معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور خبر داد:

کاهش ۲۳ درصدی زندانیان مهریه

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۱۰:۵۳:۱۹
کد خبر: ۸۰۶۳۶۸
کاهش ۲۳ درصدی زندانیان مهریه
سیروس شیخ‌پور با تاکید به اینکه نگاه سنتی «حبس‌محوری» در زندان تغییر کند گفت: با کاهش ۲۳ درصدی زندانیان مهریه مواجه بودیم.

به گزارش خبرگزاری برنا همدان، معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل زندان‌های استان‌ همدان با بیان اینکه موضوع زندان از قرن 18 به بعد همه متفکران را به خود جلب کرد اظهار کرد: در این قرن به این نتیجه رسیدند که ایجاد زندان در کاهش جرائم موثر است.

وی با بیان اینکه تامین بودجه و فضای زندان‌ها نیز همواره مورد بحث بوده تا اهداف سازمانی اجرا شود اضافه کرد: غربی‌ها به فکر ایجاد زندان برآمدند و به این نتیجه نیز رسیدند که موضوع کاهش کیفری حائز اهمیت است.

معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور با اشاره به اینکه افزایش تعداد زندانیان باعث شد مسوولان به قضیه کاهش جمعیت کیفری اهتمام ورزند گفت: در همین راستا ابلاغیه‌ای به سراسر کشور صادر شد.

وی با بیان اینکه زندان یک نهاد اجتماعی است که در حوزه بهداشت اجتماعی قدم برداشته است اظهار کرد: برای نمونه اقدامات خوبی در زندان برای کاهش بیماری «اچ آی وی» برداشته شده است.

شیخ‌پور با اشاره به اینکه نسبت به کاهش جمعیت کیفری در ظرفیت  قانونی، فقهی، اجتماعی و مدیریتی سازمان قدم‌هایی برداشته‌ایم افزود: باید محاکم قضایی و دادسراها به دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری توجه کنند و از جایگزین‌های حبس استفاده شود.

وی با تاکید به اینکه زندان جای کسانی است که امنیت جامعه را به خطر می‌اندازند اما کسانی که خطری برای جامعه ندارند نباید در چنین فضاهایی نگهداری شوند گفت: در استان همدان بیشترین جمعیت زندانیان به حوزه مواد مخدر برمی‌گردد در حالی که می‌توان به این افراد کمک کرد.

معاون قضایی سازمان زندان های کشور با بیان اینکه مصرف‌کنندگان مواد مخدر نباید در زندان باشند و باید از جایگزین‌های حبس استفاده کرد که قدم‌هایی در این راستا برداشته‌ایم افزود: در این خصوص روسای سازمان رصد کنند و کنترل آمار داشته باشند تا از جایگزینی حبس استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ 70 یا 80 سال پیش در محاکم حاکم است و نگاه حبس‌محوری وجود دارد که باید این شیوه سنتی تغییر کند گفت: ابتدا غربی‌ها به زندان اعتقاد پیدا کردند اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که این موضوع شیوه اشتباهی بوده و باید روش دیگری باشد.

شیخ‌پور با بیان اینکه بخشی از کاهش کیفری، فکری است و نسبت به این مسئله در کشور پیگیری‌هایی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: بیشتر مواقع با ورود سرپرستان خانوار به زندان دیگر اعضای خانواده نیز آسیب می‌بینند که در این میان مشاوره فرهنگی حائز اهمیت است، مرخصی، عفو، وثیقه و ... برای آزادی این افراد مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه زندان جای سختی است و اقدامات جهادی در این مکان انجام می‌شود که از تلاش‌ دست‌اندرکاران  قدردانی می‌کنم اظهار کرد: به هر نحوی باید کمک کرد تا شاهد کاهش جمعیت کیفری باشیم.

معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور گفت: قبل از اینکه نگاه فرهنگی در زندان باشد نظام امنیتی، تهیه معاش زندانیان و ... مهم است اما با کاهش جمعیت کیفری می‌توان بهتر اقدامات فرهنگی و معیشتی را انجام داد.

وی با تاکید به اینکه با کاهش جمعیت کیفری در اصلاح و تربیت می‌توان قدم‌های بیشتری برداشت خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در حوزه مالی نظیر مهریه برداشته‌ایم.

شیخ‌پور با اشاره به اینکه تا مهرماه امسال 3 هزار نفر در حوزه جرایم مالی و مهریه به زندان افتاده‌اند افزود: با اقدامات انجام شده این میزان به 2 هزار نفر رسیده و کاهش 23 درصدی را در این زمینه شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در همدان بیشترین زندانیان متعلق به زندانیان مواد مخدر روانگردان و بعد سرقت و جرایم علیه اشخاص است گفت: در راستای کاهش این آمار با تدبیر باید پیش رویم.

معاون قضایی سازمان زندان‌های کشور گفت: زندان جای کسانی است که مواد مخدر کلان جابه‌جا می‌کنند و در باندها فعالیت می‌کنند اما کسانی که فریب خورده‌اند را باید نجات داد.

وی افزود: مسوولان در زندان حضور داشته باشند و چهره به چهره با زندانیان صحبت کنند چراکه حتما در تصمیم‌سازی، آزادی مشروط و قرارها موثر است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز