۷۰ درصد بیماران ایرانی سر وقت معاینه نمی شوند

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۱۰:۳۶:۲۸
کد خبر: ۸۵۶۰۶۵
۷۰ درصد بیماران ایرانی سر وقت معاینه نمی شوند
ایرج حریرچی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۷۰ درصد افرادی که به مطب‌های خصوصی و دولتی مراجعه می‌کنند سر وقت معاینه نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین معارفه رییس جدید دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: هدف نظام سلامت پوشش همگانی این حوزه و مولفه‌هایی همچون تربیت نیرو، آموزش، پژوهش و فعالیت‌های زیر ساختی و فرهنگی برای دستیابی به این اهداف تا سال ۱۴۰۴ است.

وی اظهار داشت: باید طبق این سند همه مردم بدون هیچ‌گونه تبعیض اقتصادی، نژادی و مکانی به تمامی خدمات سلامت مورد نیاز دسترسی راحتی داشته باشند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: خدمات درمان، پیشگیری از بیماری، غربالگری، پیشگیری سطح چهارم، پیشگیری از ارائه خدمات درمانی آسیب زا، ارتقای سلامت، توانبخشی و حتی مرگ راحت باید بدون تبعیض و فشار مالی برای همه فراهم شود.

حریرچی ادامه داد: طبق گزارش اخیر سازمان ملل، ایران در پوشش خدمات عملکرد خوب دارد اما در حمایت مالی از مردم وضعیت خوب نیست و از متوسط جهانی عقب تر هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به زیر ساخت‌های پزشکی موجود در همدان از مسئولان این استان انتظار می‌رود برای انعقاد تفاهم نامه همکاری برای تحقق پوشش همگانی سلامت پیشگام شوند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اگر خدمات سلامت یکسان به همه اقشار ارائه نشود از نظر شاخص سلامت به جایی نمی رسیم.

حریرچی اضافه کرد: در حوزه سلامت نباید کاری انجام شود مگر اینکه اول فقرا و محرومان به آن خدمت دسترسی راحتی داشته باشند و محرومیت مالی زمینه‌ای برای مراجعه نکردن به پزشک نشود.

وی افزود: خدمات لوکس خوب است به شرطی که برای همه مردم ارایه شود نه اینکه تنها قشر خاصی به آن دسترسی داشته باشند، با این وجود در همدان بستر پوشش همگانی خدمات سلامت مهیا است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۷۰ درصد افرادی که به مطب‌های خصوصی و دولتی مراجعه می‌کنند سر وقت معاینه نمی‌شوند.

وی این روند را نوعی بی احترامی به بیمار دانست و افزود: برخی پزشکان حتی یادشان می‌رود به مریض سلام بدهند و خودشان را معرفی کنند یا پزشکان بیمار را با اسم یاد نکرده بلکه با نوع بیماری یا شماره تخت یاد می‌کنند.

وی بیان کرد: شرایط اقتصادی برای اجرای طرح‌های پزشکی سخت و دشوار شده است و این دوران سخت‌تر از شرایط جنگ و نفت بشکه‌ای هفت دلار است.

 

نظر شما