معاون وزیر جهادکشاورزی:

تا چهار سال آینده ارقام گندم به ۴۲۰ هزار تن می رسد/ کشت کلزا به نفع کشاورزان است

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۱۷:۳۵:۵۱
کد خبر: ۸۹۹۳۳۷
تا چهار سال آینده ارقام گندم به ۴۲۰ هزار تن می رسد/ کشت کلزا به نفع کشاورزان است
کشاورز افزود: انواع ارقام گندم با عملکرد خوب و پتانسیل بالا در کشور ما وجود دارد و بذر کافی در مراکز در نظر گرفته شده و به کشاورزان یارانه می دهیم که درنظر داریم تا چهار سال آینده ارقام گندم را از ۶۰ هزار تن به ۴۲۰ هزار تن برسانیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سطح زیرکشت آبی نسبت به دیم در غرب کشور بسیار کم است به طوریکه ۱۲۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۶۰۰ هزار هکتار دیم در غرب کشور وجود دارد.

وی افزود: به علت کمبود منابع آبی و بارندگی متوسطی که در غرب وجود دارد، شرایط برای زارعت آبی محدود است همچنین زمینی که به روش آبی کشت می شود با دیم فرق دارد به طوریکه محدودیت شدید داشتن و گاهی سرمای مفرط اجازه کشت و شرایط فیزیولوژیکی را به گیاه نمی دهد.

کشاورز ادامه داد: همچنین طول روز برای رشد بسیار کم است و کشاورزی در این مناطق طولانی است و به علت همین شرایط همه گیاهان نمی توانند رشد کنند و تنوع دیم بسیار کم است به طوریکه در گلستان می توان سویا و کلزای دیم کاشت اما در همدان اینگونه نیست.

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی درباره قیمت بذرهای اصلاح شده نیز گفت: عرف بذر به علت خصوصیاتی که دارد به طور عمومی ۴۰ تا ۶۰ درصد در بهبود محصول موثر است و قیمت در همه دنیا چندین برابر محصول است که در گندم، جو و نخود سعی می کنیم با یارانه کشاورزان بدون دغدغه خرید و کشت کنند.

وی عنوان کرد: بیشتر بذرهای اصلاح شده در کشور برای گندم است اما در همه محصولات بیش از ۵۰ رقم معرفی خواهد شد.

کشاورز درباره کشت کلزا نیز گفت: برای احیای اراضی و افزایش حاصلخیزی خاک باید کلزا کاشت چرا که این کشت برای خود زمین مفید است به طوریکه ریشه های بلند این گیاه برای خاک مفید است.

وی تاکید کرد: کلزا بیش از ۴۰ درصد روغن دارد و الباقی کنجاله برای دام و طیور می دهد و کاشت این گیاه باعث کاهش واردات خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی کلزا دو برابر قیمت گندم است افزود: کشت کلزا به نفع کشاورزان است چراکه رقیب هیچ محصولی نیست و از گندم و جو هم زود‌تر برداشت می‌شود.

این مقام مسئول افزود: انواع ارقام گندم با عملکرد خوب و پتانسیل بالا در کشور ما وجود دارد و بذر کافی در مراکز در نظر گرفته شده و به کشاورزان یارانه می دهیم که درنظر داریم تا چهار سال آینده ارقام گندم را از ۶۰ هزار تن به ۴۲۰ هزار تن برسانیم. 

رییس موسسه تحقیقاتی دیم کشور نیز گفت: ۱۷ قلم گندم جدید برای کشت امسال معرفی و در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

گلکار افزود: هرساله ارقام جدید معرفی می شود که موسسه به دنبال معرفی ارقام جدید است که تا پایان سال ۹۷ ارقام جدید به ۶۶ مورد رسیده بود.

 

نظر شما