آندرانیک تیموریان در گفتگو با خبرگزاری برنا:

فکر می‌کردم با پیراهن استقلال از فوتبال خداحافظی می‌کنم/ جوابم به پرسپولیس همیشه منفی بود/ از کی‌روش دلخور نیستم/ به‌ خاطر پول از استقلال جدا نشدم

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۲۳:۳۰:۴۱
کد خبر: ۱۰۱۱۵۹۵
فکر می‌کردم با پیراهن استقلال از فوتبال خداحافظی می‌کنم/ جوابم به پرسپولیس همیشه منفی بود/ از کی‌روش دلخور نیستم/ به‌ خاطر پول از استقلال جدا نشدم
هافبک اسبق استقلال با اشاره به این‌که فکر می‌کرد با پیراهن استقلال از فوتبال خداحافظی می‌کند، گفت: جوابم به پرسپولیس همیشه منفی بود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. حرف‌هایی از جنس مبارزه و فوتبال...

آندرانیک تیموریان سال‌ها با پیراهن تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفت و درخشید. او توانست به عنوان تنها نماینده هموطنان ارامنه به بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران برسد و پیشاپیش بقیه ملی‌پوشان پا به میدان‌های بزرگ بگذارد. از آندو خاطره‌های خوشی در اذهان فوتبالدوستان ایرانی مانده است. هنرنمایی آندو در لیگ برتر انگلیس، پاس گل خاطره انگیزش در اولسان در حالی که ساعدش شکسته بود، 90 دقیقه جنگیدن مقابل لیونل مسی و گل تماشایی به بوریرام با پیراهن استقلال که به عنوان بهترین گل تاریخ لیگ قهرمانان آسیا انتخاب شد قاب‌های خاطره‌انگیز از این هافبک جنگنده در فوتبال ایران هستند.

آندو آن‌طور که دلش می‌خواست نتوانست از فوتبال ملی و باشگاهی خداحافظی کند. او به‌دلیل مصدومیت حضور در جام جهانی روسیه را از دست داد و در فوتبال باشگاهی هم خیلی دوست داشت با پیراهن استقلال از میادین خداحافظی کند اما در نهایت نتوانست به این رویا برسد. او این روزها حسرت‌های دوران بازیگری‌اش را به دست فراموشی سپرده و خودش را برای مربیگری آماده می‌کند.

برای دقایقی میهمان آندو در محله‌ دوران کودکی و نوجوانی و جوانی‌اش بودیم تا او بعد از مدت‌ها سکوت خود را شکسته و از حال و هوای این روزها و رویاهای بزرگی که در سر می‌پروراند با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا صحبت کرده است.

کرونا برنامه‌هایم را متوقف کرد

آندو این روزها به چیزی جز مربیگری فکر نمی‌کند. او که در لیگ نوزدهم برای ماشین‌سازی به میدان رفت بدون اینکه رسما از فوتبال خداحافظی کند، بازیگری را کنار گذاشته است. آندو درباره رویای مربیگری می‌گوید: برنامه من برای ادامه فوتبال مربیگری است. بعد از یک فصل و نیم بازی نکردن تصمیم گرفتم در کلاس‌های مربیگری شرکت کنم. دوره‌های C و B را پشت سر گذاشتم و مدرک گرفتم. تصمیم داشتم در کلاس‌های A هم شرکت کنم که متاسفانه کرونا برنامه‌هایم را به هم ریخت و همه چیز را متوقف کرد. اولین کاری که بعد از تمام شدن کرونا انجام خواهم داد شرکت در دوره A مربیگری است.

با تیم‌های لیگ یکی برای سرمربیگری مذاکره کردم

از آندو می‌پرسیم مربیگری را از کجا شروع خواهد کرد؟ او می‌گوید: مربیگری پروسه خاص خودش را دارد که حتما باید طی شود. هیچ چیز در فوتبال قابل پیش‌بینی نیست. اینکه برنامه‌ریزی داشته باشم و برای خودم هدف تعیین کنم خیلی خوب است اما گاهی همه چیز آنطور که می‌خواهیم پیش نمی‌رود. امیدوارم بعد از گرفتن مدرک A بتوانم سرمربی تیمی در لیگ دسته اول شوم. مذاکراتی هم با چند باشگاه برای فصل آینده داشته‌ام اما همانطور که گفتم فعلا همه برنامه‌های فوتبال متوقف شده و باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد.

