بهبود عملکرد باغات گردو موجب صرفه جویی۷ میلیون متر مکعبی در مصرف آب شده است

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۹:۱۶:۰۱
کد خبر: ۸۹۸۳۷۸
بهبود عملکرد باغات گردو موجب صرفه جویی۷ میلیون متر مکعبی در مصرف آب شده است
حجت‌الله شهبازی افزود: اجرای این طرح پیوند نه تنها موجب بهبود کمی و کیفی عملکرد باغات گردوی استان می‌شود بلکه موجب صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان 7.27 میلیون متر مکعب در سال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: در سال‌های اخیر دو طرح باغبانی بسیار مهم با عناوین «طرح سرشاخه‌کاری باغات گردو» و «طرح زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی» در راستای بهبود کمی و کیفی تولید گردو در استان به اجرا در آمده است.

وی با بیان اینکه هر ساله سرمای دیررس بهاره خسارات زیادی را به باغات گردوی استان وارد می‌کرد به شکلی که در سال 94 افزون بر 12 هزار هکتار از باغات گردوی استان دچار سرمازدگی بهاره شدند افزود: این سرمازدگی منجر به کاهش 21 هزار تنی تولید گردو در استان همدان شد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه اغلب باغات گردوی استان بذر کاشت هستند که این امر موجب ناهمگونی و کاهش کیفیت محصول تولیدی آنها می‌شود افزود: در راستای رفع نگرانی باغداران و بهبود کمی و کیفی و افزایش همگونی گردوی تولیدی، طرح «باغات گردوی استان از طریق سرشاخه کاری» عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه طرح سرشاخه‌کاری در سال 95 در استان همدان در آغاز شد بیان کرد:  از ابتدای اجرای طرح تا پایان سال گذشته افزون بر 158 هزار پیوند سرشاخه گردو اجرا شد.

شهبازی با بیان اینکه تا پایان طرح سرشاخه کاری باغات گردو باید بیش از 4 میلیون پیوند دیگر انجام شود افزود: اجرای این طرح پیوند نه تنها موجب بهبود کمی و کیفی عملکرد باغات گردوی استان می‌شود بلکه موجب صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان 7.27 میلیون متر مکعب در سال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه«طرح احداث زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی» از سال 95 در استان همدان آغاز شده است بیان کرد: این طرح با90 درصد پیشرفت فیزیکی در روستای مرادآباد شهرستان تویسرکان در سه فاز باغ مادری، خزانه تولید پایه و گلخانه تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی به اجرا درآمده و تاکنون نیز 105 میلیارد ریال برای اجرای این زنجیره سرمایه‌گذاری شده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: اجرای طرح احداث زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی نه تنها می‌تواند نیازهای استان را تامین کند بلکه ظرفیت تامین بخش مهمی از نیاز‌های کشور را نیز داراست.

وی هدف از اجرای این طرح را  تأمین نیاز پیوندک گردو در کشور، تأمین نیاز نهال گردوی پیوندی کشور و جلوگیری از قاچاق به داخل کشور، کاهش دوره نونهالی باغات گردو، افزایش تولید در هکتار باغات گردو، افزایش کیفیت محصول تولیدی، همگونی و یکنواختی محصول تولیدی، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش ضریب مکانیزاسیون باغات گردو و نیز ایجاد زمینه صادرات و ارزآوری  دانست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز