شود بسیاری از مشکلات که به وسیله پارکبان‌ها به وجود می‌آید حل می‌شود.

صوفی همچنین در خصوص مجموعه اقدامات ترافیکی انجام شده، گفت: اقدامات انجام شده با مجوز شورای ترافیک استان بوده و اصلاً حذف کندرو نداشتیم.

وی افزود: مابقی اقدامات نیز با نظر کارگروه شورای ترافیک انجام شده و هدف از این اقدامات رضایتمندی مردم است.

صوفی همچنین در خصوص پارکینگ‌های عمومی موجود در سطح شهر، عنوان کرد: ما نیازمند 14 هزار پارکینگ در سطح شهر هستیم که هم‌اکنون چیزی حدود 2 تا 3 هزار پارکینگ داریم و این تعداد باید به 11 هزار افزایش یابد که البته این امر نیازمند صرف اعتبار و زمان کافی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر پارکینگ آقاجانی‌بیگ با ظرفیت 600 خودرو در حال احداث است و فضای پشتی هتل مرمر و محله کبابیان نیز برای ایجاد پارکینگ جدید تملک شده است.

*صباغی: اجرای طرح مدیریت هوشمند پارکینگ‌های حاشیه‌ای ظرف یک ماه آینده

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان هم با اشاره به اینکه بر مبنای اجرای طرح مدیریت هوشمند پارکینگ‌های حاشیه‌ای، 24 معبر در شهر همدان مورد مطالعه قرار گرفت، گفت: از این تعداد 21 معبر تأیید شد.

احسان صباغی افزود: با توجه به محدود بودن فضای پارک در شهر همدان، باید مدیریت تقاضای رانندگان اتفاق می‌افتاد که بر همین اساس طرح مدیریت هوشمند پارکینگ‌های حاشیه‌ای از کلان‌شهر مشهد الگوبرداری شد.

وی توضیح داد: در این طرح، همه تراکنش‌ها براساس پلاک خودرو انجام می‌شود و پارکبان هیچ‌گونه هزینه‌ای را محاسبه نمی‌کند بلکه سامانه به محاسبه خواهد پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در شهر مشهد با اجرای این طرح توقف‌های زیر نیم‌ساعت در پارک‌های حاشیه‌ای از 25 درصد هم‌اکنون به 75 درصد رسیده است، گفت: بر مبنای اجرای این طرح، کنترل دقیق و مانیتورینگ پارک‌های حاشیه‌ای امکان‌پذیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس بازدیدهای میدانی، معابر دارای قابلیت شناسایی شده‌اند و مبدأ و مقصد براساس نظر مشاور، استخراج شده است.

وی بیان کرد: در صورت تصویب این طرح، با همکاری شرکت وابسته به سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد، ظرف یک ماه آینده این طرح اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت پذیرش پارکینگ‌های حاشیه‌ای ما از 7 صبح تا ساعت 21 معادل 100 خودرو است، گفت: با اجرای این طرح و براساس خروج عمده خودروها در نیم‌ساعت اولیه، ظرفیت پارکینگ‌های حاشیه‌ای به 2 هزار و 800 خودرو افزایش می‌یابد.

گفتنی است، در این جلسه ایجاد پارکینگ‌های حاشیه‌ای با مدیریت هوشمند در 21 معبر شهری همدان به تصویب رسید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز