تب‌وتاب دوباره با شرایطی متفاوت؛

سود و زیان‌های تیم‌ها از تعطیلات اجباری لیگ برتر/ اثرات مثبت آغاز فوتبال برای غلبه بر بار روانی کرونا/ خارجی‌ها پاشنه آشیل می‌شوند

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۰۴:۱۸:۲۴
کد خبر: ۱۰۰۳۵۴۵
سود و زیان‌های تیم‌ها از تعطیلات اجباری لیگ برتر/ اثرات مثبت آغاز فوتبال برای غلبه بر بار روانی کرونا/ خارجی‌ها پاشنه آشیل می‌شوند
فوتبال ایران و لیگ برتر کشورمان تاکنون چنین لیگ فرسایشی و طولانی را به خود ندیده بود. شرایط مسابقات امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با تمام سال‌ها متفاوت است و نمی‌توان پیش بینی کرد در ادامه راه چه اتفاقی خواهد افتاد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ در حالی که با دستور  رئیس جمهور اعلام شد در تاریخ 22 تا 27 اردیبهشت برگزاری مسابقات ورزشی بعد از عید سعید فطر بلامانع است، دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا در ورزش اول خرداد را برای آغاز تمرینات و 22 این ماه را برای آغاز زمان از سرگیری مسابقات اعلام کرد و همین موضوع باعث شد، صحبت های گوناگونی درباره چگونگی برگزاری مسابقات مطرح شود.

با آغاز مسابقات دوباره تب و تاب فوتبال به کشورمان بازخواهد گشت. این در حالی است که با نگاهی به تعطیلات گذشته می توانیم به این نکته پی ببریم که کرونا شرایطی را به وجود آورد که تاکنون در فوتبال ایران نظیر آن را ندیده بودیم. تیم ها حدود 70 روز در تعطیلات بودند و امکان دارد با شرایط متفاوتی به این مسابقات پا بگذارند که همین می تواند خودش عاملی برای جذابیت باشد. به هر حال قبل از اینکه بخواهیم به چگونگی و چرایی بپردازیم باید به این نکته اشاره کرد که برگزاری مسابقات خودش یک گام مثبت برای فوتبال ایران است.

در این‌باره فلاحت‌پیشه، عضو فراکسیون ورزش به خبرنگار برنا گفت:  نظام سلامت ایران در مبارزه با کرونا جزو چند کشور برتر دنیا بوده است. ضمن اینکه در بحث پیشگیری ما رتبه خوبی داریم و از برخی کشورهای اروپایی بهتر بوده‌ایم و می‌توانیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی لیگ را برگزار کنیم. ضمن اینکه بسیاری از کسب و کارها راه اندازی شده‌اند و مردم با کرونا همزیستی کرده‌اند چرا نباید فوتبالی که متعلق به مردم است برگزار نشود. ضمن اینکه برای جلوگیری از فشار روانی منفی کرونا برگزاری رقابت‌های فوتبال می‌تواند بسیار مثبت باشد.

*دو‌گانه‌های سود و ضرر

باشگاه ها حدود 70 روز تمرین نکردند و و باید زمان کافی برای آمادگی آنها در نظر گرفته شود. نگاهی به تقویم لیگ نوزدهم نشان می دهد که اگر بیماری کرونا ویروس شیوع پیدا نمی کرد 29 اردیبهشت این رقابت‌ها به پایان رسیده بود. در این میان در برخی موارد نیز به سود برخی تیم ها تمام شد و در برخی موارد امکان دارد برای تیم‌ها مشکل‌ساز شود. اگر بخواهیم به مواردی که تعطیلی رقابت‌ های لیگ به سود برخی شده باشند اشاره کنیم، باید به این موضوع اشاره کرد که با برگزاری رقابت‌ها تا هفته 21 برخی از تیم‌ها مصدومانی داشته اند که بنا نبود در حالت عادی آن ها به مسابقات لیگ نوزدهم برسند اما کرونا باعث شد که این اتفاق رخ دهد.

*رسیدن مصدومان می‌تواند خبر خوبی باشد

سیدداوود سیدعباسی، مربی تیم شهرخودرو در این باره به خبرنگار برنا گفت: قطعاً بهبودی بازیکنان برای سرمربیان می تواند خبر خوبی باشد. باید به این نکته نیز اشاره کرد که به نظر من تیم‌ها در رسیدن مصدومان شرایط برابری دارند و این‌را می‌توان با توجه به اینکه عدم آمادگی بدنی و تاکتیکی شامل همه تیم ها می شود یک منفعت دانست. البته از این باب که برخی تیم‌ها مصدومان کمتری داشتند و برخی دیگر بازیکنان کلیدی آنها مصدوم شده بود، می‌تواند نکته حائز اهمیت باشد.

*حضور تیم‌ها با بازیکنان کامل کیفیت مسابقات را بالا می‌برد

در این رابطه سیدمهدی سیدصالحی، ملی پوش سابق فوتبال گفت: اینکه بازیکنان مصدوم بتوانند به لیگ نوزدهم برسند در کل می تواند اتفاق خوبی باشد و باعث بالا رفتن کیفیت رقابت ها خواهد شد.

او می گوید در حال حاضر نمی‌توان به صورت قطعی گفت کدام تیم در شرایط پساکرونایی سود می برد و کدام تیم ضرر و این موضوع فقط با برگزاری مسابقات مشخص می شود. باید در طول زمان دید که کدام تیم به طور کلی از این شرایط ضرر کرده و کدام تیم سود. حضور تیم ها با بازیکنان کامل کیفیت مسابقات را بالا می برد.

سیدصالحی افزود: امکان دارد یک بازیکن قبل از مصدومیت در شرایط مناسبی قرار نداشته بود اما در شرایط بعد از کرونا می تواند به اوج دوران آمادگی خود برسد و حتی شاید این تعطیلات در آینده فوتبالی او نیز تاثیرات بسیار مثبتی می گذارد. همین قضیه امکان دارد عکسش هم اتفاق می افتاد و یک بازیکن و یک تیم با رسیدن مصدومان ضرر بیشتری کند.

*بازیکنان خارجی پاشنه آشیل می‌شوند

بازیکنان خارجی در لیگ ما معمولا باعث بهتر شدن تیم‌هایشان می شوند اما شاید این بار پاشنه آشیل شوند. بسیاری از باشگاه‌های ایرانی بازیکنان خارجی موثری در ترکیب اصلی خود دارند که در حال حاضر این بازیکنان خارج از کشور حضور دارند. روند تجربه سال‌های قبل نشان می دهد امکان عدم بازگشت برخی از این بازیکنان به دلیل نگرفتن حقوق و دستمزد، امکان فسخ یک طرفه قرارداد وجود دارد و به نظر می‌رسد این موضوع باعث شود باشگاه‌ها در ادامه راه با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

در این رابطه سیدعباسی، مربی شهرخودرو گفت: اصلا باید ببینیم آیا تا زمانی که قرار است تمرینات شروع شود بازیکنان خارجی می‌توانند خودشان را به ایران برسانند، یا خیر ؟ به هرحال پروازهای ورودی محدود است و در سرتاسر جهان این موضوع وجود دارد و شرکت‌های هواپیمایی با حداقل ظرفیت خود کار می‌کنند اما درباره شهر خودرو ما بازیکن خارجی زیادی نداریم به غیر از یک بازیکن اوکراینی و البته یک مربی ایتالیایی که با توجه به این که باشگاه برای هر تصمیمی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا آماده بوده است قطعاً خارجی‌های ما به کشور بازخواهند گشت.

