مراجع قضایی و امنیتی به کمک وزارت ورزش و جوانان بیایند؛

افشاگری فوتبالی‌ها از فساد در فوتبال

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۰۸:۲۲:۳۵
کد خبر: ۱۰۱۴۹۷۲
افشاگری فوتبالی‌ها از فساد در فوتبال
بهتر است در کنار اقدامات مثمرثمری که وزارت ورزش و جوانان برای مقابله با فساد در فوتبال در نظر گرفته، مراجع قضایی و امنیتی هم وارد این بحث شود تا هرچه سریع‌تر شاهد پاکسازی در فوتبال ایران باشیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ فساد در فوتبال ایران در سال‌های اخیر به جایی رسیده که همه مدیران و مربیان و بازیکنان به صراحت درباره آن حرف می‌زنند. تقریبا می‌توان گفت اهالی فوتبال درباره شیوع فساد در این رشته پرطرفدار متفق‌القول هستند.

برخی در ماجرای فساد فوتبال پای دلالان را هم به میان می‌کشند و انگشت اتهام را به سمت آنها نشانه می‌روند اما سوال اینجاست تا زمانی که مدیر و مربی فاسد در فوتبال نباشد آیا دلالان می‌توانند کاری از پیش ببرند؟ طبیعتا اگر یک مدیر جلوی شیوع فساد در باشگاهش را بگیرد و به مربی اجازه همکاری با دلالان را ندهد، هرگز شاهد حضور بازیکنان بی‌کیفیت خارجی و حتی ایرانی با مبالغ نجومی در تیم‌های فوتبال نخواهیم بود. وقتی با اهالی فوتبال همکلام می‌شویم و درباره فساد حرف می‌زنیم اغلب آنها می‌گویند مدیر و مربی فاسد را به چشم دیده‌اند. مربیانی که با دلال‌ها همکاری می‌کنند و بازیکنان ضعیف را با قراردادهای بالا جذب می‌کنند تا جیب خودشان را هم پر کنند. در این میان مدیرانی هم هستند که با مربیان و دلالان همسو می‌شوند و درصدی هم برای خودشان درنظر می‌گیرند.

به نظر می رسد بهتر است در کنار اقدامات مثمرثمری که وزارت ورزشو جوانان برای مقابله با فساد در فوتبال در نظر گرفته، مراجع قضایی و امنیتی هم وارد این بحث شود تا هرچه سریع‌تر شاهد پاکسازی در فوتبال ایران باشیم.

در ادامه زوایایی متفاوت از فساد در فوتبال ایران را از قول مربیان و بازیکنان سابق فوتبال بررسی می‌کنیم تا مشخص شود فساد تا چه اندازه توانسته چتر خود را بر سر پرطرفدارترین رشته ورزشی در ایران بیفکند.

***

حمید درخشان: مدیران و مربیان با دلال‌ها همکاری می‌کنند

Derakhshan21

حمید درخشان، سرمربی اسبق تیم پرسپولیس، می‌گوید در سال های اخیر فساد در فوتبال ایران اوج گرفته است.

او درباره زنجیره فساد در فوتبال ایران به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت:«متاسفانه اغلب مدیرانی که در فوتبال هستند کارشناسانه تصمیم نمی‌گیرند. واسطه‌ها و دلال‌ها به آنها نزدیک می‌شوند و در نهایت بازیکنان بی‌کیفیت با قیمت‌های گزاف وارد فوتبال ایران می‌شوند. برخی سرمربیان هم هستند که به صورت مستقیم با دلالان همکاری می کنند و این موضوع قابل کتمان نیست. به همین دلیل لازم است کمیته‌ای فنی در باشگاه‌ها تشکیل شود تا به چنین مسائلی رسیدگی کند. البته وقتی از لزوم تشکیل کمیته فنی حرف می‌زنیم همه فکر می‌کنند منظورمان کمیته‌ای است که در کار کادر فنی دخالت کند اما واقعیت اینجاست که در هر باشگاهی باید افراد صاحب نظر حضور داشته باشند تا به مدیران مشاوره دهند که آنها کمترین اشتباه را مرتکب شوند.»

بختیاری زاده: با دلال‌ها کار نکردم و از چرخه مربیگری در فوتبال حذف شدم

87

«هر سرمربی با دلال‌ها همکاری نکند از چرخه مربیگری در فوتبال حذف می‌شود.» این ادعای سهراب بختیاری‌زاده، بازیکن اسبق استقلال و تیم ملی، است که از سال 95 وارد عرصه مربیگری شد اما در همان سال‌های اول سرمربیگری‌اش با پدیده دلالی و فساد در فوتبال روبه‌رو شده و چون تن به همکاری با آنها نداده، نتوانسته در فوتبال بماند.

بختیاری‌زاده در افشاگری‌هایش از فساد در فوتبال به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفته است:«حضور مدیر و مربی دلال در فوتبال قابل کتمان نیست. اگر مدیر و مربی دلال نداشتیم که اوضاع اینطور نبود. متاسفانه هم درباره بازیکنان داخلی و هم خارجی این موضوع وجود دارد که دلال‌ها به سراغ مدیران و مربیان می‌روند و به آنها پیشنهاد می‌دهند در ازای دریافت مبلغی آن بازیکن ضعیف را جذب کنند و به او بازی دهند. تا دل‌تان بخواهد در فوتبال از این مدل آدم‌ها وجود دارد.»

