افشاگری مدافع اسبق استقلال در گفتگو با خبرگزاری برنا؛

مدیر باشگاه گفت اگر بازیکن سفارشی قبول نکنی اخراج می‌شوی/ چون فاسد نیستم از چرخه مربیگری حذف شدم/ معرفی پرسپولیس به عنوان قهرمان بی‌عدالتی است

۱۳۹۹/۰۳/۲۳ - ۲۳:۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۰۱۴۴۲۷
مدیر باشگاه گفت اگر بازیکن سفارشی قبول نکنی اخراج می‌شوی/ چون فاسد نیستم از چرخه مربیگری حذف شدم/ معرفی پرسپولیس به عنوان قهرمان بی‌عدالتی است
مدافع اسبق باشگاه استقلال گفت: متاسفانه مدیران و مربیان فاسد در فوتبال ایران قدرت زیادی هم دارند و هر فردی که با آنها همکاری نکند از چرخه مربیگری در فوتبال حذف می‌شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ این روزها یکی از بحث‌های مهم فوتبال ایران چگونگی آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر است. اتفاقی که مخالفان و موافقان زیادی دارد و هر باشگاهی بنابر منافع خود موضع‌گیری می کند. از طرف دیگر باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به دلیل بدهی‌های کلانی که به بازیکنان و مربیان خارجی دارند، در آستانه کسر امتیاز و حذف از لیگ قهرمانان قرار دارند.

سهراب بختیاری‌زاده، مدافع ملی‌پوش سال‌های نه چندان دور تیم استقلال، حرف‌های جالبی درباره اوضاع فعلی فوتبال و سرخابی‌ها دارد که در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا آنها را مطرح کرده است. بختیاری‌زاده معتقد است بحران‌هایی که امروز فوتبال ما با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، ناشی از فساد در تمام بخش‌های این رشته پرطرفدار است.

از سوژه روز فوتبال شروع کنیم. درباره شروع دوباره لیگ برتر چه نظری دارید؟

مطمئن باشید لیگ برگزار می‌شود و تمام تیم‌ها حتی معترض‌ها هم در لیگ شرکت خواهند کرد. طبیعی است در شرایط بحرانی هر کسی به فکر خودش است و منافع خودش را در نظر می گیرد. اینکه بگوئیم به خاطر کرونا فوتبال تعطیل شود اصلا دیدگاه درستی نیست. مگر بقیه بخش‌ها و شغل‌ها تعطیل شده‌اند که فوتبال تعطیل شود؟ الان شرایط به گونه‌ای است که تا زمان کشف واکسن این ویروس مجبوریم با کرونا زندگی و نکات بهداشتی را رعایت کنیم. وگرنه تعطیل کردن لیگ کار درستی نیست و در صورت تعطیلی لیگ امسال، سرنوشت فوتبال در فصل آینده هم مبهم خواهد بود و آن وقت است که به خودمان می‌آئیم و می‌بینیم سال‌هاست فوتبال‌مان تعطیل شده است.

فکر می‌کنید باشگاه‌هایی که به دنبال تعطیلی لیگ هستند، واقعا از شیوع کرونا می‌ترسند؟

به نظر من اینطور نیست چون می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از شیوع کرونا جلوگیری کنیم. مگر وقتی لیگ تعطیل بود متاسفانه برخی از فوتبالیست‌ها مبتلا نشدند؟ فکر می‌کنم برخی از باشگاه‌های به دلیل مشکلات مالی و برای اینکه دستمزد بازیکنان و اعضای تیم را ندهند خواستار لغو برگزاری لیگ هستند. برخی از باشگاه‌ها هم به‌دلیل اینکه نمی‌توانند از پس هزینه‌های هتل و هواپیما برآیند از خدای‌شان است لیگ برگزار نشود اما این طرز نگاه درست نیست. الان همه اقشار جامعه سر کار خود برگشته‌اند و نمی‌شود فقط فوتبالی‌ها تعطیل شوند.

برخی هم معتقد بودند باید با معرفی پرسپولیس به عنوان قهرمان، لیگ تعطیل شود.

این اشتباه‌ترین تصمیمی بود که فدراسیون می‌توانست بگیرد. چرا باید پرسپولیس قهرمان اعلام شود؟ مگر همه تیم‌ها با هم بازی کرده‌اند؟ هنوز 9 هفته از لیگ باقی مانده و ممکن است خیلی چیزها تغییر کند. قبول دارم پرسپولیس بیشترین شانس را برای قهرمانی دارد اما همه ما بارها دیده‌ایم و تجربه کرده‌ایم قهرمان لیگ در روز آخر و حتی ثانیه‌های آخر تغییر کرده است. معرفی کردن پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ عین بی‌عدالتی است و اصلا منصفانه نیست. باقی تیم‌ها باید تا هفته آخر امیدوارانه بجنگند و برای رسیدن به هدف‌شان تلاش کنند.

این روزها استقلال و پرسپولیس با بحران کسر امتیاز و حذف از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل بدهی‌های خارجی روبه‌رو هستند. نظرتان درباره این موضوع چیست؟

این ماجرا ارتباط مستقیم به فساد در فوتبال دارد. مدیرانی که در سال‌های اخیر در این دو باشگاه مدیریت کرده‌اند و هر کدام کوهی از بدهی برای مدیران بعدی به جا گذاشته‌اند باید پاسخگوی این بحران بزرگ و بدهی‌های چند میلیاردی باشند. وقتی هیچ نظارتی در کار نباشد اوضاع همین خواهد شد. آنهایی که در سال‌های اخیر در آوردن بازیکنان ضعیف و بنجل خارجی با قیمت‌های نجومی به استقلال و پرسپولیس نقش داشتند الان کجا هستند که جواب این بدهی‌ها را بدهند؟ در این چرخه از مدیر گرفته تا مربی مقصر هستند و چنین بحران بزرگی را برای دو باشگاه بزرگ ایران رقم زده‌اند. خود من بابت حضورم در تیم صبا از 10 سال پیش تاکنون 100 میلیون تومان طلبکار هستم اما الان دیگر حتی صبایی در فوتبال وجود ندارد که من بابت طلبم شکایت کنم ولی بازیکنان بی‌کیفیت خارجی وارد فوتبال ایران می‌شوند و برخی از آنها حتی بدون اینکه یک بازی انجام دهند میلیاردها پول می‌گیرند و می‌روند. آن هم در این اوضاع نا به سامان اقتصادی که حتی ادارات دولتی هم برای پرداخت حق و حقوق کارمندان خود با مشکل روبه‌رو هستند. ای کاش دولت هرچه زودتر دست به کار شود و فکری به حال بدهی‌های سرخابی‌ها کند تا آبروریزی بزرگ برای فوتبال ایران اتفاق نیفتاده است.

در طول سال‌های بازیگری و مربیگری‌تان در فوتبال، مدیر و مربی دلال دیده‌اید؟

این موضوع قابل کتمان نیست که ما آدم فاسد در فوتبال‌مان داریم. اگر نداشتیم که اوضاع اینطور نبود. متاسفانه هم درباره بازیکنان داخلی و هم خارجی این موضوع وجود دارد که دلال‌ها به سراغ مدیران و مربیان می‌روند و به آنها پیشنهاد می‌دهند در ازای دریافت مبلغی آن بازیکن ضعیف را جذب کنند و به او بازی دهند. تا دل‌تان بخواهد در فوتبال از این مدل آدم‌ها وجود دارد. حتی خود من هم درگیر این اتفاق بودم. وقتی در یکی از تیم های جنوبی سرمربی بودم، مدیر باشگاه پیشنهاد داد 2 بازیکن، که اصلا فوتبالیست نبودند، را جذب کنم و به جای آنها اسم 2 نفر از بازیکنان تیم که برای رسیدن به آن جایگاه سختی کشیده بودند را خط بزنم. به من گفتند اگر این موضوع را قبول نکنم به تیمم پول و امکانات نمی‌دهند که همین اتفاق هم رخ داد. تا وقتی سرمربی آن تیم بودم حتی برای خرید توپ هم پول نداشتیم و اوضاع‌مان خیلی بد بود. با این حال هرگز پشیمان نیستم به آن پیشنهاد جواب منفی دادم. متاسفانه مدیران و مربیان فاسد در فوتبال ایران قدرت زیادی هم دارند و هر فردی که با آنها همکاری نکند از چرخه مربیگری در فوتبال حذف می‌شود. در این بین افراد زیادی هم هستند که چون نمی‌خواهند از فوتبال حذف شوند تن به هر کار کثیفی می‌دهند.

پس به همین دلیل است که از فوتبال دور مانده‌اید؟

بله دقیقا همینطور است. با این حال حتی اگر تا آخر عمرم هم از فوتبال دور بمانم تن به فساد نمی‌دهم چون رعایت عدالت و امانت‌داری از هر چیز دیگری برایم مهم‌تر است. در فوتبال ایران یا باید همرنگ جماعت فاسد شوی یا اینکه به راحتی شما را حذف می‌کنند و کنار می‌گذارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز