کارشناس حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی

ورزش در منزل را فراموش نکنید/ آسیب های ترک ورزش بسیار زیاد است

۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۱۸:۳۰:۴۰
کد خبر: ۹۸۱۸۰۶
ورزش در منزل را فراموش نکنید/ آسیب های ترک ورزش بسیار زیاد است
بهار یوسفی صفت گفت: در ایامی که افراد در منازل خود هستند باید برای پیشگیری از آسیب و افزایش وزن تمرینات خانگی جایگزین ورزش باشگاهی شود.

کارشناس حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی و مدرس فدراسیون ورزشکاری همگانی در گفت وگو  با برنا گفت: با توجه به گسترش شیوع کرونا و تعطیلیاماکن ورزشی و‌ تمریناتگروهی بسیاری از ورزشکارانی که به شکل مداوم و منظم ورزش می‌کردند مجبور به ترک یک باره فعالیت بدنی خود شدند که این امر چنانچه بیش از یک هفته شود اثرات منفی به دنبال خواهد داشت. 

 وی با اشاره به عوارض بی تحرکی و ورزش نکردن مطرح کرد: پایان دادن به روال تمرینی منظم، ضررهای بسیاری دارد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش دهد، بی تحرک شدن در حالیکه قبلا ورزش می‌کردید، باعث تغییرات زیادی در بدن شما می‌شود و ظاهر و احساس شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 یوسفی صفت تاثیرات منفی ترک ورزش  رابر شمرد و عنوان کرد: آثار نا مطلوب روانی ،از دست دادن کنترل بر قند خون‌، تحلیل بافت عضلانی، کاهش استقامت عضلانی، کاهش استقامت قلبی عروقی تنفسی، افزایش وزن ،کاهش استقامت استخوان‌ها، ایجاداختلال در خواب، کاهش قدرت بدنی؛ افزایش فشار خون ،کاهش متابولیسم بدن ،کاهش عملکرد مغزو از دست دادن تناسب اندام از جمله عوامل ترک ورزش می باشد.

 وی ادامه داد: برای جلوگیری از این عوارض پزشکان توصیه می‌کنند تا افراد با برنامه و هماهنگی با مربی ورزش به تدریج فعالیت خود را از کم به زیاد در منزل شروع کنند.

 وی با اشاره آسیب های تر ک فعالیت های  هوازی و قدرتی عنوان کرد: بدن بسته به اینکه ورزش هوازی یا قدرتی را متوقف کنید، واکنشی متفاوت خواهد داشت.

 یوسفی صفت ادامه داد: فیبرهای نوع یک مربوط به تمرینات مقاومتی است و فیبرهای عضلانی نوع دو قوی تر هستند و کشش سریعشان کمکمی کنند قادر شوید حرکات ورزش های با شدت بالا یا قدرتی را انجام دهید.

 یوسفی صفت گفت:در طول فعالیت های روزانه خود مانند راه رفتن، صحبت کردن، نشستن و غیره فیبرهای عضلانی نوع یک به بخش عمده ای از این امور کمک می کند. اما باید سخت کار کنید تا فیبرهای عضلانی نوع دو را به کار بیندازید. بنابراین وقتی مدتی ورزش نمی کنید فیبرهای عضلانی نوع یک همچنان مورد استفاده هستند و از درهم شکسته شدنشان جلوگیری می شود. اما اگر ورزش نکنید، برخی از فیبرهای عضلانی نوع دو ممکن است خیلی به ندرت مورد استفاده قرار بگیرند، پس خارج شدنشان از حالت تناسب نیز سرعت بیشتری دارد.

 وی افزود: به همین دلیل است که فیبرهای عضلانی نوع دو زودتر از فیبرهای عضلانی نوع یک دچار تغییر می شوند. بنابراین آسیبی که از کنار گذاشتن یک ورزش قدرتی می بینید، بیشتر از یک ورزش هوازی خواهد بود. افرادی که پس از مدتی کار نکردن دوباره به ورزش های قدرتی باز می گردند، کاملا متوجه افت خود می شوند. 

 وی با اشاره به ادامه فعالیت های ورزشی ادامه داد: توصیه می‌شود با توجه به آمادگی جسمانی و نیز سابقه ورزشی و همچنین با توجه به آسیب های جسمانی خود با درنظر گرفتن اصول و استانداردهای ورزشی فعالیت در منزل رو آغاز و با انجام حرکات هوازی ، حرکات با وزن بدن ، یوگا استقامت عضلانی و تنفسی خود را حفظ کنید.   

 کارشناس رسمی ورزش همگانی در خاتمه گفت: به امید خدا و‌همت همه عزیزان با رعایت موارد ایمنی و بهداشتی ، مشکل فعلی جامعه برطرف و افراد بتوانند در محافل ورزشی شرکت و از فواید عالی جسمی؛ روانی و اجتماعی ورزش بهره مند شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز