پس از نیم قرن:

مجوز ساخت‌وساز در محله دوخواهران نهاوند صادر شد

۱۳۹۹/۰۱/۳۱ - ۱۵:۰۶:۳۰
کد خبر: ۹۹۰۴۷۶
مجوز ساخت‌وساز در محله دوخواهران نهاوند صادر شد
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، گفت: مجوز ساخت‌وساز در محله دوخواهران نهاوند پس از گذشت ۵۰ سال صادر شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، حسن بهرام نیا ظهر یکشنبه در جمع اصحاب رسانه با اعلام این خبر، اظهار کرد: با توجه به درخواست‌های پی‌درپی مردم در خصوص تعیین و تکلیف شدن وضعیت منطقه دوخواهران با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده مجوز ساخت‌وساز در محدوده معبد تاریخی لائودیسه اخذ شد.

وی افزود: از ابتدای کشف لوح معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران این شهرستان که به ۵۰ سال پیش بازمی‌گردد تاکنون ساخت‌وساز در این منطقه بر اساس قانون ممنوع بوده است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به اینکه ادامه این وضعیت مشکلاتی را به لحاظ فرسودگی بناهای مسکونی و غیر مقاوم بودن آنان در مقابله با زلزله برای ساکنان به وجود آورده بود لذا تعیین وضعیت این منطقه به‌عنوان یکی از مطالبه‌های جدی مسئولین شهرستان و مردم منطقه در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: با توجه به اینکه از سال ۸۴ تاکنون به‌منظور کشف معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران چندین مرحله حفاری و کاوش صورت گرفته که نتیجه خاصی در برنداشته است لذا تداوم کار کاوش و زمان‌بر بودن آن نگرانی‌هایی را برای مردم به وجود آورده بود.

بهرام نیا، افزود: به‌منظور رفع این مشکل ۵۰ ساله، پیگیری‌های لازم به عمل آمد و پس از برگزاری جلسات متعدد با نظر کمیته فنی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین موافقت پژوهشکده باستان‌شناسی کشور سرانجام مجوز ساخت‌وساز جدید با شرایط ویژه برای ساکنان محدوده تاریخی منطقه «دوخواهران» صادر شد.

وی به ویژگی‌ها و شرایط خاص ساخت‌وساز و بنادر این منطقه تاریخی اشاره کرد و افزود: ساخت‌وساز و احداث بنا باید به‌صورت جاسازی و بر اساس وضع موجود بنا صورت گیرد بدین‌صورت که اگر بنای قبلی یک طبقه بوده لازم است بنای جدید نیز در یک طبقه احداث شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی از نظارت یک باستان‌شناس بر تمام مراحل ساخت‌وساز خبر داد و گفت: به‌منظور نظارت بر اجرای شرایط خاص ساخت‌وساز در این منطقه یک نفر باستان‌شناس بر مراحل مختلف آن نظارت دارد تا عملیات ساخت‌وساز به‌صورت دستی و بدون استفاده از بیل مکانیکی انجام شود.

وی افزود: باستان‌شناس مربوطه هنگام نظارت بر احداث بنا چنانچه به موارد خاصی که ناشی از وجود آثار و شواهد تاریخی باشد برخورد کنند کار را متوقف تا آن را با نظر گروه تحقیقاتی موردبررسی قرار دهد.

بهرام نیا در خصوص نوسازی مسجد دوخواهران که در حال حاضر از بنای قدیمی برخوردار بوده که نیاز به نوسازی دارد نیز گفت: با توجه به اینکه این مکان نیز به لحاظ ساختمانی نیاز به بازسازی دارد لذا شرایط خاص ساخت‌وساز با نظارت باستان‌شناس برای این مکان اعمال می‌شود.

وی در رابطه با ادامه کاوش معبد لائودیسه نیز گفت: به‌منظور ادامه عملیات کاوش معبد لائودیسه ما اعتباری را در سال جاری منظور کرده‌‌ایم که این عملیات طی چند ماه آینده آغاز خواهد شد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تعیین وضعیت ساخت‌وساز در منطقه «دوخواهران» پس از ۵۰ سال موفقیتی بزرگ است که هم دغدغه مردم و مسئولان را برطرف کرده و هم انجام کاوش را تداوم می‌دهد که امیدواریم با هدایت تیم باستان‌شناسی کشف معبد لائودیسه را به سرانجام برسانیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز