احیای دوباره تالاب های استان همدان

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۱۳:۲۹:۴۷
کد خبر: ۸۳۱۹۷۶
احیای دوباره تالاب های استان همدان
فاطمه کاظمینی گفت: بارش های اخیر موجب پُر آب شدن و احیای دوباره تالاب های این استان شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب های استان همدان بیان کرد: کاهش بارندگی در کنار دست اندازی مردم به طبیعت موجب کم آب و خشک شدن بیشتر تالاب های این استان شده بود.

وی اضافه کرد: تالاب طبیعی «چم شور» اسدآباد پیش از بارش های اخیر به طور کامل خشک شده بود که باران بهاری دوباره به این تالاب زیبا زندگی بخشید.

رییس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: تالاب «آق گل» ملایر که چند سالی از کم آبی رنج می برد نیز به طور 100 درصد آبگیری شد.

کاظمینی اضافه کرد: درصد زیادی از ظرفیت سد اکباتان همدان، آبشینه، سدکلان ملایر، تصفیه خانه و تالاب پیرسلمان اسدآباد نیز آبگیری شد.

وی گفت: بارش های اخیر و پُر شدن تالاب ها موجب پیشگیری از بروز سیلاب، جلوگیری از تبدیل شدن تالاب ها به کانون گرد و غبار، پر شدن منابع آب زیر زمینی، حضور پرندگان مهاجر و بالا رفتن تنوع زیستی و تعدیل آب و هوای منطقه شده است.

مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب های استان همدان ادامه داد: شمار زیادی از پرندگان که از جنوب کشور به سمت منطقه سیبری در حال مهاجرت هستند در تالاب های این استان فرود آمدند که برای نمونه می توان انواع اردک ها، آبچلیک، خوتکا و چشیم را مثال زد.

کاظمینی تاکید کرد: باید با مشارکت شهروندان، پیشگیری از برداشت های بی رویه و حفر چاه های غیرمجاز در حفظ تالاب ها کوشا باشند.

وی اظهار داشت: برنامه مدیریت زیست بومی تالاب آق گل در حال تهیه است و در تهیه این طرح از ایده و نظر مردمان ساکن در حاشیه تالاب و ذی نفعان با برگزاری کارگاه هایی بهره گرفته می شود.

بر اساس آخرین آمارها همدان رتبه سوم بارش های کشور را به خود اختصاص داده است.

 

نظر شما