مدافع اسبق استقلال از تجربه خود در تقابل با مدیران دلال تعریف می‌کند:«حتی خود من هم درگیر این اتفاق بودم. وقتی در یکی از تیم‌های جنوبی سرمربی بودم، مدیر باشگاه پیشنهاد داد 2 بازیکن، که اصلا فوتبالیست نبودند، را جذب کنم و به جای آنها اسم 2 نفر از بازیکنان تیم که برای رسیدن به آن جایگاه سختی کشیده بودند را خط بزنم. به من گفتند اگر این موضوع را قبول نکنم به تیمم پول و امکانات نمی‌دهند که همین اتفاق هم رخ داد. تا وقتی سرمربی آن تیم بودم حتی برای خرید توپ هم پول نداشتیم و اوضاع‌مان خیلی بد بود. با این حال هرگز پشیمان نیستم به آن پیشنهاد جواب منفی دادم. متاسفانه مدیران و مربیان فاسد در فوتبال ایران قدرت زیادی هم دارند و هر فردی که با آنها همکاری نکند از چرخه مربیگری در فوتبال حذف می‌شود. در این بین افراد زیادی هم هستند که چون نمی‌خواهند از فوتبال حذف شوند تن به هر کار کثیفی می‌دهند.»

بیاتی‌نیا: در ایران با بازیکن 20 هزار دلاری قرارداد 300 هزار دلاری می‌بندند

18

محسن بیاتی‌نیا، بازیکن اسبق استقلال و پاس و سرمربی سابق تیم راه‌آهن هم می‌گوید مدیران و مربیان دلال را با چشم خود دیده است.

او از حضور بازیکنان بی‌کیفیت خارجی در ایران می‌گوید که ارزش پائینی دارند اما وقتی به ایران می‌آیند دلال‌ها برای آنها قراردادهای نجومی می‌نویسند تا سهمی هم برای مربی و مدیر باشگاه در نظر گرفته شود.

بیاتی‌نیا در افشاگری‌هایش به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت:«در بحث حضور بازیکنان خارجی در فوتبال ایران اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد. در این بین دلال‌ها نقش پررنگی دارند اما وقتی یک بازیکن از خارج کشور قرار است جذب یک باشگاه شود، افراد مختلفی در این بین نقش دارند. از کسی که این بازیکن را معرفی کرده گرفته تا مربی که او را می‌پسندد و مدیری که قرارداد می‌بندد. مثلا شاید قیمت یک بازیکن 20 هزار دلار باشد اما وقتی به ایران می‌آید قراردادی 300 هزار دلاری می‌بندد. کاملا مشخص است این وسط به چه افرادی پول می‌رسد. خود من بارها به چشم دیده‌ام برای یک بازیکن خارجی مبلغی در قرارداد می‌نویسند اما سهم خود او ناچیز است و مربی و مدیر و دلال هم از قراردادش سهم برمی‌دارند. این اتفاق مختص به استقلال و پرسپولیس هم نیست و در اغلب باشگاه‌هایی که بازیکن خارجی جذب می‌کنند رخ می‌دهد اما چون استقلال و پرسپولیس بیشتر زیر ذره‌بین رسانه‌ها هستند اتفاقاتی که در این باشگاه‌ها رخ می‌دهد تیتر می‌شود وگرنه همه باشگاه‌های ایرانی کم و بیش درگیر این داستان ها هستند.»

نکیسا: قوه قضائیه به داد فوتبال ایران برسد

58

نیما نکیسا، دروازه بان اسبق تیم ملی فوتبال و پرسپولیس که سابقه بازی در اروپا را هم دارد، معتقد است فساد در فوتبال اوج گرفته و حتما باید قوه قضائیه برای پاکسازی در فوتبال در کنار وزارت ورزش باشد.

نکیسا در گفتگویی که با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا داشته با اشاره به نقشی که دلالان در فوتبال ایران ایفا می کنند، گفت: «دلالان در ایران با با مربیان و مدیران باشگاه‌ها ارتباط دارند. نمونه‌های زیادی از بازیکنان خارجی وجود دارند که بخش اعظمی از مبلغ قراردادهای خود را به دلال‌ها، که حلقه ارتباط آنها با باشگاه‌ها هستند، داده‌اند و بعد هم نه بازی داده شده‌اند و نه مدیران به تعهدات‌شان در قبال آنها عمل کردند. اینها بحث‌هایی هستند که حتما باید نهادهای نظارتی و امنیتی به آنها ورود کنند تا مشخص شود تکلیف پول بیت‌المال در فوتبال چه می‌شود.» دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی 1998 با اشاره به تخلفاتی که مدیران باشگاه‌ها مرتکب می‌شوند، گفته است:« همه ما می‌دانیم که برخی مدیران متخلف در راس باشگاه‌ها حضور دارند. کاملا هم مشخص است که در چه مواردی مرتکب تخلف شده‌اند اما عجیب است که هیچ‌کدام از آنها سر از دادگاه و زندان درنمی‌آورند. چرا مدیران باشگاه‌های ما نمی‌توانند یک قرارداد درست با خارجی‌ها ببندد؟ یا شاید هم می‌توانند و نمی‌خواهند! اگر مدیر یک باشگاه فردی مقتدر و سالم باشد، سرمربی که برای تیمش انتخاب می‌کند، سالم و قانونمند خواهد بود. یک سرمربی تا زمانی که مطمئن باشد مدیر بالای سرش فردی قانون‌گرا و سالم است هرگز به خودش اجازه تخلف و دلالی نمی‌دهد.»

نکیسا که در حال حاضر مسئول کمیته توسعه فوتبال پایه فدراسیون فوتبال است، با درخواست از رئیس قوه قضائیه گفت:«شخصا از آقای رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه درخواست دارم کارگروهی ویژه با اختیار تام برای رسیدگی به فساد در فوتبال تشکیل دهند و آنها را به فدراسیون و هیات‌های فوتبال و باشگاه‌ها بفرستند چون متاسفانه حق جوانان و خانواده‌های زیادی در این فوتبال خورده شده است.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز