معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

هیچ گروهی به اندازه دیم کاران آسیب پذیر نیستند

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۱۷:۳۴:۴۳
کد خبر: ۸۹۹۳۳۴
هیچ گروهی به اندازه دیم کاران آسیب پذیر نیستند
عباس کشاورز با بیان اینکه فرسایش در اراضی دیم بیداد می‌کند گفت: هیچ گروهی به اندازه دیم کاران آسیب پذیر نیستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در بیست و پنجمین گردهمایی سالانه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم با بیان اینکه یکی‌از ابزار‌هایی که باعث شده ما با انتظارات فاصله بگیریم، عدم استمرار در کار است اظهار کرد: استمرار در هر کاری باعث به نتیجه رسیدن آن کار می‌شود.

وی با اشاره به اثرگذاری دو موسسه تحقیقات کشاورزی دیم و خاک و آب در کشور، کار روی تحقیقات دیم کشور را یکی از پیچیده‌ترین کار‌های اجرایی دانست و بیان کرد: در کشور 6 میلیون هکتار اراضی دیم و حدود 6 میلیون هکتار اراضی آبی وجود دارد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تمام ‌انگیزه‌های اقتصادی، فنی و اجرایی برای نسخه‌های ما کمرنگ شده است ادامه داد: دیم کشور از یک فضای اقتصادی، اجتماعی و ناپایداری در همه ابعاد رنج می‌برد، ضمن اینکه بدون مسائل اجتماعی در دیم نمی‌توانیم موفق شویم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در حوزه کشت آبی مشکلی وجود ندارد تاکید کرد: باید مسائل اجتماعی در فضای بررسی‌ها جدی دیده شود.

کشاورز با بیان اینکه دومین‌ چالش دیم کشور، جدای از فضای اقتصادی، فضای فرسایشی شدید است افزود: 45 درصد اراضی آیش است به این معنا که کشاورز زمین را بین 10 ماه تا یک سال و نیم شخم می‌زند و در برابر باد، باران و خورشید آزاد می‌گذارد.

وی یادآور شد: در اروپا با وجود بارش‌های بسیار کسی حق ندارد زمین کشاورزی خود را بدون پوشش گیاهی رها کند اما در ایران به دست خودمان 5 میلیون هکتار را رها می‌کنیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در اراضی دیم فرسایش بیداد می‌کند و فرسایش به معنای ناپایداری برای آینده است افزود: از طرفی آسیب‌پذیر‌ترین اقشار جامعه دیم‌کاران هستند، هیچ گروهی به این اندازه آسیب‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه ما همه از نظر قانون مسوول کشاورزان هستیم افزود: سه وظیفه مهم شامل افزایش تولید برای تقویت امنیت غذایی، حفظ منابع و افزایش درآمد کشاورزان را داریم که در هر سه مورد در بخش دیم اوضاع خراب است.

کشاورز با تاکید بر اینکه باید رویکرد خود را در دیم تغییر دهیم افزود: نسخه دیم از نظر استراتژی با علم روز آماده است، در این نسخه ابتدا باید به فکر پایداری، درآمد کشاورز و افزایش درآمد ملی باشیم.

وی با اشاره به اینکه کشت دیم ایران در شرایط عادی 70 درصد گندم و جو، پنج درصد حبوبات و 30 یا 40 درصد آیش است تاکید کرد: این نسخه به طور ذاتی آسیب‌پذیر است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در ادبیات دنیا کار کشاورزی بالای 1000 متر از سطح دریا را کشاورزی کوهستانی می‌گویند افزود: کشاورزی کوهستانی با دامداری عجین است.

وی با بیان اینکه باید در کنار کشاورزی دیم به دام و دامداری توجه کنیم افزود: برای کاهش ریسک دیم باید تنوع داشته باشیم و باید رویکرد‌های خود را مجدانه‌تر تغییر دهیم.

کشاورز با اشاره به اینکه باید از باران حداکثر استفاده را ببریم بیان کرد: یکی دیگر از مسائل مهم خاکورزی است و باید تا دو سال آینده شخم حذف شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز