طی گزارشی صورت می‌گیرد؛

نگاهی به تاریخچه حضور ایران در رقابت‌های پارالمپیک

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۱۲:۴۲:۳۶
کد خبر: ۱۰۰۷۴۵۱
نگاهی به تاریخچه حضور ایران در رقابت‌های پارالمپیک
پارالمپیک توکیو نهمین حضور کاروان ورزشی جانبازان و معلولین ایران در این رویداد بزرگ ورزشی است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا به نقل از وب سایت فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین، هفتم سپتامبر ۲۰۱۳ در صد و بیست و پنجمین جلسه کمیته بین المللی المپیک در بوینس آیرس پایتخت آرژانتین، توکیو به عنوان میزبان شهر بازی‌های المپیک و پارالمپیک سال ۲۰۲۰ انتخاب شد.

انتخاب توکیو به عنوان میزبان رقابت‌ها، بازتاب رسانه ای گسترده‌ای را در پی داشت و مورد توجه قرار گرفت، چرا که این شهر از سال ۱۹۶۴ و بعد از ۵۶ سال، مجدد توانست میزبانی مسابقات را بدست آورد.

بازی‌های پارالمپیک توکیو قرار بود در ۲۲ رشته ورزشی از ۲۵ آگوست تا ۶ سپتامبر سال ۲۰۲۰ برگزار شود که شیوع بیماری کرونا و نیز اهمیت حفظ سلامت ورزشکاران و مردم دنیا باعث شد برگزاری این رویداد بزرگ جهانی به تعویق افتد تا پارا تکواندوکاران و پارا بدمینتون بازان برای نخستین تجربه حضور خود در این بازی‌ها یک سال دیگر نیز منتظر بمانند.

اکنون نگاهی بر تاریخچه حضور کاروان ایران در پارالمپیک داریم:

۱۹۸۸ نخستین حضور

در سال ۱۹۸۸ کاروان ورزشی کشورمان برای نخستین بار در رقابت‌های پارالمپیک سئول در ۴ رشته ورزشی والیبال نشسته، پارا دوومیدانی، پارا وزنه برداری و گلبال حضور پیدا کرد و در پایان با کسب ۸ مدال شامل ۴ طلا، یک نقره و ۳ برنز در جایگاه بیست و هفتم قرار گرفت.

چهار سال بعد در سال ۱۹۹۲ کاروان ورزشی ایران در پارالمپیک بارسلون در رشته‌های ورزشی والیبال نشسته، پارا تنیس روی میز، پارادوومیدانی حاضر شد و با کسب ۴ مدال شامل یک طلا، ۲ نقره و یک برنز، جایگاه سی و هفتم را به خود اختصاص داد.

در سال ۱۹۹۶ در پارالمپیک آتلانتا، کاروان ورزشی کشورمان در چهار رشته والیبال نشسته، پاراوزنه‌برداری، پاراتیراندازی و پارا دوومیدانی شرکت کرد و موفق به دریافت ۱۷ مدال شامل ۹ طلا، ۵ نقره و ۳ برنز شد و با ۱۷ پله صعود نسب به دوره گذشته، در جدول رده‌بندی مدال‌ها در جایگاه بیستم ایستاد.

صعود ۴ پله ای کاروان ایران در پارالمپیک سیدنی

 کاروان ورزشی جانبازان و معلولین چهار سال بعد در رقابت‌های ۲۰۰۰ سیدنی حضور درخشانی داشت و با شرکت در ۵ رشته ورزشی والیبال نشسته، پاراوزنه برداری، پارا دوومیدانی، پارا تیراندازی و پاراتیروکمان موفق به کسب ۲۳ مدال شامل ۱۲ طلا، ۴ نقره و ۷ برنز شد و با چهار پله صعود نسبت به دوره قبل، جایگاه شانزدهم مدال‌آوران رابه خود اختصاص داد.

کاروان ورزشی کشورمان در پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن در ۱۰ رشته پارا وزنه برداری، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، پارا تیروکمان، پارا دوچرخه‌سواری، جودو، تنیس روی میز، فوتبال هفت نفره، پارا دوومیدانی و پارا تیراندازی حضور یافت و موفق به کسب ۲۲ مدال شامل ۶ طلا، ۳ نقره  ۱۳ برنز شد و در جایگاه بیست و سوم ایستاد.

چهار سال بعد کاروان ورزشی کشورمان در ۹ رشته ورزشی بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته، گلبال، جودو، فوتبال هفت نفره، پارا دوومیدانی، پارا وزنه برداری، پارا تیراندازی و تنیس روی میز به پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن اعزام شد و با کسب ۱۴ مدال شامل ۵ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز شد و با یک پله صعود نسبت به دوره گذشته، در جایگاه بیست و دوم جدول مدال آوران قرار گرفت.

درخشش کاروان ایران در پارالمپیک لندن

کاروان ورزشی کشورمان در هفتمین حضور در رقابت‌های پارالمپیک لندن در ۱۳ رشته والیبال نشسته، گلبال، جودو، پارا دوومیدانی، فوتبال هفت و پنج نفره، پارا وزنه برداری، پارا تیراندازی، پارا تیروکمان، بسکتبال با ویلچر و تنیس روی میز حضور یافت و موفق به کسب ۲۴ مدال شامل ۱۰ طلا و ۷ نقره، ۷ برنز بود و در جایگاه یازدهمی قرار گرفت و درخشان‌ترین حضور را در لندن رقم زد.

کاروان ورزشی کشورمان در پارالمپیک ریو، در رشته‌های والیبال نشسته مردان و بانوان، بسکتبال با ویلچر، فوتبال هفت و پنج نفره، پارا دوومیدانی، پارا قایقرانی، پارا تیروکمان، پارا وزنه برداری، پارا دوچرخه سواری، پارا شنا و جودو حضور یافت و با کسب مجموع ۲۴ مدال شامل ۸ طلا، ۹ نقره و ۷ برنز در جایگاه پانزدهم قرار گرفت.

اکنون کاروان ورزشی جانبازان و معلولین ایران برای نشان دادن اقتدار ملی با اجرای برنامه‌ریزی‌های دقیق از سوی کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون‌های مربوطه، موفق به کسب سهمیه در رشته‌های والیبال نشسته مردان، بسکتبال با ویلچر مردان، پارا تیراندازی، پارا وزنه برداری، پارا تکواندو، پارا تیروکمان و پارا دوومیدانی شده است و همچنان رقابت‌های کسب سهمیه در رشته‌های مختلف ادامه دارد و به طور حتم با افرایش تعداد سهمیه‌ها حضوری مقتدرانه در بازی‌های توکیو خواهد داشت.

نظر شما