نشست خبری ریاست کانون وکلای دادگستری استان همدان

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۱۳:۰۵:۲۳
کد خبر: ۹۰۸۳۹۰
نشست خبری ریاست کانون وکلای دادگستری استان همدان
سعید آیینه وند گفت: رسالت خبرنگاران خیلی سنگین است/ امسال در آبان ماه 50 کارآموز می گیریم

رئیس کانون وکلای دادگستری همدان با بیان اینکه رسالت سنگینی بر دوش خبرنگاران در انتشار اخبار است گفت: کانون وکلای دادگستری در کشورهای توسعه یافته یکی از ارکان قدرت و تصمیم‎گیری است. این کانون در سال 1383 به شکل مستقل در استان همدان تشکیل شد. این مجموعه قدیمی‌ترین نهاد مدنی کشور است که از سال 1333 عضو اتحادیه وکلای دادگستری کل دنیا (IBA) شده است. هیأت مدیره کانون وکلا 5 نفر عضو اصلی هستند که با رأی مستقیم وکلای پایه یک دادگستری و طی یک انتخابات، تعیین می‌شوند. ریاست کانون نیز برای 2 سال است که هر فرد فقط برای 2 سال متوالی می‌تواند ریاست این مجموعه را داشته باشد.

سعید آیینه وند افزود: این کانون در همدان برای تمام افرادی که نیاز داشته باشند و از سوی دادگستری معرفی شوند، خدمات رایگان انجام می‌دهد همچنین افرادی که توانایی مالی ندارند در صورت نیاز به وکیل ابتدا با حضور در جلسات مشاوره رایگان از خدمات کانون وکلا بهره‌مند می‌شوند این اداره مکلف به معرفی وکیل تسخیری به افراد بی بضاعت است که در نیمه نخست امسال ۳۱۴ وکیل تسخیری و ۲۴ معاضدتی معرفی شدند.

وی افزود: از دغدغه های مهم کانون های وکلا، سلامت کار وکلاست یعنی وکلا باید قانونمند باشند و البته در کنار آن اخلاق حرفه ای را داریم که رعایت آن برای تمام وکلا الزامی است و سعی ما این است که وکلا و کاراموزان در این دو زمینه مهارت داشته باشند. اما با این وجود کانون ها، دادگاه انتظامی و دادسرا انتظامی وکلا دارند تا اگر علیه وکیلی شکایتی شد، این شکایت را بررسی و اگر تخلف وکیل احراز شود بر اساس ضوابط قانونی با وی برخورد شود.

وی خاطرنشان کرد: در شش ماه اخیر حدود 130 شکایت از وکلا شده که 40تای آن کیفرخواست و به دادگاه ارسال شده و الباقی منع تعقیب خورده است.

آینه وند گفت: قبولی در آزمون عمومی و گذراندن دوره کارآموزی به مدت 18 ماه که حضور درکارگاه ها، محاکم و ارائه گزارش است و سپس قبولی در آزمون اختبار و حضور در مراسم تحلیف و سوگند از بخش‌هایی است که باید سپری شود و به طور مرتب در آبان ماه هر سال برگزار می شود و امسال 50 نفر کار آموز رو در این حوزه می گیریم.

آئینه وند با توجه به اجرای طرح هر مسجد یک حقوق دادن گفت: اولین کانونی هستیم که برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کردیم و این طرح در راستای آگاه سازی مردم نسبت به مسایل حقوقی و پیشگیری از وقوع جرایم برگزار می‌شود. این طرح با مشارکت کانون وکلا، مرکز امور مشاورین قوه قضاییه موضوع ماده ۱۸۷ و قضات صورت می گیرد که در این راستا کانون وکلا فراخوان زده است.

رییس کانون وکلا دادگستری همدان ادامه داد: طبق اصل ۳۵ قانون اساسی داشتن وکیل حق مردم است همچنین استقلال کانون وکلا ارتباط مستقیمی با دموکراسی هر کشور دارد. 

آیینه وند افزود: وکلای وابسته به دولت که پروانه فعالیت خود را از دولت می گیرند به لحاظ حضور در مجامع بین المللی پذیرفته شده نیستند و برای دفاع از حق مردم باید وکلا در نرم جهانی باشند. 

وی در پایان افزود: در راستای تقویت کانون وکلا در آبان ماه سال جاری میزبان نشست کانون های وکلای غرب کشور با حضور 7 کانون در همدان هستیم

 

نظر شما