مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان:

مردم گول تبلغیات فریب دهنده دمنوش های لاغری را نخورند

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۱۰:۱۰:۰۲
کد خبر: ۷۸۳۰۷۷
مردم گول تبلغیات فریب دهنده دمنوش های لاغری را نخورند
هاشمی گفت: مردم بدون مشورت با پزشک و یا افراد متخصص، اقدام به مصرف دارو یا دمنوش‌های چاقی و لاغری نکنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مردم بدون مشورت با پزشک و یا افراد متخصص، اقدام به مصرف دارو یا دمنوش‌های چاقی و لاغری نکنند.

دکتر مامک هاشمی اظهار داشت: متاسفانه به دنبال راحت‌ترین، سریع‌ترین و تنبلانه‌ترین راه‌های رسیدن به کاهش وزن و یا چاقی هستند.

وی تصریح کرد: نخست باید بگویم که بسیاری از مردم بدون توجه به وزن سلامتی خود، به دنبال رسیدن به وزن ایده آل ذهنی خود هستند که در بسیاری از موارد وزن سلامتی آن‌ها با ون ایده آل ذهنی شان در منافات است.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز کرد: به وزنی وزن سلامتی می‌گوییم که فرد در آن وزن احساس خوشایندی داشته باشد و اعمال طبیعی بدن هم به بهترین نحو انجام شود.

هاشمی افزود: به کرار افرادی به بنده مراجعه کرده‌اند که شاخص توده بدنی شان که نسبت قد به وزنشان است، نرمال است اما چون بر اساس تصور ذهنی شان چاق هستند، اصرار به دریافت داروهای لاغری هستند و یا برخی هم می‌خواهند که با استفاده از دارو، یک موضع از بدنشان را چاق کنند.

وی با بیان‌اینکه داروها و دمنوش‌های چاقی و لاغری در دو نوع مجوز دار و فله‌ای و بدون مجوز در بازار وجود دارد، ابراز کرد: محصولات فله ای و بدون مجوز که در برخی مراکز و یا باشگاه‌های ورزشی به فروش می‌رسند ممکن است ادعا شود که متعلق به کشورهای دیگر هستند اما این محصولات مجوز کشور ما را ندارند و امکان وجود ترکیبات آنفتامین و شیشه در آن‌ها وجود دارد.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: حتی در مجوزبرخی از داروهای بدون مجوز و فله ای که برای افزایش اشتها و چاقی مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است از کوتورتون‌ها استفاده شود که بدون شک عارضه‌ای نظیر چاقی مرضی را ایجاد می‌کند.

هاشمی تصریح کرد: اما درخصوص داروهای مجوز دار که در داروخانه‌ها به فروش می‌رود باید بگویم که این داروها دارای استانداردهای لازم هستند اما مجوز دار بودن به این معنا نیست که همه افراد بتوانند از آن محصول استفاده کنند.

وی افزود: مقدار مصرف با توجه به نوع افراد،نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه همه قرار بگیرد. به عنوان مثال، "آب" به عنوان یک نوشیدنی مفید اگر در طول روز بیش از حد مورد مصرف قرار بگیرد فرد مصرف کننده دچار مسمومیت با آب می‌شود بنابراین صرفا با این توجیه که محصول یا گیاهی بدون عارضه است نمی‌توان آن را بیش از حد مصرف کرد.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه نوع مزاج افراد در تجویز دارو باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: بر اساس تفاوت‌های مزاجی افراد داروهای مختلفی برای آن‌ها تجویز می‌شود و تجویز دارو بدون توجه به مزاج افراد، امری نادرست است و عوارضی را به دنبال دارد.

هاشمی گفت: اما شرکت‌های سودجو به این انتقاد آگاه هستند و برای دور زدن آن، افرادی را به عنوان مشاور روی کار آورند که به شکل تلفنی و با پرسیدن چند سوال از آن‌ها، محصولاتی را برای آنان تعریف می‌کنند.

وی ابراز کرد: اما مردم باید بدانند که فردی که پزشک نیست و به مسائل جمیع سلامتی انسان آگاه نیست نمی‌تواند او را به سمت وزن سلامتی و ایده‌آل هدایت کند.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: هیچ مشاوری نمی‌تواند بدون دیدن فرد مزاج او را تعیین کند و داروهای متناسب با حال او را در اختیارش قرار دهد.

هاشمی گفت: چاقی و لاغری هر فرد به میزان فعالیت، خواب، ساعت هایی که به بستر می‌رود، نوع غذا و سبک زندگی او بستگی دارد اما متاسفانه مردم به دنبال سریعترین، راحت ترین و تنبلانه ترین راهکار برای افزایش و کاهش وزن خود هستند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ دارو یا محصولی وجود ندارد که به شکل موضعی موجب چاقی و یا لاغری قسمتی از بدن شود، تصریح کرد: هر محصولی که چنین ادعایی دارد، ادعای او کذب و دروغ است.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان از مردم خواست تا نسبت به سلامتی خود اگاهانه تر عمل کنند و فریب تبلیغات غیرواقعی را نخورند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز