رئیس میراث فرهنگی نهاوند خبر داد:

آغاز به کار فصل پنجم کاوش معبد لائودیسه در نهاوند

۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۱۷:۱۱:۴۲
کد خبر: ۹۹۳۲۶۸
آغاز به کار فصل پنجم کاوش معبد لائودیسه در نهاوند
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند از آغاز به کار پنجمین فصل کاوش معبد لائودیسه نهاوند خبر داد.

محسن جانجان در گفت‌وگو با خبرنگار برنا از همدان ، اظهار کرد: سرفصل پژوهشی برای کاوش معبد لائودیسه تعریف شده است و امیدواریم در این فصل نتایج قابل قبولی در حوزه دوران سلوکی شهرستان نهاوند کسب کرده و سرنخی از این معبد کشف کنیم.

وی درباره معبد لائودیسه توضیح داد: در سال ۱۳۲۲ کتیبه‌ای در محله دوخواهران نهاوند کشف شد که هم اکنون در موزه ملی ایران است، در این کتیبه آنتیوخوس سوم، پادشاه دوره سلوکی به حاکم وقت نهاوند مندموس دستور می‌دهد معبدی در شأن ملکه لائودیسه(همسر آنتیوخوس سوم) که از نظر مذهبی ارتقاء پیدا کرده و ملکه خواهر شده، در نهاوند بسازد.

جانجان ادامه داد: با توجه به اینکه این کتیبه نخستین سندی است که در رابطه با معبد لائودیسه کشف شده اطمینان حاصل شد که باید معبدی در نهاوند وجود داشته باشد همچنین براساس شواهدی از ستون‌ها، پایه ستون‌ها و سرستون‌های ایونیک یقین حاصل شد که این معبد در نهاوند است اما مکان دقیق آن مشخص نیست.

وی درباره ساخت و سازهای محله دوخواهران نهاوند نیز بیان کرد: مشکل ساخت و ساز در این منطقه پس از ۵۰ سال حل شد و با توجه به اینکه ساخت و ساز در محله دوخواهران ممنوع بود مردم منطقه با معضل بزرگی روبرو بودند و خطر جانی نیز آنها را تهدید می‌کرد، خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر نماینده شهرستان با کمیته وزارتخانه مقرر شد ساخت و سازها تحت شرایط خاص و با نظارت میراث فرهنگی در شهرستان انجام شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند با بیان اینکه مراقب هستیم که ساخت و سازهای منطقه خللی به برنامه پژوهشی وارد نکند، تصریح کرد: برای این فصل نیز از دکتر رهبر به عنوان سرپرست کاوش دعوت خواهیم کرد که اگر به علت وضعیت جسمانی موافقت نکرد، در جایگاه مشاور حضور خواهد داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز