استاندار همدان:

بانک های خصوصی به اجرای اقتصاد مقاومتی کمک نمی کنند

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۱۱:۰۵:۲۳
کد خبر: ۴۸۸۹۰۹
بانک های خصوصی به اجرای اقتصاد مقاومتی کمک نمی کنند
نیکبخت با بیان اینکه مشکل در زمینه مسائل اجرایی اقتصاد مقاومتی به بانک‌های خصوصی برمی گردد، گفت: بیشترین سپرده‌های مردم در بانک‌های خصوصی است ولی بانک‌های خصوصی در اجرای اقتصاد مقاومتی و سرمایه‌گذاری هیچ ورودی در استان ندارند که البته این موضوع در سایر استان‌ها نیز چنین است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، استاندار همدان در جلسه قرارگاه اقتصادی مقاومتی استان با بیان اینکه انتظار می‌رود در زمینه انجام مصوبات و گشایش اعتبارات همراهی و کمک‌های لازم صورت گیرد، اظهار کرد: امید است با حساسیت و تعلق خاطر رئیس سازمان میراث فرهنگی به استان و مسئله اقتصاد مقاومتی اقدامات خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه استان همدان در زمینه اقتصاد مقاومتی عملکرد خوبی داشته است، گفت: در گذشته سازمان برنامه و بودجه به خوبی این مسئله را ندید و همراهی لازم باید در زمینه اقتصاد مقاومتی از سوی سازمان‌های کشوری وجود داشته باشد تا به دستاوردهای موردنظر دست پیدا کنیم.

نیکبخت با اشاره به گام ۷۵ درصدی استان در زمینه تحقق شاخص‌های ملی اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی قبل از طرح موضوع اقدام و عمل در بهمن ماه سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و در فروردین ماه سال ۹۳ دبیرخانه و ستاد اقتصاد مقاومتی شکل گرفت.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه و توافق یک‌هزار و ۹۶۴ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: یک هزار میلیارد تومان مربوط به یک سرمایه‌گذار بود که از قبل می‌دانستیم عملی نخواهد شد و ۹۶۴ میلیارد تومان عملیاتی و اجرایی شد.

استاندار همدان در ادامه آغاز به کار کارخانه تولید مصالح سبک گازی در نهاوند توسط سرمایه‌گذار عراقی را برشمرد و تصریح کرد: تولید بخاری‌های کم مصرف هوشمند نیز با مشارکت سرمایه‌گذار استرالیایی در سطح استان همدان اجرایی شد.

وی با تأکید بر اینکه از اوایل سال ۹۳ تاکنون در راستای اجرای بندهای مختلف اقتصاد مقاومتی هر ماه بین ۷۰۰ تا یک هزار شغل جدید در استان همدان ایجاد شده است، ادامه داد: این تعداد شغل به این صورت بوده که این افراد در گذشته هیچ سابقه بیمه در سازمان تامین اجتماعی نداشته‌اند.

نیکبخت در ادامه به تعیین تکلیف ۳۰۰ واحد تولیدی در استان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این تعداد قبل از مصوبات ستاد تسهیل بوده است و همدان در زمینه ایجاد اشتغال رتبه سوم کشور را داشته و نسبت به تابستان سال گذشته تغییر نداشته است.

وی استان همدان را جزء استان‌های با نرخ بیکاری ۸ درصدی دانست و یادآور شد: استان همدان می‌تواند ظرفیت‌های موجود در زمینه گردشگری و صنایع دستی وضعیت بهتری را در زمینه اشتغال‌زایی داشته باشد.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه شرایط استان در رابطه با مسائل اجرایی اقتصاد مقاومتی مطلوب است، اظهار کرد: با توجه به این مهم نیاز به کمک داریم و در استان همدان هیچ مشکلی با بانک‌های دولتی و نیمه دولتی نداریم.

وی مشکل در زمینه مسائل اجرایی اقتصاد مقاومتی را مرتبط با بانک‌های خصوصی دانست و گفت: بیشترین سپرده‌های مردم در بانک‌های خصوصی است ولی بانک‌های خصوصی در اجرای اقتصاد مقاومتی و سرمایه‌گذاری هیچ ورودی در استان ندارند که البته این موضوع در سایر استان‌ها نیز چنین است.

نیکبخت خاطرنشان کرد: برای رسیدن به رشد هشت درصدی باید سالانه ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی صورت گیرد که دولت این میزان سرمایه را دارد و در صورت در اختیار داشتن این میزان نیز اجازه ورود در این خصوص را ندارد.

وی خواستار ورود بخش خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری شد و ادامه داد: باید زمینه فراهم شود و بانک‌ها به بخش خصوصی کمک کنند ولی بانک‌های خصوصی سپرده‌های مردمی را به شعب مرکزی ارسال می‌کنند و هزینه‌ای به استان‌ها اختصاص نمی‌یابد.

استاندار همدان با اشاره به ایجاد یک‌هزار و ۷۰۰ کارگاه جدید در سال گذشته در استان، بیان کرد: غافل از مشاغل خرد در استان نبودیم و پروژه‌های استان همدان متعلق به بخش خصوصی بوده و اعتبارات دولتی در این زمینه هزینه نمی‌شود.

وی به رغبت سرمایه‌گذاران بومی برای سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد و یادآور شد: این مسائل نشان از فراهم شدن زمینه سرمایه‌گذاری در استان است که می‌تواند سبب رشد و ارتقا استان شود.

نیکبخت در پاسخ به گفته احمدی‌پور در خصوص کم بودن تعداد واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی، اظهار کرد: ۲۲ پروژه واگذار شده همان پروژه‌های نیمه تمام هستند و در واگذاری ۱۵۰ پروژه دیگر نیز دولت به دنبال تسهیل واگذاری است و استان پنجم کشور در واگذاری به بخش خصوصی هستیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز