عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک شهرستان همدان

قیمت ارز و طلا بر روی قیمت املاک تاثیر چشمگیری دارد

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۹:۱۹:۵۳
کد خبر: ۷۸۱۶۲۲
قیمت ارز و طلا بر روی قیمت املاک تاثیر چشمگیری دارد
رحیم‌بخش گفت: ارزش زمین، نهاده‌های ساختمانی، هزینه نقشه پروانه و تحولات اقتصادی به ویژه نرخ ارز و طلا و سکه بر روی قیمت املاک تاثیر چشمگیری دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک شهرستان همدان از کاهش 26 درصدی خرید و فروش و اجاره در مسکن خبر داد و گفت: مشاوران املاک مشخصاتی را که مالکان بیان می‌کنند را ثبت و در تعیین قیمت اجاره‌بها دخیل نیستند.

شهرام رحیم‌بخش با بیان اینکه از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه حدود 31 درصد در حجم معاملات چه خریدو  فروش و چه اجاره رشد داشتیم، اظهار کرد: از مردادماه سال جاری سیر نزولی معاملات مسکن آغاز شد به طوری که در آبان‌ماه نسبت به شهریورماه و مهرماه 26 درصد کاهش خرید، فروش و اجاره رخ داد.

وی با بیان اینکه در نیمه دوم سال در همدان به دلیل ورود به فصل سرد جابجایی مستاجران کاهش چشمگیری یافته است، درباره تعیین قیمت اجاره‌بها تصریح کرد: نخستین فردی که قیمت را مطرح و پیشنهاد می‌دهد مالک است و مشاوران املاک آن را ثبت و در نتیجه مشتریان مراجعه می‌کنند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک همدان ادامه داد: در تعیین قیمت اجاره و ارزش‌گذاری ملک مشاوران املاک چندان دخیل نیستند و عرضه و تقاضا در بازار سرچشمه تعیین قیمت است.

وی خاطرنشان کرد: ارزش زمین، نهاده‌های ساختمانی، هزینه نقشه پروانه و تحولات اقتصادی به ویژه نرخ ارز و طلا و سکه بر روی قیمت املاک تاثیر چشمگیری دارد.

رحیم‌بخش با بیان اینکه مشاوران املاک هیچ ابزاری برای تعیین قیمت و دخالت در امور مسکن را ندارند، گفت: البته سوداگرانی هستند که در حوزه خرید و فروش و اجاره تاثیرگذارند.

وی با بیان اینکه آگهی خلاف واقع برای جذب مشتری اخلاقی نیست و در اتحادیه یک تخلف به حساب می‌آید، اظهار کرد: فایل تهیه شده در مشاروان املاک باید با مشخصات اسناد مالکیت تطابق داشته باشد.

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک همدان با بیان اینکه قانونگذار در هیچ جای قانون برای مشاوران املاک نقشی به عنوان تعیین قیمت در نظر نگرفته است، افزود: رقابت و فرآیند عرضه‌ و تقاضا بهترین ساختار برای تعیین قیمت ملک و اجاره‌بهای آن است.

وی درباره آینده وضعیت مسکن تصریح کرد: هم در حوزه اجازه و هم در حوزه خرید و فروش با توجه به معاملات اوراق مسکن، صدور پروانه ساختمان و نظارت میدانی ما نشان می‌دهد که رونقی در آینده نزدیک در بازار مسکن رخ نمی‌دهد.

رحیم‌بخش تأکید کرد: بهتر است مالکان از احتکار واحدهای مسکونی دست برداشته و واحدهای خود را به بازار عرضه کنند.

موضوع «مشاوران املاک و تعیین اجاره‌بها» یکی از سوژه‌های ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان «گرانی اجاره بها و بیکاری و حقوق دریافتی پایین» است.

 

نظر شما