سیدصالحی در این باره نظر متفاوتی دارد و معتقد است: دو ماه و نیم تعطیلی فقط شامل بازیکنان می‌شده و مدیران باشگاه ها باید در این مدت به دنبال جذب منابع مالی و حتی جذب اسپانسر جدید می‌بودند.

مهاجم سابق فوتبال در این رابطه تصریح کرد: در این جا و در چنین حالتی فرق میان مدیران کاربلد و مدیرانی که فقط می خواهند دوره مدیریت‌شان در باشگاه ها بگذرد و روزها را سپری می کنند مشخص می شود و از این بابت می‌توان یک وجه تمایز میان باشگاه ها شامل شد.

*آماده سازی تیم‌ها همچنان بحث اصلی است

ادامه راه و انگیزه برای درخشش شاید مهمترین تفاوت باشگاه ها باشد. در حال حاضر باشگاه‌هایی که بخواهند با انگیزه به دنبال درخشش در لیگ و کسب بهترین نتیجه باشند، کم نیستند اما با توجه به این نکته که تاکنون این شرایط در فوتبال جهان و ایران بی سابقه بوده و هیچ فصلی تا این حد طول نکشیده بود، شاید آمادگی تیم‌ها و انگیزه آنها برای بازی متفاوت باشد و نقش کلیدی سرمربیان در این رابطه می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

سیدعباسی در این باره گفت: شکی وجود ندارد که دادن انگیزه به بازیکنان کار ساده ای نیست اما با توجه به اینکه ما بازی‌های آسیا را نیز باید برگزار کنیم، در صورتی که برگزاری مسابقات قطعی شود بازیکنان می‌توانند با روحیه بالا ادامه مسیر موفقیت آمیز خود را ترسیم کند.

سیدصالحی در این باره عنوان کرد: مهمترین تفاوت باشگاه‌ها همین‌جا مشخص می شود. کادر فنی هر باشگاه در برهه فعلی می‌تواند تاثیرگذارترین هدف اصلی باشد و باید ببینیم مدیران و کادر فنی چگونه ادامه رقابت های لیگ برتر را رقم می زنند.

*امکان هر اتفاقی در لیگ وجود دارد

سیدصالحی ادامه داد: سال 90 ما در سپاهان 3 بازی و تنها 1 برد نیاز داشتیم و اگر یک بازی را می‌ بردیم بقیه دیدارهای تشریفاتی می شد اما ما در شیراز در حالی که نیمه اول را 3 بر 0 از فجر جلو بودیم در نیمه دوم 3 گل دریافت کردیم تا از این دیدار 1 امتیاز به دست بیاوریم. در بازی بعدی نیز ما با نتیجه 2-2 مقابل صنعت نفت در اصفهان متوقف شدیم و کار به بازی سوم با پرسپولیس رسید که تا دقیقه 96، 1-1 مساوی بود و قهرمان شده بودیم اما گل لحظات پایانی سرنوشت جام و قهرمان را تغییر داد. نمی‌خواهم اینجا درباره قهرمان لیگ صحبت کنم اما منظور از این مثال این بود که بی‌شک احتمال رخ دادن هر اتفاقی در جدول وجود دارد و امیدوارم بتوانیم بازی‌های جذابی را ببینیم.

*سخن آخر

باید به این نکته اشاره کرد که فوتبال ایران و لیگ برتر تاکنون چنین لیگ فرسایشی و طولانی را به خود ندیده بود. شرایط مسابقات امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با تمام سال ها متفاوت است و نمی‌توان پیش بینی کرد در ادامه راه چه اتفاقی خواهد افتاد اما بسیاری از هواداران بی‌صبرانه منتظر آغاز سوت لیگ برتر هستند تا ببینند تیم‌شان درون زمین چگونه بازی می کنند. بازیکنان شانس دارند برای آینده بهتر تلاش کنند و البته باید یاد بگیریم پروتکل های بهداشتی و رعایت آن اصلی است که شاید باید برای چند فصل باید به دقت آنها را انجام بدهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز