رئیس حوزه هنری همدان:

دانشنامه همدان در ۲۰۰ جلد منتشر می شود

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۱۵:۵۳:۴۷
کد خبر: ۷۸۹۶۳۰
دانشنامه همدان در ۲۰۰ جلد منتشر می شود
سید باقر حسینی گفت: این اثر ارزنده مشتمل بر 2 بخش اصلی و پیوستها است که در 200 جلد منتشر می شود و ده کارگروه تخصصی بر روند تهیه محتوا و مطالب دانشنامه نظارت می کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس حوزه هنری همدان به پیشرفت خوب دانشنامه همدان اشاره کرد و گفت: این اثر ارزنده مشتمل بر 2 بخش اصلی و پیوستها است که در 200 جلد منتشر می شود و ده کارگروه تخصصی بر روند تهیه محتوا و مطالب دانشنامه نظارت می کنند.

سید باقر حسینی توضیح داد: بخش اصلی شامل مدخل های الفبایی و در مرحله استخراج قرار دارد، اسامی مشاهیر و شخصیت های همدان، فضاها ، اماکن، خوراک و پوشاک، آداب و رسوم ، هنرهای دستی و اصطلاحات عامیانه در زمره مدخل هایی هستند که پیش بینی شده در 12 جلد فیروزه ای در قطع رحلی گنجانده شود.

وی افزود: رنگ فیروزه ای به لحاظ هارمونی با هنر جهانی سفالگری همدان برای جلد کتابهای این بخش انتخاب شده است.

حسینی تاکید می کند به محض اتمام استخراج مدخلها کارگروه های دهگانه دانشنامه تولید محتوا برای هر مدخل را شروع می کنند.

وی افزود: پیوست های دانش نامه نیز شامل چهار مرحله شناخت نامه، پیوستهای ادبی و هنری، ترجمه و آرشیو است که برای شناختنامه 170 جلد پیش بینی شده و 70 جلد در حال آماده سازی است که از این دسته فرهنگ و اصطلاحات عامیانه همدانی، کارنامک، آثار و احوال بدیع الزمان همدانی، بردستان الوند، پزشکی مردمانه همدان و شرح و احوال صفاالحق همدانی منتشر شده است.

رئیس حوزه هنری همدان خاطرنشان کرد: چهار اثر شامل جلد دوم کارنامک، در روشنای دانش، تاریخ تعزیه همدان، فرهنگ نام جاهای همدان دارای شابک و آماده چاپ شده و 15 کتاب آماده ارسال برای دریافت مجوز و شابک و 20 اثر آماده چاپ و همچنین 25 اثر در مرحله تدوین داریم که بالای 50 درصد پیشرفت دارند و تولید 12 اثر نیز در مرحله گفت و گو و رایزنی با مولفان قرار دارد.

حسینی یادآوری کرد: مرحله دوم پیوستها شامل آثار هنری و ادبی است که افزون بر آثار مکتوب، فیلم ، آلبوم های موسیقی و عکس نیز در این بخش گنجانده شده است که از این مجموعه جلد اول کتاب خانه های قدیمی همدان منتشر شده و آثاری همچون دایره المعارف مصور دفاع مقدس، دایره المعارف انقلاب ، تاریخ عبرت، آثار نقاشی قهوه خانه ای حسین همدانی، نخبگان الوند، همدان قدیم در زمستان نیز درحال آماده سازی و تدوین است.

 

نظر شما
پرونده ویژه