وقتی سکه‌های وکیوم هم در بازار جعل می‌شود؛

باز شدن پای سکه‌های تقلبی به بازار

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۱۳:۲۶:۳۵
کد خبر: ۵۹۷۵۰۶
باز شدن پای سکه‌های تقلبی به بازار
این روزها کار و کاسبی جاعلان سکه طلا، سکه است به طوریکه جعل سکه‌های وکیوم و بسته‌بندی زیاد شده و افراد بدون خارج کردن سکه از بسته و وزن کردنش قادر به تشخیص این موضوع نیستند.

  به گزارش خبرگزاری برنا ؛ در حالیکه عمده سکه‌های موجود در بازار به صورت بسته‌بندی و وکیوم شده توسط صرافی‌ها و طلافروشی‌ها فروخته می‌شود، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تأکید کرده هیچ دستورالعملی مبنی بر فروش سکه به صورت وکیوم شده وجود ندارد و بسته‌بندی سکه‌ها لزوما به معنی اصل بودن آن‌ها نیست.

فروش و عرضه سکه‌ به صورت بسته‌بندی و وکیوم شده از جمله راهکارهایی بود که طی چند سال اخیر برای شناسایی اصل از تقلبی بودن آنها ارائه می‌شد تا به معنای شناسنامه سکه تلقی شود و خریداران بر اساس اعتبار نام آنها و مشخص بودن هویت این سکه‌ها با اطمینان بیشتری نسبت به خرید سکه اقدام کنند و خیالشان از بابت اصل بودن سکه راحت‌ شود.

با این وجود به گفته برخی از کارشناسان و فعالان بازار سکه، نمی‌توان به صرف بسته‌بندی و وکیوم بودن سکه‌ها به اصل بودن آنها اطمینان کرد چرا که برخی افراد خارج از ضرابخانه‌های رسمی بانک مرکزی به شکل حرفه‌ای اقدام به ضرب سکه تقلبی می‌کنند به گونه‌ای که اکثر خریداران قادر به تشخیص تقلبی بودن آنها نیستند.

از این جهت برخی کارشناسان معتقدند باید هنگام خرید، سکه را از بسته‌بندی آن خارج کرد و وزن آن را سنجید تا نسبت به اصل بودن آن اطمینان حاصل شود.

مدتی است شایعه فروش سکه‌های تقلبی در بازار همدان هم به گوش می‌رسد به طوریکه یکی از فروشندگان طلا و جواهر بر این خبر صحه گذاشت.

سهیل سیفی، یکی از فروشندگان جوان طلا و جواهر در بازار همدان از وجود تعدادی سکه‌های طلای جعلی در بازار همدان خبر داد و اظهار کرد: سکه‌هایی در بازار توسط افراد سودجو عرضه می‌شود که تنها لایه رویین آن طلا و لایه زیرین فلز برنج است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر همدان نیز گفت: در خرید سکه‌های طلا دقت کنید.

مهدی غلامی با اشاره به جریان ضرب سکه‌های طلا تصریح کرد: تنها بانک مرکز جمهوری اسلامی ایران اجازه ضرب سکه‌ها را دارد. عیار سکه‌ها بین 900 تا 21.7 است به طوریکه سکه تمام بهار آزادی 8 گرم و 130 سوت، نیم سکه 4 گرم و 60 سوت و ربع سکه 2 گرم و 40 سوت وزن دارد.

وی با اشاره به پیدا شدن تعدادی افراد سودجو در حوزه خرید و فروش سکه‌های طلا عنوان کرد: طی سال‌های گذشته در بازار مرکزی تعدادی افراد سودجو مبادرت به ضرب سکه‌های طلا با عیار پایین‌تر می‌کنند به طوریکه روکش ضخیم سکه، طلا اما داخل آن مس، برنج یا آلومینیوم است و این سکه‌ها را در وکیوم‌های معتبر قرار می‌دهند به گونه‌ای که کاملا شبیه سکه‌های اصلی به نظر می‌آید و این افراد به صورت دست‌فروشان فعالیت می‌کنند.

غلامی ادامه داد: مردم وقتی برای فروش این سکه‌ها به طلافروشان رسمی مراجعه می‌کردند کارشناسان خبره پس از خروج این سکه‌ها از داخل وکیوم، با وزن‌گیری یا محک زدن سکه‌ها متوجه تقلبی بودن آنها می‌شدند.

وی با بیان اینکه سکه‌های تقلبی در بازار همدان به اندازه بازار تهران دیده نشده است، عنوان کرد: بازار همدان به اندازه بازار تهران شاهد وجود سکه‌های تقلبی نبوده اما مواردی از کارت‌های فروشندگان سکه‌های طلای همدان جعل و سکه‌های تقلبی توسط افراد متقلب عرضه شده است.

غلامی با بیان اینکه برای جلوگیری از فروش سکه‌های تقلبی شرایط امنیتی درنظر گرفته شده است، اعلام کرد: به منظور جلوگیری از عرضه سکه‌های تقلبی، یکسری هولوگرام‌های خُرد شونده با شماره سریال‌های مشخص که در اتحادیه ثبت شده‌اند، به فروشندگان داده شده است که باعث کاهش موارد تقلب می‌شود.

وی همچنین از خریداران خواست برای خرید سکه به مغازه‌های معتبر که در کار خرید و فروش سکه هستند، مراجعه و فقط سکه‌های وکیوم شده خریداری کنند و از افراد ناشی، دلال و معتاد سکه نخرند.

بازرس اتحادیه طلا و جواهر همدان گفت: با افرادی که به صورت غیرقانونی در فضای مجازی در زمینه تبلیغ فروش طلا و جواهر فعالیت می‌کنند، برخورد خواهیم کرد.

حمید رحیمیان از برخورد با واحدهای غیرمجاز خبر داد و اظهار کرد: از مهمترین وظایف این اتحادیه برخورد با واحدهای غیرمجاز به ویژه افراد فعال در فضاهای مجازی مانند شیپور و دیوار به منظور تبلیغ طلا و جواهرات برای جلوگیری از فروش طلا و جواهرات سرقتی و تأمین حقوق اعضای اتحادیه که مالیات می‌دهند، است.

وی در ادامه به بیان شرایط عضویت در اتحادیه طلا و جواهر همدان پرداخت و تصریح کرد: افراد برای عضویت در این اتحادیه ابتدا باید در سایت ایرانیان ثبت‌نام کنند سپس درخواست آنها توسط کمیسیون فنی اتحادیه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت داشتن شرایط لازم شامل سابقه کار، تخصص و مهارت، امتحان‌های کتبی و عملی را می‌گذرانند.

رحیمیان ادامه داد: پس از گذراندن امتحانات و عبور از یکسری فیلترهای قانونی و ضوابط داخلی به افراد واجد شرایط پروانه کسب داده می‌شود.

وی با اشاره به تعداد اعضای اتحادیه طلا و جواهر همدان عنوان کرد: در شهر همدان 410 نفر عضو این اتحادیه هستند که از این تعداد، 254 نفر طلا و جواهرفروش و 12 نفر خانم هستند که البته با توجه به سختی‌های این حرفه تنها 6 تن از خانم‌ها همچنان در این عرصه باقیمانده و فعالیت دارند.

نظر شما