وقتی صدای وزیر ورزش هم درآمد؛

فوتبال ایران جولانگاه بنجل‌های خارجی

۱۳۹۹/۰۳/۱۸ - ۲۳:۳۴:۴۴
کد خبر: ۱۰۱۲۲۵۲
فوتبال ایران جولانگاه بنجل‌های خارجی
لیگ برتر فوتبال ایران سال‌هاست که به پاتوق ضعیف‌ترین بازیکنان خارجی دنیا تبدیل شده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ هر سال در فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران، ایجنت‌ها (یا شاید بهتر است بگوئیم دلال‌ها) هستند که بیشترین فعالیت را دارند و نان‌شان در روغن است. آنها به دنبال ضعیف‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین فوتبالیست‌ها در کشورهایی می‌روند که در رنکینگ فیفا رتبه‌های سه رقمی دارند.

دلالان شاغل در فوتبال سال‌هاست بازیکنان درجه سه را با قراردادهای میلیاردی به باشگاه‌های فوتبال می اندازند و از قبل قراردادهای آنها سودهای کلانی به جیب می‌زنند. البته در این میان به طور اتفاقی و شانسی چند بازیکن هم با کیفیت از آب درآمده‌اند اما همین دلالان به محض اینکه بازیکن مورد نظرشان کمی در فوتبال ایران «گل» کرد برای تمدید قرارداد مبلغ را دو برابر بالا می‌برند و برای بازیکن‌شان بازار گرمی می‌کنند اما اغلب خارجی‌های شاغل در فوتبال ایران همواره کیفیت نازلی داشته‌اند و دست آخر تنها چیزی که برای فوتبال بدهکار و بی‌پول ایران باقی می‌ماند شکایت‌های چند صد هزار دلاری است.

دور باطل حضور بازیکنان خارجی در فوتبال ایران چنان با شتاب می‌چرخد که هر فصل اگر یکی از سوژه‌های اصلی باشگاه‌ها خریدهای خارجی بی‌کیفیت نباشد، فصل به پایان نمی‌رسد و وضعیت طوری پیش می‌رود که انگار چیزی در آن باشگاه سر جای خودش قرار ندارد. خریدهای خارجی بنجل و ضعیف در فوتبال ایران با عملکرد ضعیف خود فقط و فقط بدهی، شکایت و دردسر به جا می‌گذارند و حسابی مدیران باشگاه‌ها را به دردسر می‌اندازند.

در ادامه این گزارش به بررسی بازیکنان خارجی بنجلی که طی سال‌های اخیر به فوتبال ایران آمده‌اند می‌پردازیم تا یادمان بیاید مدیران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در سال‌های اخیر چه هنرنمایی‌هایی در عرصه جذب بازیکن خارجی داشته‌اند.

پرسپولیس؛ تیمی برای جولان بی‌کیفیت‌ها

4373769

مدیران مختلف پرسپولیس در سال‌های اخیر استاد بستن قرارداد با بازیکنان بنجل خارجی بودند. از براندائو جونیور، مهاجم برزیلی که با 700 هزار دلار با پرسپولیس قرارداد بست و حتی یک گل هم برای این تیم نزد تا آنتونی استوکس که با قرارداد 450 هزار دلاری‌اش که نه تنها هیچ کار مفیدی برای قرمزها انجام ندادند بلکه به تعداد شکایت‌های این باشگاه در فیفا اضافه کردند.

یکی دیگر از قراردادهای عجیب پرسپولیس در فصل گذشته ماریو بودیمیر بود که به درخواست برانکو ایوانکوویچ جذب شد تا جای خالی مهدی طارمی را پر کند اما در طول پانزده بازی با پیراهن سرخ، تنها دو گل به ثمر رساند. او پس از دریافت 25 هزار یورو از مدیرعامل وقت (ایرج عرب)، قراردادش را با این تیم فسخ کرد و به جمع شاکیان باشگاه پیوست.

باشگاه پرسپولیس در سال های گذشته تبدیل به جولانگاه دلالان و بازیکنان بنجل خارجی شده است.حتما ماجرای دی‌کارمو را یادتان هست که زمان افشین قطبی به پرسپولیس آمد و بعدها قرمزها فهمیدند او فوتبالیست نبوده و در برزیل پرنده فروش بوده است؟! بازیکنانی مثل تادئو با اضافه وزن 20 کیلویی، پل یانسکی و پریموف اکراینی، گولچ که حتی یک دقیقه هم برای پرسپولیس بازی نکرد و علیه این تیم به فیفا شکایت کرد، مارکو سپانوویچ، روبرتو سوسا، زیاد شعبو سوری، وسلی برزیلیا، مدافعان پانامایی و رافائل برزیلی با بیماری هپاتیت از شاهکارهای مدیران پرسپولیس در جذب بازیکن بودند.

مرور پرونده استوکس و اوساگونا هم نشان می‌دهد مدیران فعلی پرسپولیس دقیقا راه قبلی‌ها را در جذب بازیکنان بنجل خارجی در پیش گرفته‌اند.

637101943729717598_lg

استقلال؛ پناهگاه برزیلی‌های بنجل

وضعیت باشگاه استقلال هم دست کمی از اردوگاه تیم رقیب ندارد و چه بسا که مدیران استقلال در سال‌های اخیر در رقابت با مدیران پرسپولیس در این زمینه از آنها پیشی هم گرفته باشند. البته استقلال در سال‌های اخیر بازیکنان خارجی خوبی مثل جان‌واریو، پاتوسی، رابسون، پادوانی، تیام، ساموئل و شیخ دیاباته هم داشته اما تعداد بازیکنان ضعیفی که به این تیم آمدند و نه تنها هیچ باری از روی دوش استقلال برنداشتند بلکه با شکایت‌هایشان این باشگاه را به دردسر انداختند هم کم نبوده است. بازیکنان ضعیفی مثل بویان نایدنوف، مارکوس نیومایر و الحاجی گرو که زمان شفر به استقلال آمدند و با کمترین بازدهی از این تیم جدا شدند. الونگ الونگ، کوئیکه، رینالدو کروزادو، دوس سانتوس، فلیپ آلوز دسوزا، آندره لوئیز، رودریگو توسی، لیام ردی، ریوالدو باربوزا و ... از ضعیف‌ترین بازیکنان خارجی بودند که به استقلال آمدند و هرکدام به نوبه خود برای دریافت مطالبات شان دردسرساز شدند.

714495_881

در این میان باشگاه‌های دیگر هم هنرنمایی‌های در زمینه جذب بازیکن داشته‌اند. بازیکنانی مثل فلاویو لوپز مهاجم پرتغالی تراکتور، لوسیانو مندز مهاجم برزیلی فولاد، کوین کنستانت بازیکنی که سابقه بازی در میلان را هم داشت و به تراکتور پیوست و قرارداد بست اما بعد از قرارداد در تست پزشکی رد شد و علیه تراکتور شکایت کرد، دسته گل‌هایی است که مدیران این باشگاه‌ها به آب دادند.

تاکید وزیر ورزش بر استفاده از مربیان و بازیکنان ایرانی

آش حضور بازیکنان ضعیف خارجی در فوتبال ایران آنقدر شور و دردسرساز شده که حتی صدای مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، هم درآمده است. سلطانی‌فر به صراحت از مدیران باشگاه‌ها خواسته قید استفاده از بازیکنان و مربیان ضعیف خارجی را بزنند و به استفاده از بازیکنان و مربیان جوان ایرانی روی بیاورند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز