تبدیل شدن کارگاه های تولیدی همدان به باغ رستوران

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۱۲:۰۰:۱۲
کد خبر: ۸۹۳۵۸۵
تبدیل شدن کارگاه های تولیدی همدان به باغ رستوران
محمدرضا محسنی با اشاره به تبدیل شدن کارگاه های تولیدی به باغ تالار ، گفت: واگذاری کارخانه ها‌و واحدهای تولیدی به بخش خصوصی در استان همدان نتیجه معکوس در اشتغالزایی داشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بزرگ جامعه کارگری نداشتن امنیت شغلی است، خاطرنشان کرد: عدم اجرای تبصره ۱ ماده ۷ قانون مبنی بر درج تمام جواب حقوق کارگری در قرداد ها، این امر برای کارگران استان همدان رعایت نشده و کارگران استان با ۲۹ سال و ۱۰ ماه سابقه اخراج و از تمام حقوق خود باز داشته می‌شوند. 

 وی در ادامه تصریح کرد: شرکت خوش نوش و کیوان از زمان واگذاری به بخش خصوصی به مشکل خورده و در حال حاضر با یک دهم نیروی خود یعنی ۷۰ نفر از ۷۰۰ نفر اداره می شود ضمن اینکه واگذاری به بخش خصوصی برای بهبود وضعیت کارگرها بود اما اکنون کارگران در معرض خطر بیکاری قرار گرفته اند. 

وی از قوه قضاییه خواستار رسیدگی به کارخانه هایی که به بخش خصوصی واگذار و در وضعیت بحرانی به سر میبرند شد و گفت: در بعضی از شرکت های واگذار شده تا ۸۰ درصد کاهش اشتغال داشته ایم و این شرکت ها حتی توان پرداخت حق بیمه ۷ درصد کسر شده از حقوق کارگران را به تامین اجتماعی را ندارند، کاملا واضح است که قصد نابودی تامین اجتماعی را دارند. 

محسنی افزایش ۳۶/۵ درصد حقوق کارگران را نسبت به تورم های موجود بسیار ناچیز دانست و گفت: سبد معیشت مردم با ماهی ۷ میلیون تومان اداره میشود این درحالی است که حقوق کارگران با افزایش صورت گرفته ماهی ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و با اجاره بهای زیاد، کارگران حتی قادر به تامین سبد غذایی خود نبوده و فاصله زیادی با سبد معیشت جامعه دارند. 

 وی خواستار همکاری تعاونی های مصرفی ویژه کارگران شد و افزود: اگر امکان افزایش حقوق کارگران وجود ندارد چاره ای برای مسکن کارگران اندیشیده و از تعاونی ها بخواهند با کارگران برا استفاده همکاری کنند.

محسنی همچنین عدم اجاره ماده ۱۰ قانون را یکی دیگر از مشکلات کارگران دانست وخاطرنشان کرد: سامانه ای طراحی شده تا تمامی کارفرمایان با ثبت اطلاعات کارگران خود قراردادهای رسمی را در این سامانه ثبت کنند که این طرح در استان همدان انجام نشده و هیچ کارگری قرارداد رسمی در دست ندارد تا در صورت بروز مشکل بتواند کارگری خود برای کارفرمای موردنظر را اثبات کند در برخی موارد عدم شاهد و پرداخت حق حساب ادعای کارگر را رد و حقوقش را پایمال کرده است. 

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان همدان در ادامه به موضوع تشکیل شورا‌های اسلامی کار و یا تشکلات کارگری اشاره کرد افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان برای راه‌اندازی تشکل‌های کارگری سنگ‌اندازی می‌کند.

وی با بیان اینکه از 15 شرکت تقاضای تشکیل شورای اسلامی کار داشته‌ایم، افزود: درخواست تشکیل این 15 شورای اسلامی کار به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده اما از سوی مدیرکل این اداره رایزنی‌هایی انجام شده که جلوی تشکیل آنها را گرفته است. 

 رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان با تاکید بر اینکه انجمن صنفی و شورای اسلامی کار هیچ هزینه‌ای برای کارفرما ندارد ، بیان کرد: از هشت سال گذشته همکاران شورای اسلامی کار کارخانه کیوان همدان را اداره می‌کنند. 

 وی با اشاره به اینکه کارگران نمی‌خواهند کارفرمایان دچار مشکل شوند و بین کارگر و کارفرما تقابل وجود ندارد، افزود: مدیرکل کار استان تعداد تشکل‌های کارگری استان را 226 مورد عنوان کرده در حالی که در استان همدان یک انجمن صنفی، 25 شورای اسلامی کار و 114 نماینده کارگری وجود دارد. 

 وی از وجود ۲۴۸ هزار کارگر در استان همدان خبر داد و گفت: ۲۳۵ هزار کارگر در همدان از بیمه کارگری تامین اجتماعی بهره مند هستند که عدم پرداخت حق تامین اجتماعی توسط کارفرمایان مشکلاتی برای تامین اجتماعی به وجود خواهد آورد ضمن اینکه باید بدانند این پول بیت المال نیست اما حق الناس است.

محسنی در خصوص مجموعه فرهنگی ورزشی کارگران اظهار داشت : این مجموعه با نام کارگران و به کام سایرین است و از زمان واگذاری به بخش خصوصی هیچ کارگری رنگ‌و بوی مجموعه را به خود ندیده است. 

 وی با بیان اینکه درآمد مجموعه فرهنگی و ورزشی کارگران در جیب استان است و کارگران از آن بهره‌مند نمی‌شوند ،ادامه داد: با این شرایط تقاضا داریم عنوان «کارگران» را از این مجموعه حذف کنند.

محسنی با اشاره به اینکه استفاده از این مجموعه را برای کارگران و خانواده آنها رایگان باید باشد، گفت: اگر گفته شد کارگری از این مجموعه استفاده می‌کند بدانید دروغ می‌گوید . 

 وی در پایان با گلایه از تبدیل شدن واحدهای تولیدی در ورودی های همدان با باغ تالار خواستار رسیدگی هرچه سریعتر مقامات قضایی و دولتی به این مسئله شد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز