جلال چراغپور در گفتگو با خبرگزاری برنا:

دلال‌ها آفت فوتبال هستند/ تا زمانی که پول دولت در اختیار باشگاه‌ها باشد، بی‌رویه خرج می‌شود

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۰۵:۴۴:۱۱
کد خبر: ۱۰۱۲۲۶۰
دلال‌ها آفت فوتبال هستند/ تا زمانی که پول دولت در اختیار باشگاه‌ها باشد، بی‌رویه خرج می‌شود
کارشناس خبره فوتبال گفت: آفت فوتبال ایران دلالانی هستند که بازیکنان بنجل خارجی را به باشگاه‌های ایرانی می‌اندازند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ جلال چراغپور، کارشناس خبره فوتبال، در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا درخصوص حضور بازیکنان ضعیف خارجی در فوتبال ایران اظهار داشت: ما سال‌هاست دچار فرسودگی و فرسایش در لیگ فوتبال ایران شده‌ایم. این فرسایش از سال 2008 در فوتبال ایران آغاز شد و به راهش ادامه داد. در آن دوره فوتبال ما که تا پیش از این در بوندس‌لیگا نماینده داشت به آرامی از انتقال بازیکن به لیگ‌های طراز اول دنیا دور شد. به تدریج این فرسایش به تیم ملی فوتبال هم رسید و در نهایت اوضاع به گونه‌ای شد که تیم‌های باشگاهی از تولید بازیکن در پست‌های مختلف بازماندند. دیگر نتوانستیم بازیکنانی مثل علی دایی، کریم باقری، علیرضا منصوریان، جواد زرینچه و در نسل‌های بعد فرهاد مجیدی، رضا عنایتی، نیکبخت واحدی و ... را تولید کنیم. به تدریج به جایی رسیدیم که با کمبود بازیکن روبه‌رو شدیم و وقتی کسی مثل کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی شد برای پرکردن پست‌های مورد نظرش مجبور شد از بازیکنان ایرانی که در خارج از کشور فوتبال بازی می‌کردند استفاده کند تا کلاس بالاتری از فوتبال را به نمایش بگذارند.

او در ادامه گفت: وقتی اتفاق بزرگی مثل عدم زایش در لیگ و عدم ترانسفر بازیکنان را بررسی می‌کنیم معما برای‌مان حل می‌شود. معمایی به اسم حضور بی‌رویه بازیکنان خارجی بی‌کیفیت در لیگ و کاهش کیفیت لیگ برتر و تیم‌های باشگاهی. وقتی ما تولید بازیکن در داخل نداشته باشیم کاملا واضح است به سراغ خرید بازیکنان بی‌کیفیت خارجی می‌رویم. در این بین هم دلالان فرصت طلبی پیدا می‌شوند که برای رسیدن به پول بیشتر بازیکنان بنجل خارجی را به فوتبال ایران می‌اندازند. در سال‌های اخیر این افراد فرصت‌طلب از کشورهای مختلف بازیکنان درجه دو و سه را پیدا می‌کنند و در ابتدا آنها را با مبالغ پائین به باشگاه‌های ایرانی می‌فروشند و کافی است آن بازیکن یک گل بزند بعد از آن حسابی او را در بوق و کرنا می‌کنند و برایش قراردادهای سنگین مالی می‌بندند. اتفاقی هم که در نهایت رخ می‌دهد این است که کیفیت فوتبال ما هر روز پائین‌تر می‌آید و نمایشی که از تیم‌ها می‌بینیم سال به سال برای‌مان غریبه‌تر می‌شود.

چراغپور با اشاره به عملکرد و کیفیت بازیکنان خارجی ادامه داد: در سال‌های اخیر تعداد انگشت‌شمار بازیکنان باکیفیت هم به فوتبال ایران آمده‌اند اما تعداد بی‌کیفیت‌ها و دردسرهایی که برای فوتبال ما درست کردند بیشتر بوده است. برای من جای تعجب دارد بازیکنی مثل منشا با 30 سال سن چرا باید بین همه تیم‌های ایرانی این همه طرفدار داشته باشد؟ یعنی کیفیت او واقعا بالاتر از بازیکنان ایرانی است که همه باشگاه‌ها خواهان او هستند؟ کاملا مشخص است در این جریان مافیا وجود دارد و دلال بازی به راه است. از طرف دیگر هم با توجه به اوضاع مالی باشگاه ها نمی‌دانم چه اصراری برای خرید بازیکن خارجی است؟

سرمربی اسبق تیم ملی با اشاره به تاکید وزیر ورزش و جوانان بر استفاده از بازیکنان ایرانی افزود: وقتی وزیر ورزش و جوانان به عنوان بالاترین مقام در ورزش از حضور بازیکنان بی‌کیفیت در فوتبال انتقاد می‌کند مشخص است این مشکل از مشکلات بزرگ فوتبال ماست و وزیر محترم هم به خوبی این نکته را می‌بیند. به اعتقاد من تا زمانی که پول دولت در اختیار باشگاه‌ها باشد و آنها در درآمدزایی ناتوان باشند اوضاع همین خواهد بود. هر مدیری که به استقلال و پرسپولیس می‌آید فقط به فکر مسائل روزمره است و برایش مهم نیست توانایی پرداخت مبلغ قراردادی که با فلان بازیکن می‌بندد را دارد یا نه چون می‌داند عمر مدیریتش کوتاه است و فقط به فکر گرفتن نتیجه در یک مقطع کوتاه است.

چراغپور در پایان گفت: برای حل معضل حضور بازیکنان خارجی بی‌کیفیت باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود. در نظر گرفتن محدودیت‌هایی مثل سقف قرارداد و تست پزشکی کارساز نیست چون در گذشته هم این محدودیت‌ها قرار داده شد اما باشگاه‌ها با دادن پول‌های زیرمیزی هر کاری می‌خواستند می‌کردند. تا زمانی که لیگ ما پویایی و زایش نداشته باشد، اوضاع به همین منوال خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز