سفری خطرناک، پرهزینه و طولانی برای رسیدن به ایستگاه قطار همدان؛

اولتیماتوم استاندار همدان: ۱۰ روزه ایستگاه جدید همدان جانمایی شود

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۱۰:۵۲:۵۶
کد خبر: ۷۸۶۸۶۷
اولتیماتوم استاندار همدان: ۱۰ روزه ایستگاه جدید همدان جانمایی شود
انتقال ایستگاه راه آهن همدان یکی از چالشی ترین بحث های بین مسئولان شرکت راه آهن کشور و مدیران اجرایی همدان بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، سوت قطار همدان پس از  سال ها با استقرار ایستگاه راه آهن در 12 کیلومتری مرکز شهر همدان و در نزدیکی روستای رباط شورین شنیده شد.

طرح احداث راه آهن همدان - تهران در سفر پر خیر و برکت رهبرمعظم انقلاب در سال 83 به همدان مصوب شد و این ایستگاه همراه با خط راه آهن تهران- همدان در اردیبهشت ماه سال 1396 توسط رئیس جمهور افتتاح شد و تیر ماه سال گذشته نخستین قطار مسیر همدان - مشهد نیز با حضور حدود 150 تن از خانواده های شهدا، ایثارگران و اصحاب رسانه استان همدان عازم مشهد مقدس شدند.

در همان ابتدای افتتاح این ایستگاه بسیاری به احداث آن در مکانی بسیار دور از شهر انتقاد کرده بودند و حتی عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی در بازدید از ایستگاه راه آهن «شورین» همدان گفته بود محل ایستگاه راه آهن «شورین» همدان بسیار نامناسب است و به دلیل دور بودن آن از مرکز شهر مقرر شد بعد از ساخت ایستگاه راه آهن در درون شهر همدان این ایستگاه به قطارهای باری اختصاص پیدا کند، اما تا آن زمان به عنوان ایستگاه مسافربری استفاده می شود و در صفحه شخصی خود نوشته بود، از کارشناسان پرسیدم: چرا این اتفاق رخ داده‌است؟ گفتند: چون نزدیک شدن به شهر گران تمام می‌شود. گفتم: پس چرا اساسا این طرح را اجرا کرده‌اید؟ شما می‌خواهید حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان راه‌آهن اجرا کنید ولی آخرِ آن را برای سیصد میلیارد تومان نیمه تمام بگذارید؟ به آنان گفتم آیا شما حاضرید زن و یا دخترتان را با این راه‌آهن به همدان بفرستید و شب و دیر وقت و یا در زمستان سرما و گرمای تابستان در بیابان اسیر شوند تا وسیله‌ای برای رسیدن به شهر پیدا کنند؟ از آن گذشته شما می‌دانید که هزینه انتقال آن ۱۴ کیلومتر آخر برای انتقال از ایستگاه به همدان از هزینه بلیط راه‌آهن تهران-همدان برای مردم بیشتر خواهد شد؟ واقعا شما فکر کرده‌اید آدم‌ها کالا هستند که در هر جا خواستید تخلیه‌شان کنید؟ گفتند آقا شما چه می‌گویید: این نظام طراحی در وزارتخانه بوده‌است.

اما پس از گذشت 18 ماه از افتتاح این ایستگاه و وعده و وعیدهای مسئولان هنوز خبری از ایستگاه جدید نیست و مردم همدان و استان های غربی کشور به سختی راهی ایستگاه می شوند و به نوعی رسیدن به ایستگاه نوعی یک سفر پر خطر محسوب می شود این در حالی است که سال قبل یا موافقت شهردار و استاندار وقت همدان مقرر شد بخشی از زمین محوطه ترمینال اتوبوسرانی این شهر به این منظور اختصاص داده شد تا هم ایستگاه به درون شهر بیاید و هم حمل‌ونقل ترکیبی صورت گیرد و تمام کسانی که در شهرها و روستاهای اطراف زندگی می‌کنند با یک سفر که به همدان می‌آیند، بتوانند با قطار به سایر مقاصد خود برسند.

متاسفانه راه ارتباطی این ایستگاه با داخل شهر همدان از کمترین مباحث ایمنی محروم است و حتی سیستم نور پردازی و تابلوهای راهنمایی و رانندگی و مسیریابی جاده ای نیز در این مسیر نصب نشده به طوری که بسیاری از مسافران مسیر رسیدن به ایستگاه را گم کرده و به اشتباه راهی روستای شورین می شوند.

در کنار این با توجه به دوری و مسافت طولانی راه مردم باید هزینه گزافی را برای حمل و نقل و رسیدن به این ایستگاه پرداخت کنند و کرایه این مسیر بین 12 تا 20 هزار تومان برآورده می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص انتقال این ایستگاه گفت: انتقال ایستگاه به داخل شهر همدان باید به گروهی از کارشناسان خبره واگذار شود تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

وی بیان کرد: تامین رفاه مردم بسیار حایز اهمیت است و براین اساس امنیت و دسترسی لازم به امکانات از مهمترین نیازها برای جانمایی ایستگاه راه آهن به شمار می رود.

ایزدی با اشاره به اینکه هم اینک تعیین و جانمایی 17 ایستگاه در سطح کشور در حال بررسی است، گفت: آنچه به صلاح است، انتقال ایستگاه به داخل شهر بوده و در مسیری که بتواند خدمات لازم را برای مردم به لحاظ امنیت و رفاه مهیا سازد.

وی تاکید کرد: پیرامون ایستگاه راه آهن همدان انتظار داریم عقبگرد نداشته باشیم بلکه با کارشناسی مجدد، نسبت به آنچه که به نفع استان همدان است، اقدام شود.

استاندار همدان نیز در این خصوص گفت: هدف اصلی مسوولان استان این است که خط راه‌آهن همدان به ارتقا و بهره‌وری لازم برسد.

شاهرخی با تاکید بر اینکه انتقال ایستگاه راه‌آهن به داخل شهر باید با همفکری و کارشناسی دقیق انجام شود، ادامه داد: باید افراد متخصص و کارشناس در ارتباط با جانمایی ایستگاه راه‌آهن همدان اظهارنظر کنند و باید در أسرع وقت ظرف یک هفته تا 10 روز جانمایی درست ایستگاه راه‌آهن همدان صورت گیرد.

امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص گفت: درخواست ما این است که خطوط راه‌آهن همدان- تهران، همدان- مشهد روزانه انجام شود و ساخت ایستگاه درون شهری قطار همدان از بلاتکلیفی خارج شود.

انتقال ایستگاه راه آهن همدان یکی از چالشی ترین بحث های بین مسئولان شرکت راه آهن کشور و مدیران اجرایی همدان بوده است و امیدواریم هر چه سریعتر انتقال این ایستگاه به یک مکان نزدیک و امن صورت گیرد  تا مسافران به راحتی و سهولت بتواند از قطار همدان بهره مند شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز