جراح پیوند کلیه

مصرف گوجه مانع از بروز سرطان پروستات می‌شود

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۱۴:۳۹:۲۱
کد خبر: ۹۳۷۳۰۴
مصرف گوجه مانع از بروز سرطان پروستات می‌شود
جراح پیوند کلیه استان همدان گفت: مصرف گوجه مانع بروز سرطان پروستات و مصرف ساعتی یک لیوان مایعات مانع بروز سنگ کلیه می‌شود

به گزارش خبرنگار برنا، کارگاه آموزش پیشگیری از بیماری کلیوی با همت معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با مشارکت انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی و با سخنرانی دکتر محمدعلی امیرزرگر، جراح پیوند کلیه، صبح دوشنبه در سالن همایش مجتمع فرهنگی، هنری عین القضات همدانی برگزار شد.

کارگاه‌های آموزشی سازمان رایگان است

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در این کارگاه با اشاره به این که هزینه مشاوره‌های پزشکی، حقوقی و روانشناسی سنگین است، اظهار داشت: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با توجه به عدالت اجتماعی کارگاه‌های آموزشی خود را به صورت رایگان برگزار می‌کند.

حسین رضایی افزود: اگر بخواهیم نگاهی جامعه شناختی به موضوع سلامت داشته باشیم باید بگوییم مهم‌ترین علت اصلی بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های کلیوی سبک زندگی غلط است.

وی با اشاره به این که هر فردی در هر سنی در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارد بیان کرد: افراد می‌توانند با پیش گرفتن سبک زندگی صحیح از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری کنند.

کلیه 135 وظیفه دارد

در بخش دیگری از این کارگاه آموزشی محمد علی امیرزرگر، جراح پیوند کلیه با بیان این که کلیه عضو اساسی و حیاتی بدن است گفت: این عضو به تنهایی 135 کار در بدن انجام می‌دهد.

وی افزود: این عضو نجیب‌‌ترین عضو بدن هم محسوب می‌شود و اگر از مجموع دو کلیه 25 درصد فعال باشند نیاز به دیالیز و پیوند نیست.

این جراح پیوند کلیه با اشاره به این که نگهداری از کلیه با تمام وظایف حساس و مهمش بسیار ساده است گفت: اگر در 4 دوره جنینی و طفولیت، جوانی، میانسالی و کهنسالی یک بار سنوگرافی و آزمایش ادرار بدهیم از تمام بیماری‌های کلیوی می‌توان پیشگیری کرد.

امیرزرگر عنوان کرد: برخی از بیماری‌های کلیوی مادرزادی است اما به دلیل این که در دوران جنینی یا طفولیت به این مورد توجه نمی‌شود و رفته رفته در سنین بالاتر به کم کاری و از کارافتادگی کلیه منحر می‌شود.

انجام سنوگرافی برای ثبت نام در مدارس اجباری است

وی خاطرنشان کرد: برای شناسایی بیماری‌های مادرزادی کلیه، طرحی را در سال 73 ارائه کردیم که در حال حاضر این طرح اجرا می‌شود و از تمام افرادی که وارد مدرسه می‌شوند، همانند بینایی سنجی، سنوگرافی و آزمایش ادرار به عمل می‌آید.

این جراح پیوند کلیه با تاکید بر این که دوران نوجوانی و جوانی به دلیل تحرک زیاد افراد، شایع‌ترین دوران ایجاد سنگ کلیه است، گفت: ورزشکاران به دلیل فعالیت‌های سنگین و کاهش وزن که منجر به کاهش آب بدن می‌شود بیش از سایر افراد در خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند.

امیرزرگر افزود: برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه افراد باید هر ساعت یک لیوان آب، چای و یا مایعات دیگر مصرف کنند.

مصرف گوجه از سرطان پروستات جلوگیری می‌کند 

وی با اشاره به این که پروستات از 40 سالگی شروع می‌شود بیان کرد: برای جلوگیری از پروستات و سرطان پروستات تا 40 سالگی مدام گوجه مصرف کنید. 

 امیرزرگر با اشاره به این که سرطان پروستات در صورت تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان است و فرد درمان شده حتی نیاز به مصرف دارو هم ندارد، گفت: طرحی را برای جلوگیری از شیوع سرطان پروستات پیشنهاد دادیم که آقایان قبل از سن 50 سالگی حتما آزمایش تشخیص بزرگی و سرطان پروستات بدهند.

 

نظر شما