SALH5384 (1)

فکر می‌کردم با پیراهن استقلال از فوتبال خداحافظی می‌کنم

شماره 14 سال‌های گذشته استقلال نتوانست آن‌طور که دلش می‌خواست از فوتبال باشگاهی خداحافظی کند. آندو که همیشه خودش را یک استقلالی می‌داند دوست داشت با پیراهن این تیم فوتبال را کنار بگذارد اما این اتفاق رخ نداد. او درباره این موضوع می‌گوید: هر فوتبالیستی از یک جایی فوتبالش را شروع می‌کند و در یک تیم هم فوتبالش را به پایان می‌رساند. نمی‌توانم این موضوع را کتمان کنم که دوست داشتم با پیراهن تیم محبوبم، استقلال، فوتبال را تمام کنم اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که این اتفاق رخ نداد. در ایران هم نگرش مردم به فوتبال آمیخته به احساس است و کسی نگاه حرفه‌ای به فوتبال ندارد. من 2 فصل در استقلال بازی کردم و خاطرات تلخ و شیرین زیادی با این تیم دارم. خودم هم همیشه فکر می‌کردم شرایط به‌گونه‌ای خواهد بود که با پیراهن استقلال از فوتبال کنار بروم اما در نهایت این اتفاق رخ نداد.

دوست داشتم بیشتر در استقلال بمانم

آندو اگرچه سال‌های زیادی در استقلال حضور نداشت اما بین هواداران این تیم چهره محبوبی است. او در مدت کوتاه حضورش در استقلال به‌ویژه در اولین سال حضورش در این تیم در سال 90، درخشش قابل توجهی داشت اما نتوانست در آخرین سالی که پیراهن استقلال را می‌پوشید خاطرات خوبی از خودش به جای بگذارد. تیموریان سال‌های حضورش در استقلال را این‌طور تحلیل می‌کند: از دوران حضورم در استقلال هم خاطرات خوب دارم هم خاطرات تلخ. نیم فصل اول حضورم در استقلال کنار دوست عزیزم مجتبی جباری روزهای خوبی را پشت سر گذاشتم. ما 2 دربی را پشت سر هم بردیم و قهرمان جام حذفی شدیم. فوتبال گذراست و نسل‌ها تغییر می‌کنند. از اینکه نتوانستم سال‌های بیشتری در استقلال باشم ناراحت هستم اما از کسی دلخور نیستم. فوتبالیست‌های بزرگی در دنیا هستند که نتوانستند با پیراهن تیم محبوب‌شان و آن‌طور که دل‌شان می‌خواهد فوتبال را کنار بگذارند.

به‌خاطر پول از استقلال جدا نشدم

جدایی آندو از استقلال در سال 93 و در آخرین دوره مربیگری امیر قلعه‌نویی به‌گونه‌ای رقم خورد که استقلالی‌ها را از آندو مکدر کرد. آن زمان خیلی‌ها آندو را متهم کردند که به‌خاطر پول از استقلال جدا شده اما او روایت دیگری از آن روزها دارد: همان‌طور که گفتم نگرش‌ها در فوتبال ایران کاملا غیرحرفه‌ای و از روی احساسات است. همه می‌دانند من و خانواده‌ام استقلالی هستیم و من همیشه تیمم را دوست داشته‌ام. فوتبال همیشه رفت و برگشت‌های زیادی دارد اما من هرگز به‌خاطر پول از استقلال جدا نشدم. پول بخشی از زندگی حرفه‌ای یک فوتبالیست است و اگر نباشد یک فوتبالیست حرفه‌ای نمی‌تواند به اهدافش برسد و به انتظارات پاسخ داد. من به‌خاطر برخی اختلاف نظرها در آن مقطع از استقلال جدا شدم نه به‌خاطر پول.

SALH5413

حاضر بودم بدون پول برای استقلال بازی کنم

اوایل فصل بود که آندو برای باشگاه استقلال پیغام فرستاد که حاضر است بدون دریافت پول برای این تیم بازی کند تا به‌طور رسمی فوتبال را کنار بگذارد. شماره 14 اسبق تیم ملی و استقلال درباره این موضوع توضیح می‌دهد: بعد از پایان لیگ نوزدهم تمرینات اختصاصی‌ام را ادامه دادم چون هنوز قصد بازی کردن داشتم. فکر می‌کردم شرایط به گونه‌ای پیش برود که بتوانم با پیراهن تیم محبوبم از فوتبال خداحافظی کنم. با استراماچونی هم صحبت‌هایی داشتم اما متاسفانه شرایط آن‌طور که فکر می‌کردم پیش نرفت. این موضوع را تائید می‌کنم که حتی حاضر بودم بدون داشتن قرارداد و دریافت پول برای استقلال بازی کنم تا بتوانم به‌طور رسمی فوتبال را کنار بگذارم. با این حال دیگر به بازیگری فکر نمی‌کنم و می‌خواهم ماجراجویی را در مربیگری دنبال کنم و به اهدافم در این بخش از فوتبال برسم.

از همه اتفاقات فوتبالی که برایم افتاده راضی هستم

کارشناسان فوتبال می‌گویند آندو می‌توانست بیشتر از این در فوتبال ایران بازی کند و افتخارات بیشتری به دست بیاورد ولی خودش از اتفاقات فوتبالی زندگی‌اش راضی است: خدا را شکر می‌کنم چون لطفش به اندازه کافی در فوتبال نصیب من شد. در 2 جام جهانی برای تیم ملی کشورم بازی کردم، در تیم محبوبم درخشیدم و در فوتبال اروپا هم کارنامه قابل قبولی دارم. باید این را بپذیریم که فوتبال فراز و نشیب زیادی دارد و همیشه اتفاقات خوب رخ نمی‌دهند. هر کسی ممکن است درباره سرنوشت فوتبالی من نظری داشته باشد. من هم به همه نظرها احترام می‌گذارم اما خودم از همه اتفاقاتی که برایم افتاده راضی هستم و خدا بیشتر از آنچه فکر می‌کردم به من لطف داشته است.

ماندنم در استقلال ممکن نبود

شاید اگر آندو در سال 93 با امیر قلعه‌نویی به اختلاف نمی‌خورد و استقلال را ترک نمی‌کرد می‌توانست سال‌های بیشتری برای این تیم بازی کند. با این حال او از تصمیمی که در آن مقطع زمانی گرفت پشیمان نیست: در آن سال اوضاع آن‌طور که فکر می‌کردم پیش نرفت. من هم دوست داشتم در استقلال بمانم اما واقعا اوضاع خوب نبود. به‌هرحال گذشته‌ها گذشته و مهم خاطراتی است که یک فوتبالیست از خودش به جا می‌گذارد. نمی‌توان با قاطعیت درباره فوتبال حرف زد. شاید آن زمان اگر در استقلال می‌ماندم با توجه به شرایطی که وجود داشت همه خاطرات خوبم با هواداران از بین می‌رفت، شاید هم اوضاع بهتر می‌شد. با این حال در آن مقطع زمانی من بهترین تصمیم را گرفتم و به تراکتور رفتم. متاسفانه اما و اگرها همیشه در فوتبال ایران زیاد است و شرایط همیشه دست خودمان نیست.

SALH5388

از هیچ تصمیم فوتبالی‌ام پشیمان نیستم

کاپیتان اسبق تیم ملی سال‌های پر فراز و نشیبی را در فوتبال از سر گذرانده است. او تصمیم‌های زیادی را در دوران فوتبالی‌اش گرفت اما حالا می‌گوید از هیچکدام از تصمیم‌هایش پشیمان نیست؛ حتی تصمیم‌هایی که باعث شد او سال‌های پایانی فوتبالش را در افت سپری کند: تا جایی که توانستم در زندگی ورزشی‌ام بهترین تصمیم‌ها را گرفتم و حالا از هیچ‌کدام پشیمان نیستم. همانطور که گفتم فوتبال قابل پیش‌بینی نیست و در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد. باز هم تاکید می‌کنم خیلی وقت‌ها همه چیز دست خود آدم نیست. در فوتبال همه چیز غیر قابل پیش‌بینی است و برخی اتفاقات به آدم تحمیل می‌شوند. خدا را شکر می‌کنم که همیشه با دل و جان و متعصبانه فوتبال بازی کرده‌ام و افتخارات زیادی به دست آورده‌ام.

من و پرسپولیس؟ هرگز

آندو در دوران اوج فوتبالی اش از تیم رقیب هم پیشنهاد داشته است. باشگاه پرسپولیس در روزهایی که آندو مثل یک گلادیاتور در میانه زمین می‌جنگید و بهترین عملکرد را داشت، با پیشنهادهای نجومی به سراغ این بازیکن می‌رفت اما هربار پیشنهاد آندو منفی بود: نمی‌توانستم به پوشیدن پیراهن تیم رقیب فکر کنم. با تمام احترامی که برای باشگاه پرسپولیس و هوادارانش قائل هستم اما هرگز نمی‌توانستم به این تیم بپیوندم. پرسپولیسی‌ها در دو مقطع به سراغ من آمدند اما جوابم منفی بود و هیچ‌وقت هم از این تصمیم پشیمان نشدم.

خوشحالم که زیباترین گل تاریخ لیگ قهرمانان آسیا را زدم

یکی از خاطرات به یاد ماندنی آندو با پیراهن استقلال گلی بود که در مرحله یک چهارم نهایی فصل ۲۰۱۳ لیگ قهرمانان آسیا مقابل بوریرام تایلند به ثمر رساند که آن گل به‌عنوان برترین گل تاریخ این رقابت‌ها انتخاب شد. آندو درباره این افتخار می گوید: انتخاب گلم به عنوان بهترین گل تاریخ لیگ قهرمانان آسیا افتخار بزرگی برایم است. البته به تیم‌های ملی بحرین و عمان و همچنین فولاد در ورزشگاه آزادی هم مثل این گل را زده بودم اما فکر می‌کنم رای هواداران میلیونی استقلال به این گل باعث انتخاب آن به عنوان بهترین گل تاریخ لیگ قهرمانان شد. آن سال استقلال بهترین تیم سال‌های اخیرش را در اختیار داشت و می‌توانست قهرمان آسیا هم شود. ما تا مرحله نیمه نهایی بالا رفتیم که من در بازی برگشت با اف. سی. سئول محروم بودم و هنوز بابت این اتفاق ناراحتم.

هرگز از کی‌روش دلخور نیستم

شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد آندو که از بازیکنان مورد علاقه کی‌روش بود در جام جهانی 2018 غایب باشد اما مصدومیت بدموقعی که گریبان او را گرفت و روی آمادگی بدنی‌اش تاثیر گذاشت باعث شد کی‌روش روی اسم او خط قرمز بکشد تا ثابت کند با هیچکس شوخی ندارد. آندو درباره آن روزها می‌گوید: خیلی دوست داشتم سومین جام جهانی زندگی‌ام را تجربه کنم اما مصدومیت روی عملکرد من تاثیر گذاشت. در ایران بازیکنان زیادی نیستند که سابقه حضور در جام‌جهانی را داشته باشند و این‌که من دوبار به همراه تیم‌ ملی این اتفاق ناب را تجربه کردم، برایم بسیار باارزش است. جام‌جهانی برای همه فوتبالیست‌های دنیا چالشی بزرگ است و من هم خیلی دوست داشتم برای سومین‌ بار آن را تجربه کنم؛ اما متاسفانه نشد. من در آستانه جام جهانی در ماشین‌سازی بودم و تیم‌مان هم شرایط خوبی نداشت. سلیقه و خواست سرمربی محترم تیم‌ملی که همیشه برایش احترام بسیار زیادی قائل هستم این بود که من به جام جهانی نروم. حتی قبل از شروع مسابقات با خود کی‌روش جلسه داشتم و با هم صحبت کردیم اما در نهایت او تصمیم گرفت که من همراه تیم ملی نباشم. هنوز هم رابطه بسیار خوبی با کی‌روش دارم و احترام بسیار زیادی برای ایشان قائل هستم. او خدمات زیادی به فوتبال ما کرد و کاش شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت که در ایران می‌ماند.

فدراسیون باید درباره عملکرد اسکوچیچ نظر بدهد

کاپیتان اسبق تیم ملی شرایط این روزهای تیم ملی فوتبال کشورمان را ایده‌آل نمی‌داند. البته او تقصیر را متوجه اسکوچیچ نمی‌داند: همه ما می‌دانیم که در شرایط این روزهای کشورمان که با تحریم‌های زیادی روبه‌رو هستیم جذب مربیان خارجی طراز اول سخت است چون فدراسیون نمی تواند دستمزد آنها را پرداخت کند.شرایط تیم ملی خیلی خوب نیست اما فدراسیون باید درباره اینکه چرا اسکوچیچ انتخاب شده پاسخگو باشد. اسکوچیچ کارنامه باشگاهی خوبی در ایران دارد امیدوارم بتواند در ادامه راه موفق باشد.

SALH5424

بزرگترین حسرتم نرفتن به دور بعدی جام جهانی است

تیموریان درباره بزرگترین حسرت فوتبالی‌اش این‌طور می‌گوید: بزرگترین حسرتی که در فوتبال دارم نرسیدن به دور دوم جام جهانی 2014 برزیل است. آن سال ما واقعا تیم بسیار خوبی داشتیم. حق‌مان بود که به دور دوم صعود کنیم اما نشد و این اتفاق بزرگترین و شاید تنها حسرت دوران فوتبال من است.

نظر شما
پرونده ویژه